• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Det finns att läsa men har inte källan direkt i huvudet, vet att en annan forummedlem delade ett PM från kfm för någon månad sen där det stod svart på vitt.
Annars är det något som genomsyrar tråden till och från, så det går att söka i sökrutan högst upp på sidan om du vill få mer kött på benen :)
Stort tack :) eftersom jag har ojämn lön typ en månad 38k brutto och sedan 42k brutto ! Sedan är juni uppe på 55k brutto med semester lön ! Så tänkte just om det är en månad så borde det var mer lugnt då ! För skrev i ansökan 44k i månaden i lön ! Slog 532k på 12 mån ! För då känns det som att man mer gör rätt för sig känner jag :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Stort tack :) eftersom jag har ojämn lön typ en månad 38k brutto och sedan 42k brutto ! Sedan är juni uppe på 55k brutto med semester lön ! Så tänkte just om det är en månad så borde det var mer lugnt då ! För skrev i ansökan 44k i månaden i lön ! Slog 532k på 12 mån ! För då känns det som att man mer gör rätt för sig känner jag :)
Ja då har du gjort rätt. Om jag förstått det rätt ska man slå ut ett snitt om man har varierande inkomst.

Jag har samma utgångslön varje månad, ibland mer beroende på övertid och ibland mindre beroende på tex VAB så hen nöjde sig med min bruttoinkomst per månad. Allt utöver ska jag se som plus i bufferten typ så jag kan täcka upp de månader jag får mindre pga VAB eller sjukdom.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Vad jag vet kan man inte få hävt på egen ompröving

Minns jag rätt så ska det hänt att skuldsaneringsgäldenärer blir stormrik, kanske vunnit på en lott eller ärvt miljoner av någon släkting. En omprövning innebar då att det blev en engångsbetalning på hela skuldbördan som var kvar sedan inledandet och att skuldsaneringen därefter löpte till sitt slut utan betalplan, borgenärerna fick 100% förutom något års avsaknad av ränta.
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Minns jag rätt så ska det hänt att skuldsaneringsgäldenärer blir stormrik, kanske vunnit på en lott eller ärvt miljoner av någon släkting. En omprövning innebar då att det blev en engångsbetalning på hela skuldbördan som var kvar sedan inledandet och att skuldsaneringen därefter löpte till sitt slut utan betalplan, borgenärerna fick 100% förutom något års avsaknad av ränta.
Ändå oschysst att saneringen ska löpa på när allt är färdigbetalt... Jag hade hellre vägrat betala tills saneringen hävdes och sen själv betalat bort skulderna med vinsten
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Minns jag rätt så ska det hänt att skuldsaneringsgäldenärer blir stormrik, kanske vunnit på en lott eller ärvt miljoner av någon släkting. En omprövning innebar då att det blev en engångsbetalning på hela skuldbördan som var kvar sedan inledandet och att skuldsaneringen därefter löpte till sitt slut utan betalplan, borgenärerna fick 100% förutom något års avsaknad av ränta.
Det handlar inte om sådana gastronomiska siffror utan mindre men fortfarande väl över 4-5000 brutto per månad om man slår ut det, men som i dagsläget inte finns kvar. Han omprövade direkt efter beslutet när jag uppmärksammade honom på att han skulle ha anmält den extra inkomsten. Han får alltså ingen förbättrad inkomst framåt utan det här är bakåt i tiden.
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Det handlar inte om sådana gastronomiska siffror utan mindre men fortfarande väl över 4-5000 brutto per månad om man slår ut det, men som i dagsläget inte finns kvar. Han omprövade direkt efter beslutet när jag uppmärksammade honom på att han skulle ha anmält den extra inkomsten. Han får alltså ingen förbättrad inkomst framåt utan det här är bakåt i tiden.
Iomed att han gör omprövning själv och den inte är bestående är sannolikheten nog större att han får förlängd betalplan med ett par månader eller ett år.
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Iomed att han gör omprövning själv och den inte är bestående är sannolikheten nog större att han får förlängd betalplan med ett par månader eller ett år.
Ja det är det jag hoppas på.. bara orolig att de ska tänka att han undanhållit pengar och därför häva saneringen. När det i själva verket handlar om en vuxen karl med intellekt som ett barn när det kommer till ekonomi och att läsa på om saker..
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Mina löner dom första 8 månader ser ut så här , 37 800 , 42 367 , 55 739 , 43 404 , 39 773 , 54 332 , 43 206 , 39 539 ... Mars fick jag bonusen och juni semesterlönen ! Gör man rätt som jag gjorde att jag skrev års inkomsten delat med 12 då ? För känns mest rättvisats på något sätt
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Ändå oschysst att saneringen ska löpa på när allt är färdigbetalt... Jag hade hellre vägrat betala tills saneringen hävdes och sen själv betalat bort skulderna med vinsten
Är ju fritt val. Hävs skuldsaneringen får det verkan att räntan som frystes vid inledande släpps iväg igen, som om den aldrig varit fryst.

Har man säg 2 miljoner I skulder med 20% ränta är det 400k i ränta på ett år, är det 3 år in på saneringen innebär det att 600k ränta ploppar fram igen.
Jag skulle välja att ha sanering kvar och slippa betala 600k till. Men alla är olika
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp