• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Ja eller så går man bara på reglerna som står på Kronofogdens sida...
"Om ditt beslut om skuldsanering har vunnit laga kraft, det vill säga inte längre går att överklaga, får du tillbaka pengarna direkt från Skatteverket.
Om du får tillbaka på skatten innan beslutet om skuldsanering har vunnit laga kraft går pengarna till att betala skulder i allmänna mål som du har i våra register. Som allmänna mål räknas de flesta statliga skulder, till exempel skatt, böter eller studieskulder"

Ska kolla upp det för jag tror inte jag har så många statliga skulder så jag kanske kan få behålla pengarna i vilket falls om helst"
Får du skattebeskedet innan beslutet så är det upp till din handläggare att ta beslut om hur det ska bli.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

isis

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
25 April 2012
Meddelanden
196
Mottagna reaktioner
37
Poäng
147
Får du skattebeskedet innan beslutet så är det upp till din handläggare att ta beslut om hur det ska bli.

Jo men då borde han väl frågat om det tycker jag då vi pratade förra veckan.
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Tolkar jag det här rätt?
Om jag inte har några skulder i allmänna mål utan bara till privata aktörer så får jag behålla eventuell återbäring innan laga kraft efter beslut? Eller räknas skulder till banker in i allmänna mål?
Jag har lån hos CSN, dock inget jag ligger efter med och som hamnat hos kfm så dom borde väl inte räknas som allmänna mål?
Försökt nå min handläggare idag för att fråga utan att lyckas....

"Om du får tillbaka på skatten innan beslutet om skuldsanering har vunnit laga kraft går pengarna till att betala skulder i allmänna mål som du har i våra register. Som allmänna mål räknas de flesta statliga skulder, till exempel skatt, böter eller studieskulder"
 

RustNeverSleeps

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
26 Augusti 2019
Meddelanden
188
Mottagna reaktioner
28
Poäng
112
Och hur långt mellan inledande och beslut? Nån här som nyligen fått beslut?
 

Nystartpåriktigt

Aktiv medlem
Poäng: 87
Blev medlem
9 Mars 2021
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
22
Poäng
87
Och hur långt mellan inledande och beslut? Nån här som nyligen fått beslut?
Är nog väldigt olika, jag fick inledande i mitten av okt, ett förslag som jag godkände 28/12, sen har jag inte hört något mer än att de inte fått in alla delgivningskvitton än. Hoppas verkligen på ett beslut snart, känns som att något kommer strula eftersom det drar ut så på tiden.
 

Malaja74

Viktig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
13 Juli 2017
Meddelanden
78
Mottagna reaktioner
55
Poäng
167
Insåg idag att jag hade ca 700000 kr i skulder när jag släppte allt till Kronofogden för över 3 år sedan, fick för mig jag hade 800000 från start. Men så sjukt att skulden bara har ökat trots över 400000 kr betalt via löneutmätning. Min skuld idag är på ca 830000 :/ Hoppas så min skuldsanering går igenom nu <3
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Insåg idag att jag hade ca 700000 kr i skulder när jag släppte allt till Kronofogden för över 3 år sedan, fick för mig jag hade 800000 från start. Men så sjukt att skulden bara har ökat trots över 400000 kr betalt via löneutmätning. Min skuld idag är på ca 830000 :/ Hoppas så min skuldsanering går igenom nu <3
Det är sjukt att räntan bara får ticka på. Det är så kontraindicerat det kan bli då skulderna blir omöjliga att betala av vilket inte gynnar någon.
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
ok lite snabba frågor..om man söker skuldsanering och får avslag, blir det löneutmätning automatiskt tillsvidare? Löneutmätning kan väl inte nekas? Om man knappt äger nåt av värde och bor billigt och har normal lön kan det väl i västa fall utmynna i löneutmätning, finns väl inte värre vad det nu skulle kunna va?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp