• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

HallonGroda

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 April 2018
Meddelanden
326
Mottagna reaktioner
324
Poäng
477
Förbehållsbelopp är ju det man ska få behålla vid en skusan.
Så hyra, pendlingskostnad till jobbet är i princip de enda fasta kostnader man tar hänsyn till från KFM.
Så när din hyra och din peng för pendling, samt ev buffertspar på kanske 500 kr så ska du enbart ha kvar förbehållsbeloppet som ligger på ca 5 016 för en ensamstående. Detta ska täcka:
  • mat,
  • kläder,
  • hygien,
  • telefon,
  • hushållsel,
  • försäkringar och
  • andra mindre utgifter för tillfälliga behov.
(finns att läsa här: https://www.kronofogden.se/Hurmycketfardubehalla.html )

Har du barn - ja, då blir det ett annat förbehållsbelopp. Men du skrev att du var ensamstående. Så att då få kvar 10 000 kr efter att hyra och pendling är borträknat = mycket. Det är ca två hela förbehållsbelopp du får behålla per månad om uträkningen du har fått stämmer.
 

Inledande12

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
26 Oktober 2020
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
9
Poäng
27
Nu är det snart dags för deklaration. Jag har inte fått mitt beslut att vinna laga kraft ännu därför har jag tänkt vänta med att godkänna deklarationen tills det är klart.
Min fråga blir då, om mitt beslut vinner laga kraft i mars och jag godkänner deklarationen någon dag senare, går ändå pengarna in i saneringspotten? Alltså, får kfm nys om min eventuella återbäring innan jag skickat in deklarationen och kan dom då kräva mig på den summan "i efterhand"?
När fick du beslut?

Jag fick den 22/2, undrar samma sak!
 

Sorgsen

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
11 Maj 2020
Meddelanden
57
Mottagna reaktioner
25
Poäng
102
Nu är det snart dags för deklaration. Jag har inte fått mitt beslut att vinna laga kraft ännu därför har jag tänkt vänta med att godkänna deklarationen tills det är klart.
Min fråga blir då, om mitt beslut vinner laga kraft i mars och jag godkänner deklarationen någon dag senare, går ändå pengarna in i saneringspotten? Alltså, får kfm nys om min eventuella återbäring innan jag skickat in deklarationen och kan dom då kräva mig på den summan "i efterhand"?

När jag fick inledande i december, så sa min handläggare att kommande skatt kommer jag få behålla.
Jag hade ingen tanke på den själv, utan detta var något som togs upp av min handläggare.
Är det inget som ni pratat om?
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Nu är det snart dags för deklaration. Jag har inte fått mitt beslut att vinna laga kraft ännu därför har jag tänkt vänta med att godkänna deklarationen tills det är klart.
Min fråga blir då, om mitt beslut vinner laga kraft i mars och jag godkänner deklarationen någon dag senare, går ändå pengarna in i saneringspotten? Alltså, får kfm nys om min eventuella återbäring innan jag skickat in deklarationen och kan dom då kräva mig på den summan "i efterhand"?


Min skuldsanering gick igenom just innan det var dags för deklarationen. Jag frågade handläggaren vad som gällde och nämnde även att summan var på 18000kr hon sa att den får man behålla när saneringen vunnit laga kraft.

Finns dock andra som inte har fått behålla den utan att den har lagts på en av betalningarna i saneringen.

Det står på Kronofogdens hemsida att man får behålla skatteåterbäringen.
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
Ansökte om skuldsanering i början på november. 14 februari så ringde min handläggare med kompletterande frågor. Hon skulle sätta igång processen och se om jag uppfyller kraven för skuldsanering. Har skulder på närmare en miljon kronor. Jag är lite nyfiken över hur mycket man betalar per månad mellan tummen och pekfingret. Någon som kan ge en fingervisning.
Undrar jag med, efter skatt! Så om man får ut ca 25000 normalt efter skatt minus ens del i hyra..och skulder på 1 miljon. Hur mkt har man kvar att leva på efter alla skit dragits ungefär och normalt. Alltså pengar man skall handla mat, bensin, telefonräkning å liknande räkningar för? 2000 kr, 5000kr el 7000kr? El rättare sagt hur mkt av dom 25000 ska KF ha? 10000 el 15000 i månan?
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
@Inledande12 @Sorgsen @Peach
Nu gick det inte att citera er alla så jag taggar er istället.
Jag fick inledande i november och hen är tämligen säker på att det ska ha gått igenom i April för from April har jag en större summa jag ska betala enligt betalplanen.

Det enda hen sagt är att återbäring går in i saneringen om man har inledande när man ska få återbäring. Därför jag tänkt vänta med att deklarera tills saneringen gått igenom, dom kan ju inte ta pengar jag inte fått utbetalt om ni förstår hur jag menar? Eller kan dom se innan jag godkänt återbäringen och på så vis öronmärka dessa precis innan min sanering går igenom?
Då min betalplan steg med ca. 1300 i månaden from April är det pengar jag verkligen skulle vara i behov av att lägga i min buffert...

Som jag tolkar det kommer jag få behålla pengarna så länge jag inte godkänt återbäringen innan mitt beslut vinner laga kraft. Men jag kan ju ha tolkat fel också, vore inte första gången... :thinking:

Tack för era svar! <3
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Min skuldsanering gick igenom just innan det var dags för deklarationen. Jag frågade handläggaren vad som gällde och nämnde även att summan var på 18000kr hon sa att den får man behålla när saneringen vunnit laga kraft.

Finns dock andra som inte har fått behålla den utan att den har lagts på en av betalningarna i saneringen.

Det står på Kronofogdens hemsida att man får behålla skatteåterbäringen.

Man får behålla den som i att den inte utmäts
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Ursäkta dubbelpost men jag såg precis att mitt lånesaldo hos Swedbank står på 0, det är en av aktörerna i min sanering. Betyder detta att dom godkänt saneringen?
Varje dag sen jag slutade betala har jag haft en stor röd symbol uppe i ena hörnet om missad betalning när jag loggat in på internetbanken men nu är den inte där?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp