• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Jag jobbar ju halvtid nu med a-kassa 50%, dagarna kommer ta slut i september ungefär. Funderar på att ev skola om mig och ha tjänsten kvar, och ta csn istället för a-kassa. Behöver det omprövas tror ni, inkomsten kommer ju öka men är å andra inte sidan inkomst utan lån?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 935
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jag jobbar ju halvtid nu med a-kassa 50%, dagarna kommer ta slut i september ungefär. Funderar på att ev skola om mig och ha tjänsten kvar, och ta csn istället för a-kassa. Behöver det omprövas tror ni, inkomsten kommer ju öka men är å andra inte sidan inkomst utan lån?
Csn räknas inte som inkomst alls.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Csn räknas inte som inkomst alls.
Nej jag vet det… men hur kan jag tänka (och agera) med min skuldsanering utifrån det?
Ska jag ompröva lägre, och uppge att a-kassedagarna är slut?
Det är ju ett val jag gör, att inte söka heltidsarbete istället och kan skuldsaneringen påverkas negativt pga det?
Totalt sett kommer jag ju ha mer in varje månad med lön och fullt csn (lån & bidrag). När utbildningen är klar är även min betalplan det.
 
Senast ändrad:

EVNA

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
2 Juli 2020
Meddelanden
72
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Jag har en fundering. Jag fick beviljad skuldsanering 1/11. På Kronofogdens sida står skuldsaldot på 0 kr men det ligger 4 st ärenden med beslut om utslag kvar under förelägganden. Alla är skulder som ingår i skuldsaneringen. Ska det se ut så? Trodde att allt ”försvann” eftersom de ingår i själva skuldsaneringen?
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 911
Poäng
1 247
Jag håller med om att det bäddar lite för att svindla för den som vill.
Jag var en sådan som knegade före min skuldsättning/skuldsanering med företag som var på branten men ser i efterhand ”möjligheter” jag hade kunnat utnyttja för eget gynnande om jag insett att jag var chanslös lite tidigare, att skuldsanering skulle bli enda utvägen och hade i teorin kunnat planera för det. Jag känner inte heller någon moral, prestige eller lojalitet gentemot borgenärer för att försöka betala tillbaka efter hur utfallet blev i samband med mitt AB’s konkurs. Jag såg det ganska snabbt och valde den mest fördelaktiga strategin för egen del, att direkt släppa allt utan att kämpa ihjäl mig.
Jag kommer betala tillbaka 3%, varav en av borgenärerna kommer få tillbaka 19kr fördelat på 3 år.
Rötägg finns överallt. För mig är det likställt stöld. Bara för att man inte blir straffad betyder det inte att det inte är stöld.
Alla ansvara vi för egna samveten och jag skulle skämmas ihjäl om jag inte gjort allt för att klara mig själv. Men som sagt rötägg finns överallt. Garanterat att de inte lever ett hederligt liv överlag. Det är inget jag skulle vilja blicka tillbaka på, ingen stolthet i det.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 935
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jag har en fundering. Jag fick beviljad skuldsanering 1/11. På Kronofogdens sida står skuldsaldot på 0 kr men det ligger 4 st ärenden med beslut om utslag kvar under förelägganden. Alla är skulder som ingår i skuldsaneringen. Ska det se ut så? Trodde att allt ”försvann” eftersom de ingår i själva skuldsaneringen?

Skulderna är ju fastställda i utslag. Det har inget med skuldsaneringen och ingenting försvinner pga beslut om skuldsanering. Skulderna finns kvar hela skuldsaneringstiden.
 

EVNA

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
2 Juli 2020
Meddelanden
72
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Skulderna är ju fastställda i utslag. Det har inget med skuldsaneringen och ingenting försvinner pga beslut om skuldsanering. Skulderna finns kvar hela skuldsaneringstiden.
Aha, så de står kvar där så länge Skuldsaneringen löper och försvinner sedan?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 291
Poäng
4 147
Jag har en fundering. Jag fick beviljad skuldsanering 1/11. På Kronofogdens sida står skuldsaldot på 0 kr men det ligger 4 st ärenden med beslut om utslag kvar under förelägganden. Alla är skulder som ingår i skuldsaneringen. Ska det se ut så? Trodde att allt ”försvann” eftersom de ingår i själva skuldsaneringen?
De syns ändå. Det viktigaste är att skuldsaldot är 0.
Mina syns fortfarande efter mer än tre år.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp