• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Det fryser vid inledande, men om en skuldsanering hävs blir verkan av upphävningen att det är som att skuldsaneringen aldrig funnits. Och då räknas ju i efterhand räntan ikapp
Åh fy f..
Hyfsat ruttet det skulle kännas att förlora saneringen isåfall...
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

CeciliaGbg

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
23 Februari 2020
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
8
Poäng
27
Tror faktiskt att CSN pausar återbetalningskravet för dom som har studieskulder, medan en skuldsanering pågår.

Tror faktiskt att CSN pausar återbetalningskravet för dom som har studieskulder, medan en skuldsanering

Tror faktiskt att CSN pausar återbetalningskravet för dom som har studieskulder, medan en skuldsanering pågår.
Ja så har jag förstått det också.
Jag menar vid löneutmätning - om man får ange csn-lån som utgift?
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Ja så har jag förstått det också.
Jag menar vid löneutmätning - om man får ange csn-lån som utgift?
Det ska man betala med sitt förbehåll som jag förstått det. Jag kunde inte detta, och som följd hamnade årsbeloppet som förfallet hos kfm.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Åh fy f..
Hyfsat ruttet det skulle kännas att förlora saneringen isåfall...

Japp. Dessutom kan man gå miste av ränteavdrag.
Vid sanering räknar de flesta av kapital först. När saneringen försvann kan det bokas om och i efterhand avse ränta, och då måste man jaha kontrolluppgifter och begära omprövning av flera års deklarationer.
 

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
244
Poäng
447
Det är förvisso sant.
Jag var ju dock som en igel på min handläggares telefon efter inledande då jag hade tusen frågor och under nåt av samtalen fick jag ur hen att jag är såpass insolvent så jag behöver troligen inte oroa mig så länge det inte kommer fram tillgångar jag inte delgivit kfm om, det gav åtminstone mig lite lugn så jag väntade bara ut tiden så att säga..


Då blir det runt 1500 och då behöver du inte söka omprövning.

Ja absolut, det är som sagt när räkenskapsåret tagit slut som man kan få påbackning om någon av borgenärerna får fram uppgifter som visar på att du tjänat 4-5000 mer i månaden än de uppgifter du gett kfm.
Mig veterligen räknas semesterersättningen in i totalsumman per år. Om vi räknar på en gräns på 4000 i månaden så är det ändå 48.000 på ett år så det bör rimligtvis gå utan problem med både semesterersättning och löneförhöjning så länge man inte får en raketskjuts i lönen eller har en semesterersättning som faller utanför ramarna av ett kollektivavtal.

Skatten minns jag inte på stående fot var gränsen går men har för mig att jag läst att om man får tillbaka mer än 10.000 ska man söka omprövning. Någon annan kanske minns en mer exakt summa?
Kontentan är iallafall att vid inledande kan det hända att återbäringen går in i saneringen, har din sanering vunnit laga kraft får du behålla återbäringen. Om den inte är på tok för hög.
Ok! Ändå helt okej för att vara sanering ändå måste jag säga :) skulle jag få feeling och jobba över en del kommer jag nog bara ta betalt en gång kanske och resten i timmar!
är osäker på hur semesterersättningen låg på tre tusen kanske.
 

CeciliaGbg

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
23 Februari 2020
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
8
Poäng
27
Har läst tråden slaviskt, och har därmed fått ganska god koll på allt vad gäller skuldsanering.
Men ändå gnager tvivel och osäkerhet.

Efter att tvekat i flera år, vågade jag till sist igår skicka in ansökan om skuldsanering, trots att jag är medveten om att den troligtvis kommer att avslås pga osäker inkomst.

Jag är 46 år. Haft skulder i hela mitt vuxna liv, och levt med löneutmätning till och från under många,många år, med vissa avbrott. De senaste 2 åren har utmätning pågått regelbundet.

Skulder på 1,7 milj. (Om man räknar med CSN- icke förfallna =320 000)
80% av skulder är äldre än 5 år, många är riktigt gamla. Löjligt höga räntor som tickar.
Åratal av slarv i min ungdom varvat med att levt med psykisk ohälsa mm orkar ej gå in på detaljer, men en berg o dalbana på flera sätt. (Ej missbruk eller kriminalitet)
Har div diagnoser som ADHD och GAD, vilket så klart ställt till det (inget att "skylla på" jag vet, men kan förklara en del, iallafall fall för mig själv)
Har alltid jobbat i alla år- allt jag bara kan- om det nu har nån betydelse.
Kämpat mig igenom åren som ensamstående förälder till ett nu vuxet och utflyttat barn.
Är nu ensamstående.
Ej spelmissbruk.
Ingen lyxkonsumtion eller stora lån.

Jag har ingen fast tjänst, men har jobbat så mycket jag bara kan på långa vikariat och/eller timmar.
Finns ingen möjlighet att få fast arbete utan en högskoleutbildning.
Jag har just nu ett vik på 50% året ut, och har precis påbörjat en 3årig högskoleutbildning på distans, för att på så vis kunna jobba vid sidan av. Jobbar på timmar utöver vik, så gott jag kan.
Får ut ca 20-22000/mån i snitt.
Troligtvis kommer vikariat att fortsätta, men inget säkert.
Jag får inget studiemedel pga obetalda skulder (bett om nedsatt belopp hos CSN pga utmätning, men fått nej vid varje ansökan. Knepigt) så csn läggs på KF.
Att plugga är en ren chansning - jag tänkte till en början i all iver, att det skulle ses som ett sätt att försöka förbättra ekonomin på sikt, då det kommer leda till en fast tjänst.
Jag är beredd på att hoppa av studierna om det i stället kommer ligga mig i fatet, och enbart jobba, söka alla jobb jag kan osv om det ökar mina chanser att få skuldsanering. Detta kommer jag så klart att meddela KF i pers brev.


- Hur resonerar KF kring mina studier tror ni?
Jag är inte ute efter att förhala, slippa undan, tvärtom!
Jag har full förståelse för att mina utsikter inte ser ljusa ut, men kände bara att jag o r k a r inte mer och kastade in ansökan på chansning med tanken att så klart söka andra och fler jobb under tiden.

Jag har gjort en hel del förändringar som jag hoppas anses som "gjort allt jag kan..." svårt när man lever med löneutmätning att liksom betala av mer.

Jag är inställd på att få ett avslag, och har ytterligare en fråga:

-När man har utmätning på lön, kan man då även få med studielån som utgift varje månad?
Som det är nu så rullar CSN in på KF då jag har noll chans att betala.

Jag vet, korkade frågor men min hjärna är mos.
@Lasseman?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
är frågan om vad kf ser på kring studier och din inkastade ansökan?
Studier brukar som regel vara ett problem när man förväntar sig skuldsanering, tanken är att man ska jobba så att borgenärerna får något.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp