• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 502
Mottagna reaktioner
1 017
Poäng
927
De har fått jaga borgenärer som inte svarar enligt handläggaren. Har besvarat alla Mail som kommit in med frågor samma dag, det är borgenärerna som inte svarar.

Gäsp säkerligen något med en la
...men ärligt alltså, det borde väl vara ganska enkelt att enas om ett gemensamt praxis för alla handläggare att följa... ?!

Min 3:e ansökan ska jag skicka i dagarna, hoppas på en handläggar jackpot;)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
På bostadssidan finns det tydliga direktiv gällande när ommålning sker.

Kommersiellt råder ingen godtycklighet. Hyresgästen får som dom vill OM dom betalar för det och den genererar en bra direktavkastning.

Det finns olika lagar och regler att förhålla sig till gällande bostadsfastigheter och kommersiella fastigheter ! Ingen godtycklighet alls.

Ok, så inget som helst tolkningutrymme? Kanske står något i stil med."vid behov" eller liknande? Eller står det i lagar och regler att det målas var 3 år eller något oavsett vad någon tycker?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Gäsp säkerligen något med en la


Min 3:e ansökan ska jag skicka i dagarna, hoppas på en handläggar jackpot;)

Jag föreställer mig att en som söker i ett måste vara bra ärende, ganska lätt att titta på tidigare beslut, har det inte gått så lång tid bör det mesta vara lika och man kan ta snabbt beslut
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Tycker det blev lite moralpredikning nu så jag ska klargöra hur det sagts åt mig:
Jag har varit ärlig med min handläggare om att jag högst troligast kommer få återbäring då jag gått ur svenska kyrkan men min skattesats på lönen är densamma som innan jag gick ur. Förra året har jag även varit föräldraledig och det är allmänt känt att FK drar högre skatt än nödvändigt.

Hens svar blev att om jag hunnit få beslut innan återbäringen kommer (antar hen menade laga kraft) så får jag behålla återbäringen. Jag har inte mörkat, däremot har jag valt att inte ringa upp hen nu när jag vet vad jag kommer få i återbäring då jag anser att det hen sagt tidigare bör gälla.

Utöver det så kommer jag betala rätt mycket i månaden till skusan så återbäringen kommer bli en fantastisk framtida buffert för mitt barn på två år som växer så det knakar. Känns som jag får köpa större storlek på kläderna varje månad just nu... :p

Jag kommer däremot hålla på pengarna så länge jag kan, om det mot förmodan skulle vara så att skusan hör av sig och vill att dessa pengar betalas in i saneringen.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Kan köpa att det är olika. Dem kan bedöma hur mkt man kan betala under saneringen, hur mkt man gjort för att göra det bästa av situationen.
Så någon som totalt bara kommer betala 50% av skulderna får inte behålla skatten medans någon som kan betala 90% får ha den kvar.
Hur som tycker jag att man bara kan nöja sig och vara glad att man får skuldsanering och får behålla skatten under saneringen. Att dem tar skatten innan saneringen börjat tycker inte jag är mer än rätt, man ska iallafall säga till sin handläggare att detta får jag sen får dem ta beslutet och hoppas på det bästa.
Men bara min åsikt:)
Det stämmer inte i mitt fall då jag betalar tillbaka betydligt mer och gjorde allt innan min sanering.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Tycker det blev lite moralpredikning nu så jag ska klargöra hur det sagts åt mig:
Jag har varit ärlig med min handläggare om att jag högst troligast kommer få återbäring då jag gått ur svenska kyrkan men min skattesats på lönen är densamma som innan jag gick ur. Förra året har jag även varit föräldraledig och det är allmänt känt att FK drar högre skatt än nödvändigt.

Hens svar blev att om jag hunnit få beslut innan återbäringen kommer (antar hen menade laga kraft) så får jag behålla återbäringen. Jag har inte mörkat, däremot har jag valt att inte ringa upp hen nu när jag vet vad jag kommer få i återbäring då jag anser att det hen sagt tidigare bör gälla.

Utöver det så kommer jag betala rätt mycket i månaden till skusan så återbäringen kommer bli en fantastisk framtida buffert för mitt barn på två år som växer så det knakar. Känns som jag får köpa större storlek på kläderna varje månad just nu... :p

Jag kommer däremot hålla på pengarna så länge jag kan, om det mot förmodan skulle vara så att skusan hör av sig och vill att dessa pengar betalas in i saneringen.
Angående FK så har dom ALDRIG dragit för mycket skatt för mig, tvärtom däremot.
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Angående FK så har dom ALDRIG dragit för mycket skatt för mig, tvärtom däremot.
Märkligt, för av mig, den andre föräldern till mitt barn och mina kollegor som varit FL har dom dragit en ganska bra bit över vad dom egentligen ska dra...
Kanske olika beroende på vilken kommun man bor i?
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
Det jag tror att många gör, iaf gjorde jag det, var att släppa alla lån, ta bort autogiro etc och helt enkelt bara betala det nödvändigaste. I mitt fall hyra, el, telefon och bredband.
Efterhand kommer du att få påminnelser, inkassokrav i drivor på posten. Sms och mail från inkassoföretagen med förslag om uppgörelser kommer också i drivor. Jag svarade aldrig på vare sig brev, sms eller mail.
Jag öppnade alla brev och satte in "lånvis" i en pärm. Efterhand kommer brev från Kronofogden som jag också satte in i samma pärm, ärendevis.

Du kommer efter en tid få ett brev från Kronofogden där du skall ange inkomst och utgifter som ett underlag för löneutmätning. När det är inskickat kommer beslut om utmätning att tas och det får du besked om via brev, KF kan också ringa och prata med dig.
Omöjligt att svara på hur lång tid processen tar. I mitt fall tog det 7-8 månader från att jag slutade betala tills dess att utmätningen startade men det kan vara väldigt olika.
Som sagt, superbra svar!
Hur lång tid tog det tills du fick en anmärkning och känner du i efterhand du kunde göra nåt annorunda till din fördel?
Blev det som du förväntade dig och en lättnad lixom, när lugnade allt ner sej med post å påminnelser?
Jag har några små krediter som tjatar väldigt, typ PFC, Holm å några, ska man kanske vid nästa lön börja beta av dom lägsta. Har ju råd att lösa flera om ja släpper det mesta andra. Under 7 mån kan man ju få bort flera smålån.
Hur ser det ut idag för dig, utmätning än el lyckats få sanering?
Och hur pass synligt blir ens utmätning för bekantskapen, är det svårt att dölja att man lever på "existensminimum"?
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
376
Poäng
487
Som sagt, superbra svar!
Hur lång tid tog det tills du fick en anmärkning och känner du i efterhand du kunde göra nåt annorunda till din fördel?
Blev det som du förväntade dig och en lättnad lixom, när lugnade allt ner sej med post å påminnelser?
Jag har några små krediter som tjatar väldigt, typ PFC, Holm å några, ska man kanske vid nästa lön börja beta av dom lägsta. Har ju råd att lösa flera om ja släpper det mesta andra. Under 7 mån kan man ju få bort flera smålån.
Hur ser det ut idag för dig, utmätning än el lyckats få sanering?
Och hur pass synligt blir ens utmätning för bekantskapen, är det svårt att dölja att man lever på "existensminimum"?

Hoppar in här. :)
Jag släppte mina skulder och har kontakt med budget- och skuldrådgivare.
Han sa till mig att jag skulle betala av de mindre lånen när jag nu får "pengar över". Det har jag nu har gjort under 3 månader.

Detta är kanske från fall til lfall, men det visar att man verkligen vill bli skuldfri och kan hjälpa en när man ansöker om sanering.
Om det stämmer kan jag inte svara på men det var vad han sa till mig. (och dom borde ju ha koll)

Så mitt råd till dig är att betala av de smålån som du kan.
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
Hoppar in här. :)
Jag släppte mina skulder och har kontakt med budget- och skuldrådgivare.
Han sa till mig att jag skulle betala av de mindre lånen när jag nu får "pengar över". Det har jag nu har gjort under 3 månader.

Detta är kanske från fall til lfall, men det visar att man verkligen vill bli skuldfri och kan hjälpa en när man ansöker om sanering.
Om det stämmer kan jag inte svara på men det var vad han sa till mig. (och dom borde ju ha koll)

Så mitt råd till dig är att betala av de smålån som du kan.
Tack! Så får det bli, tyvärr syns ju inte dom lånen på UC så man gör det ju mest för sej själv minska antalet lån och antalet påminnelser, fast man kan ju skriva med gott samvete senare i en saneringsansökan man har betalt av mkt smålån på vägen. :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp