• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Tror absolut varje fall är väldigt olika :) och som jag skrivit innan så tror jag väldigt mycket gör vilken handläggare man har :)
Självklart är det ytterst olika. Min handläggare ifrågasatte ingenting överhuvudtaget och jag behövde heller inte redovisa någonting.

Hen ställde de vanliga kontrollfrågorna innan inledande skuldsanering, men när det var klart, så ”bara” körde allt på… :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Och vilka frågor var det?
Vad lånen användts till ca 10 stycken
Några hade lämnat in uppgifter om att lån var tagna efter ansökan det fick jag motbevisa då det inte stämde.
Två privata skulder som jag betalade av innan ansökan fick jag visa inbetalning på och lite annat som jag inte kommer ihåg nu.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 079
Mottagna reaktioner
1 970
Poäng
1 307
Dom har dragit ett genomsnitt på min fru. Har skrivit om det tidigare. Eftersom hon har tre toppar per år så stiger genomsnittet kraftigt och det är det som kfm går på. Jag väntar bara in dagen när dom ber att jag ska betala mer och det blir roligt när jag ska in till min chef och säga "du, jag kan inte plocka så mycket som jag gör för då kommer kfm att dra mer på lön". Arbetar på lager och har ackordslön. Ju mer jag plockare ju mer stiger min lön. Ska jag plocka långsammare då för att inte behöva betala mer? Du hör själv hur det låter. Det låter helt sjukt. Jag ska arbeta långsammare för att inte betala mer. Så ska det inte behöva vara men eventuellt kanske det blir så i framtiden då jag till våren är inne på mitt andra år för skuldsanering.

Hon får 10 tusen efter skatt i juli, augusti och september. Mellan oktober och juni får hon 4000-5000 kr efter skatt. Kfm vägrar att skriva ned hennes lön "för dom går efter genomsnitt". Fick prata med en kille när jag gjorde omprövning och han sa "nej, vi kan tyvärr inte skriva med hennes lön för vi går på genomsnitt" men dom kunde höja min dieselkostnad med 500 kr per månad, det gick bra.
Skiljer det sig så får man givetvis räkna på ett snitt.
Ditt belopp att betala ökar inte om du inte begär omprövning.
 

Gunma

V.I.P
Poäng: 167
Blev medlem
13 Juni 2022
Meddelanden
365
Mottagna reaktioner
46
Poäng
167
Vad lånen användts till ca 10 stycken
Några hade lämnat in uppgifter om att lån var tagna efter ansökan det fick jag motbevisa då det inte stämde.
Två privata skulder som jag betalade av innan ansökan fick jag visa inbetalning på och lite annat som jag inte kommer ihåg nu.
Hur kunde du bevisa de privata skulderna?
Hur lång tid tillbaks kan man gå?
 

Gunma

V.I.P
Poäng: 167
Blev medlem
13 Juni 2022
Meddelanden
365
Mottagna reaktioner
46
Poäng
167
Verkar svårt att få skuldsanering.
Alla har ju tagit lån pga skilsmässa, konsumtion, spel, psykisk ohälsa, lån att betala andra skulder.
Sen dessa räntor som blir omäktiga. Till slut blir det ju sjukt dyrt.
Många påstår vid 2,a ansökan kan det gå vägen???
 

wiran

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
830
Mottagna reaktioner
304
Poäng
497
Verkar svårt att få skuldsanering.
Alla har ju tagit lån pga skilsmässa, konsumtion, spel, psykisk ohälsa, lån att betala andra skulder.
Sen dessa räntor som blir omäktiga. Till slut blir det ju sjukt dyrt.
Många påstår vid 2,a ansökan kan det gå vägen???
Det ska vara svårt, sanering ska väl godkännas när det är helt klart att man aldrig kommer bli skuldfri om man inte får hjälp?
Lägg inte för mycket energi hur det har varit för andras ansökningar, alla ansökningar och godkännande är unikt.
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Verkar svårt att få skuldsanering.
Alla har ju tagit lån pga skilsmässa, konsumtion, spel, psykisk ohälsa, lån att betala andra skulder.
Sen dessa räntor som blir omäktiga. Till slut blir det ju sjukt dyrt.
Många påstår vid 2,a ansökan kan det gå vägen???
Det handlar inte om hur många gånger man söker.

Är man kvalificerat insolvent samt att det är skäligt (skälighet) så kan man få skuldsanering.

Som Wiran skrivit ovan så är varje ansökan unik. Vem som har fått, varför, med hur stora skulder gäller endast för den personen.
Lägg inte kraft på andras beviljande eller avslag.
 
Senast ändrad:

Vic

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
24 Augusti 2022
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Ni som som jag, som lever med skuldsanering, får ni pengarna att räcka när ni har betalat allting?

Jag ser bara på den här månaden nu då fick jag lite av min semesterlön och min fru sin "bra lön" så vi har 14 tusen att leva på efter att allt är betalt men då ska jag ta mig fram och tillbaka till jobbet till 25. sep + mat (8000 kr cirka). Vi har 6000 kr kvar att leva på när jag åkt på jobb och vi handlat mat.

Jag får ut 32.800 kr efter skatt imorgon och kfm räknat på 28 tusen kronor för mig och min fru får 10.400 efter skatt (det kfm räknat på för min fru varje månad året runt men hon får bara 10 efter skatt tre månader om året och mellan sep. och maj. 4000-5000 kr i månaden efter skatt).

När nu hösten kommer då kommer vi på riktigt leva på existensminimum. Vi har våra "bra månder" och det är maj till september" då har vi nästan tio tusen mer i månaden än vad kfm räknat pga skatteåterbäringen för mig och min fru och hennes höga lön men hösten är ett helvete för oss. Hennes mormor och morfar hjälper oss mycket med pengar för att få vardagen att gå ihop.
Det underlättar med fria månader och skatteåterbäring men nu när allt är så dyrt med inflationen så tycker jag att man ska ha fler fria månader då skälig levnadsnivån har fått upp så mycket på sista 6 månader.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Hur kunde du bevisa de privata skulderna?
Hur lång tid tillbaks kan man gå?
Jag visade upp kontoutdrag på att jag fått pengarna och att jag betalat tillbaka dom.
Du kan nog se två år själv och sen be banken om hjälp om det är längre tillbaka.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp