• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Så är det! :) klart att man för första gången någonsin uppskattas av sin chef med väl valda och löneförhöjning när det inte är i samband med årliga lönesamtalet, och att det sker SAMMA DAG som jag precis godkänt betalplanen. Så jävla sjukt.
Otack är världens lön brukar min mommo säga. Vad nu det har med saken att göra men jag tyckte det passade lite in med din otur :thinking:
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Överklaga om du skulle få avslag. Kan inte tänka mig att tingsrätten går på kfms linje över 600 kronor...

Om det är väldigt gränsfall på insolvensen kan det ju tippa över med så lite. Det är 36k mer på 5 år på löneutmätning och 100k om man ska se på 15år som man iallafall tidigare hade som bortre gräns
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Om det är väldigt gränsfall på insolvensen kan det ju tippa över med så lite. Det är 36k mer på 5 år på löneutmätning och 100k om man ska se på 15år som man iallafall tidigare hade som bortre gräns
Då är det väldigt väldigt gränsfall redan från början tycker jag, borde inte handläggaren upplysa om att det är på gärsgårn vid inledande?

För övrigt blir jag alltid nervös när du citerar mina inlägg, har fanken ingen aning om varför :oops: :facejoy:
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Då är det väldigt väldigt gränsfall redan från början tycker jag, borde inte handläggaren upplysa om att det är på gärsgårn vid inledande?

För övrigt blir jag alltid nervös när du citerar mina inlägg, har fanken ingen aning om varför :oops: :facejoy:
Alltså varje får ju nästan alla som jobbar en löneökning på 500-2000 kr ! Bara där skulle ju många falla bort då kan man ju tycka :)
 

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
244
Poäng
447
Har du sanering bör det vara lugnt. Men om du fortfarande har inledande när du får pengarna kan din betalplan räknas om som dom gjorde med min. Det sög, för hade jag fått löneförhöjningen typ 5 veckor senare hade jag inte behövt lämna in om den till kfm... :p
Aha, så bättre att ta komp timmar under inledande då? Jasså? Måste man inte lämna in om löneökning osv efter det är fast ställt? Eller kollar de löne konto då och då? Eller skiter dom i än efter det är fast ställs om man bara sköter det?
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Aha, så bättre att ta komp timmar under inledande då? Jasså? Måste man inte lämna in om löneökning osv efter det är fast ställt? Eller kollar de löne konto då och då? Eller skiter dom i än efter det är fast ställs om man bara sköter det?
Om du har en sanering som vunnit laga kraft och du får en löneökning på runt 4-5000 i månaden bör du göra omprövning, om du däremot får en löneökning på säg 1500 som i många fall är högt behöver du inte göra omprövning. Detta för att kfm räknar med att det för varje år blir dyrare att leva, hyran höjs, matvaror blir dyrare osv.
Kfm gör ingen koll av din ekonomi om inte borgenärerna ber dem göra det. Så dina borgenärer lär ta en kreditupplysning åtminstone en gång per år runt deklarationen och sedan räkna ut vad du tjänat per månad föregående år, om det avviker för mycket kan de begära av kfm att kfm ska göra en omprövning.
Därför är det alltid bäst att själv skicka in om omprövning om man landar på gränsen vilket jag förstått är 4000/månad.
Det var åtminstone så jag fick det förklarat för mig av min skusan-handläggare förra hösten när jag godkände min betalplan.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Då är det väldigt väldigt gränsfall redan från början tycker jag, borde inte handläggaren upplysa om att det är på gärsgårn vid inledande?

För övrigt blir jag alltid nervös när du citerar mina inlägg, har fanken ingen aning om varför :oops: :facejoy:

Nej vid ett inledande har man ju tagit ställning till om man är kval insolvent eller inte, svart eller vitt. Aldrig sett att det stått något om att man är ett gränsfall
 

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
244
Poäng
447
Om du har en sanering som vunnit laga kraft och du får en löneökning på runt 4-5000 i månaden bör du göra omprövning, om du däremot får en löneökning på säg 1500 som i många fall är högt behöver du inte göra omprövning. Detta för att kfm räknar med att det för varje år blir dyrare att leva, hyran höjs, matvaror blir dyrare osv.
Kfm gör ingen koll av din ekonomi om inte borgenärerna ber dem göra det. Så dina borgenärer lär ta en kreditupplysning åtminstone en gång per år runt deklarationen och sedan räkna ut vad du tjänat per månad föregående år, om det avviker för mycket kan de begära av kfm att kfm ska göra en omprövning.
Därför är det alltid bäst att själv skicka in om omprövning om man landar på gränsen vilket jag förstått är 4000/månad.
Det var åtminstone så jag fick det förklarat för mig av min skusan-handläggare förra hösten när jag godkände min betalplan.
Ok! Kommer kanske få en ökning nästa år eventuellt, jobb kanske inte blir mer än 1000 kr och tror man får av facket med men det handlar väl om mellan 300-600 kr tror jag!

men det är ändå helt ok ändå att man får tjäna någon tusen lapp över ifall man får lite feeling och vill ta betalt istället för timmar! Men när man har sin fri månad gäller det samma sak då? Tänker på semester ersättning och sådant? Sen hur funkar det med skatten?
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Nej vid ett inledande har man ju tagit ställning till om man är kval insolvent eller inte, svart eller vitt. Aldrig sett att det stått något om att man är ett gränsfall
Det är förvisso sant.
Jag var ju dock som en igel på min handläggares telefon efter inledande då jag hade tusen frågor och under nåt av samtalen fick jag ur hen att jag är såpass insolvent så jag behöver troligen inte oroa mig så länge det inte kommer fram tillgångar jag inte delgivit kfm om, det gav åtminstone mig lite lugn så jag väntade bara ut tiden så att säga..

Ok! Kommer kanske få en ökning nästa år eventuellt, jobb kanske inte blir mer än 1000 kr och tror man får av facket med men det handlar väl om mellan 300-600 kr tror jag!

men det är ändå helt ok ändå att man får tjäna någon tusen lapp över ifall man får lite feeling och vill ta betalt istället för timmar! Men när man har sin fri månad gäller det samma sak då? Tänker på semester ersättning och sådant? Sen hur funkar det med skatten?
Då blir det runt 1500 och då behöver du inte söka omprövning.

Ja absolut, det är som sagt när räkenskapsåret tagit slut som man kan få påbackning om någon av borgenärerna får fram uppgifter som visar på att du tjänat 4-5000 mer i månaden än de uppgifter du gett kfm.
Mig veterligen räknas semesterersättningen in i totalsumman per år. Om vi räknar på en gräns på 4000 i månaden så är det ändå 48.000 på ett år så det bör rimligtvis gå utan problem med både semesterersättning och löneförhöjning så länge man inte får en raketskjuts i lönen eller har en semesterersättning som faller utanför ramarna av ett kollektivavtal.

Skatten minns jag inte på stående fot var gränsen går men har för mig att jag läst att om man får tillbaka mer än 10.000 ska man söka omprövning. Någon annan kanske minns en mer exakt summa?
Kontentan är iallafall att vid inledande kan det hända att återbäringen går in i saneringen, har din sanering vunnit laga kraft får du behålla återbäringen. Om den inte är på tok för hög.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Låsbyte till det lås låssmeden har att sätta i, typ billigast möjliga stannar kostnad på staten
Kanske initialt, men i de flesta av våra fastigheter har vi låsschema/system och byts till detta. I nyproduktionerna kostar ett cylinderbyte ca 7000kr. Debiteras skoningslöst hyresgästen utan pardon.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp