• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Hej! Vill bara ge er en "heads up" innan ni söker om skuldsanering!

Har ni tagit mobiler och liknande på abonnemang, för att sen sälja. Se till att ni har avslutat dom och fått en räkning på klumpsumma istället!!

Jag hade cirka 7 olika abonnemang vid godkänd skuldsanering, som nu blivit avslutade och jag har fått ca 100,000 i inkassoskulder som inte ingår i saneringen.

rätt tuff att både betala på sanering, samtidigt som inkasso vill ha 100,000. men dom är rätt förstående eftersom jag har sanering. så avbetalning på 500:- har jag på hälften typ. Resten bara ligger och växer...

Har någon koll på om dom ska ingå? får ni gärna ge mig tips :)

Nej precis som framtida hyror och framtida elräkningar så ingår inte framtida abonnemangskostnader.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Hej! Vill bara ge er en "heads up" innan ni söker om skuldsanering!

Har ni tagit mobiler och liknande på abonnemang, för att sen sälja. Se till att ni har avslutat dom och fått en räkning på klumpsumma istället!!

Jag hade cirka 7 olika abonnemang vid godkänd skuldsanering, som nu blivit avslutade och jag har fått ca 100,000 i inkassoskulder som inte ingår i saneringen.

rätt tuff att både betala på sanering, samtidigt som inkasso vill ha 100,000. men dom är rätt förstående eftersom jag har sanering. så avbetalning på 500:- har jag på hälften typ. Resten bara ligger och växer...

Har någon koll på om dom ska ingå? får ni gärna ge mig tips :)
Abonnemang ingår inte om de inte hamnat hos inkasso/kfm innan inledande.
 

Anonym1168

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
25 Maj 2021
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Jaa det gick snabbt, men jag går back varje månad verkligen och jag ser ingen annan utväg då jag inte kan få några samlingslån till lägre ränta, kan inte låna av familj/vänner.
Jag har tagit idiotlån till väldigt hög ränta, mina lån ligger på 545.000kr, men jag ska betala tillbaka närmare 2 miljoner. Så det är inga bra lån alls.


Om man blir beviljad skuldsanering ingår alla skulder som uppkommit innan datum för beslut av inledande skuldsanering. Summorna ändras pga räntan och det man hinner betala innan ev beslut så det är ingen stor sak tycker jag.

Min spontana tanke är att det gick fort från att du ställde första frågan tills du skickade in.
Jag skulle nog tycka att du kunde ha träffat budget- och skuldrådgivare i hemkommunen för att få mer info och annan form av stöd.
Kanske fått mer info av medlemmar här på forumet, varav många har skuldsanering, som kunnat ge dig tips och råd.
Dock är det ditt beslut.
Lycka till!
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Nej, det är ju det jag säger!

Vill bara varna folk, inte kul med 100k inkasso när man har sanering... tänk om jag hade visst det innan
Bara att bita ihop och betala då och hoppas på långa betalplaner. Blir tufft med löneutmätning samtidigt som skuldsanering
 

Guitarman2024

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
2 November 2021
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
4
Poäng
7
Hej!

Är det någon mer erfaren här inne som skulle kunna ge sitt utlåtande,

Har ansökt om skuldsanering för 3e gången nu då jag fått avslag 2 gånger innan. Har ca. 2,5 miljoner i skuld i dagsläget varav majoriten är borgensåtaganden/skatteskuld från ett bolag som försattes i konkurs 2019.

Vid båda avslagen har Kronofogden använt samma bedöming:

" Dina skulder är 2 454 522 kronor enligt din ansökan. Skulderna består ihuvudsak av borgensåtagande, konsumtionsskulder, skulder från näringsverksamhet och skatteskulder, Du har skulder på grund av att du har haft ett företag. Anledningen till att du är skuldsatt är att du har bedrivit näringsverksamhet iform av aktiebolag.Företaget avslutades med konkurs år 2019. Du har skulder från företaget då du var personligt ansvarig. Du var aktiv inom företaget mellan åren 2015-2019. Dina konsumtionsskulder består av levnadsomkostnader och smålån för att täcka mindre krediter. Dina skatteskulder består av företagsskatt från år 2019"

"Kronofogdens bedömning: Du har tagit stora och medvetna risker genom borgensåtagande för din näringsverksamhets skulder. Att en stor del av dina skulder har uppkommit pådetta sätt och nära i tiden talar starkt emot en skuldsanering för dig. Du har stora skatteskulder. Du hade kunnat undvika dessa skulder genom att betala rätt skatt på dina inkomster och genom att lämna rätt uppgifter till Skatteverket. Hur dina skulder har uppkommit talar därför emot enskuldsanering.Vi har gjort en helhetsbedömning av din situation.

Vi bedömer att det idagsläget inte är skäligt att bevilja skuldsanering för dig. Vi avslår därför dinansökan. I detta beslut har vi inte gjort någon bedömning av om du är tillräckligt skuldsatt för att kunna få skuldsanering"

Denna gången tog jag kontakt med en budget/skuldrådgivare på kommunen som vart lite förundrad över att jag inte blivit beviljad.
Har genom åren alltid haft en perfekt ekonomi och skött mig, men konkursen ställde till det helt enkelt, inget brott har heller begåtts i samband med konkursen eller driften av bolaget.

Är det skatteskulderna som sätter käppar i hjulet för mig eller vad kan det vara? Är 30år och har haft löneutmätning i ca 1år med 12.000 i månaden.

Tacksam för input :)
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Hur dina skulder har uppkommit talar därför emot enskuldsanering.Vi har gjort en helhetsbedömning av din situation.
Här är svaret tror jag. Skatteskulder samt borgensåtagande i huvudsak.
Eftersom dom inte gjort någon bedömning av om du är tillräckligt skuldsatt så finns det sannolikt inga andra skäl.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp