• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Pilutta

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
12 Mars 2021
Meddelanden
23
Mottagna reaktioner
10
Poäng
37
Hej alla! Vet att det står att förslag till betalning, efter inledande skuldsanering, tar 6-7 veckor. Vågar man hoppas på att det går snabbare? Denna väntan gör mig galen, har sjuk ångest och sover knappt.

Efter förslaget kommit och man godkänt det, hur lång tid dröjer beslut? Och hur vanligt är det att man inte får igenom skuldsanering när man väl kommit så långt?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Hej alla! Vet att det står att förslag till betalning, efter inledande skuldsanering, tar 6-7 veckor. Vågar man hoppas på att det går snabbare? Denna väntan gör mig galen, har sjuk ångest och sover knappt.

Efter förslaget kommit och man godkänt det, hur lång tid dröjer beslut? Och hur vanligt är det att man inte får igenom skuldsanering när man väl kommit så långt?

sambon har väntat sen oktober på förslag.. Så det kan absolut dröja bra mkt längre än 6-7 veckor tyvärr.
 

Pilutta

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
12 Mars 2021
Meddelanden
23
Mottagna reaktioner
10
Poäng
37
sambon har väntat sen oktober på förslag.. Så det kan absolut dröja bra mkt längre än 6-7 veckor tyvärr.
Varför dröjer förslaget så länge då, har de inte alla uppgifter de behöver? Mig mailade handläggaren till ganska omgående, med frågor. Besvarade mailet samma dag.
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
Läste på KFs hemsida det är 7 månader fr ansökan till beslut om sanering.
Hur ska man bete sej där mellan, bara betala hyra och mobilabonnemang och sen hålla i restan av lönen? Gissar löneutmätning startar tidigare men hur, går ju inte ansöka om utmätning, hur gör man, bara vänta el hur får jag igång en utmätning fortast möjligt?
Känns så fel att bara vänta å långivarna tror man smiter undan bara fast man vill göra rätt å stå sitt kast.
Blir inte klok nånstans i formet el på KFs hemsida. Hjälp!
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Läste på KFs hemsida det är 7 månader fr ansökan till beslut om sanering.
Hur ska man bete sej där mellan, bara betala hyra och mobilabonnemang och sen hålla i restan av lönen? Gissar löneutmätning startar tidigare men hur, går ju inte ansöka om utmätning, hur gör man, bara vänta el hur får jag igång en utmätning fortast möjligt?
Känns så fel att bara vänta å långivarna tror man smiter undan bara fast man vill göra rätt å stå sitt kast.
Blir inte klok nånstans i formet el på KFs hemsida. Hjälp!
Har man inte inledande kan man ju själv betala in på sina skulder :)
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Läste på KFs hemsida det är 7 månader fr ansökan till beslut om sanering.
Hur ska man bete sej där mellan, bara betala hyra och mobilabonnemang och sen hålla i restan av lönen? Gissar löneutmätning startar tidigare men hur, går ju inte ansöka om utmätning, hur gör man, bara vänta el hur får jag igång en utmätning fortast möjligt?
Känns så fel att bara vänta å långivarna tror man smiter undan bara fast man vill göra rätt å stå sitt kast.
Blir inte klok nånstans i formet el på KFs hemsida. Hjälp!

Det jag tror att många gör, iaf gjorde jag det, var att släppa alla lån, ta bort autogiro etc och helt enkelt bara betala det nödvändigaste. I mitt fall hyra, el, telefon och bredband.
Efterhand kommer du att få påminnelser, inkassokrav i drivor på posten. Sms och mail från inkassoföretagen med förslag om uppgörelser kommer också i drivor. Jag svarade aldrig på vare sig brev, sms eller mail.
Jag öppnade alla brev och satte in "lånvis" i en pärm. Efterhand kommer brev från Kronofogden som jag också satte in i samma pärm, ärendevis.

Du kommer efter en tid få ett brev från Kronofogden där du skall ange inkomst och utgifter som ett underlag för löneutmätning. När det är inskickat kommer beslut om utmätning att tas och det får du besked om via brev, KF kan också ringa och prata med dig.
Omöjligt att svara på hur lång tid processen tar. I mitt fall tog det 7-8 månader från att jag slutade betala tills dess att utmätningen startade men det kan vara väldigt olika.
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
Supertack lr svaret! Svarar/undrar mer senare!
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Supertack lr svaret! Svarar/undrar mer senare!
Ta allt som har med löneutmätning i den tråden jag rekommenderade. Det finns många där som är i samma läge som dig och som kommit lite längre i sin process och som har färskare uppgifter/kunskaper än mig. Det är fem år sen jag släppte mitt och jag kommer faktiskt inte ihåg alla detaljer :)
 
Senast ändrad:

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Varför dröjer förslaget så länge då, har de inte alla uppgifter de behöver? Mig mailade handläggaren till ganska omgående, med frågor. Besvarade mailet samma dag.
De har fått jaga borgenärer som inte svarar enligt handläggaren. Har besvarat alla Mail som kommit in med frågor samma dag, det är borgenärerna som inte svarar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp