• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Hej
Fick idag ett brev från KF, där jag ska ge medgivande för exfru som har sökt skuldsanering för några gemensamma lån.
Jag vill inte godkänna det, då hon vägrar betala halva summan för ett gemensamt lån som vi tog från min vän.
Den finns inte med i hennes ansökan.
Vad händer om jag inte ger mitt medgivande?
Tacksam för svar
Hon kan få skuldsanering ändå men förmodligen kommer inte den skulden ingå då den räknas som tvistig. Då får den betalas sidan om saneringen.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Hej
Är det någon som vet hur många månader man får skuldsanering om man är ensamstående med två barn och lever på existensminimum? Är det 5 år också eller kan man få lägre?

samt skulle ni som fått sanering eller är under utredning kunna berätta vad de frågar? Vad ska man visa upp förutom sina skulder mm. Vad vill de veta? Ge gärna så mycket info som möjligt.
Jag kan inte betala i dagsläget och inom nära tid. Så det kravet uppfyller jag. Men mer. Läst allt på KFs sida men ni som upplevt det får gärna berätta.
Har läst många sidor bakåt i tråden men inte riktigt funnit svar.
Din betalningsplan kan bli kortare tre el fyra år, skuldsaneringen varar i fem år.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Hej
Är det någon som vet hur många månader man får skuldsanering om man är ensamstående med två barn och lever på existensminimum? Är det 5 år också eller kan man få lägre?

samt skulle ni som fått sanering eller är under utredning kunna berätta vad de frågar? Vad ska man visa upp förutom sina skulder mm. Vad vill de veta? Ge gärna så mycket info som möjligt.
Jag kan inte betala i dagsläget och inom nära tid. Så det kravet uppfyller jag. Men mer. Läst allt på KFs sida men ni som upplevt det får gärna berätta.
Har läst många sidor bakåt i tråden men inte riktigt funnit svar.
Om du uppfyller skälighet dvs om du gjort allt för att minska dina skulder och lösa din situation. Tex billigare boende, förhandlat med bolagen, sålt av saker av värde tex bil el bostad, jobbat full tid osv osv.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Hon kan få skuldsanering ändå men förmodligen kommer inte den skulden ingå då den räknas som tvistig. Då får den betalas sidan om saneringen.
Nja, det där svaret stämmer väl likväl inte. Inte blir skulden tvistig pga att en borgenär motsäger sig skuldsaneringen?
Borgenären (privatperson som företag) får ju inkomma med skäl till varför saneringen inte borde bli beviljad, men sen fattar ju KF likväl det slutgiltiga beslutet och blir skuldsaneringen beviljad, så ingår skulden vare sig borgenären vill eller ej.
 

Mary

Aktiv medlem
Poäng: 1
Blev medlem
20 Augusti 2021
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Din betalningsplan kan bli kortare tre el fyra år, skuldsaneringen varar i fem år.
Vad betyder att skuldsaneringen varar fem år. Dvs efter då tre eller fyra betalar man inte mer. Men vad återstår de andra två åren. Behöver man meddela tex mer lön osv efter man avslutat sin betalningsplan?
 

Mary

Aktiv medlem
Poäng: 1
Blev medlem
20 Augusti 2021
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Om du uppfyller skälighet dvs om du gjort allt för att minska dina skulder och lösa din situation. Tex billigare boende, förhandlat med bolagen, sålt av saker av värde tex bil el bostad, jobbat full tid osv osv.
Jag är arbetslös sedan/pga pandemin, men alltid haft heltid fram till årsskiftet. Spelar det in? Har verkligen gjort allt för att lösa detta.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Vad betyder att skuldsaneringen varar fem år. Dvs efter då tre eller fyra betalar man inte mer. Men vad återstår de andra två åren. Behöver man meddela tex mer lön osv efter man avslutat sin betalningsplan?
Du har fortfarande skuldsanering men betalar ingenting.
 

Mary

Aktiv medlem
Poäng: 1
Blev medlem
20 Augusti 2021
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Du har fortfarande skuldsanering men betalar ingenting.
Och det innebär man har en prick i registret i princip? Till fem år gått?
Säger pricken man har sanering eller skulle man tex kunna ha abonnemang eller ja ta tex köpa bostad med en partner efter betalningsplanen eller är det till skuldsaneringen är helt över och kan inte göra ngt tills dess.
Men om man ökar sin lön efter 3 år när planen är slut, men ännu är under sanering. Ska man meddela det då?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp