• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
"Kronofogdens bedömning"
"Du har tagit stora och medvetna risker genom borgensåtagande för din näringsverksamhets skulder. Att en stor del av dina skulder har uppkommit på detta sätt och nära i tiden talar starkt emot en skuldsanering för dig

.Du har stora skatteskulder. Du hade kunnat undvika dessa skulder genom att betala rätt skatt på dina inkomster och genom att lämna rätt uppgifter till Skatteverket. Hur dina skulder har uppkommit talar därför emot enskuldsanering.
Vi har gjort en helhetsbedömning av din situation. Vi bedömer att det idagsläget inte är skäligt att bevilja skuldsanering för dig.
Vi avslår därför dinansökan.I detta beslut har vi inte gjort någon bedömning av om du är tillräckligt skuldsattför att kunna få skuldsanering."

Majoriteten av skulderna är från ett företag som gick i konkurs 2019, gått på löneutmätning ett tag.
Skatteskulderna är restförda skatteskulder från bolagets skattekonto ( Moms samt arbetsgivaravgifter ) som sedan förvaltningsdomstolen dömt mig som företrädare personligt ansvarig för.

Känns som ett litet " skyll dig själv " från Kronofogdemyndigheten, bolaget drevs från 2014 - 2019, hade även ett antal anställda.
Att överklaga har du all rätt att göra, på så vis får du "nya ögon" som tittar på det hela och kanske inte resonerar i närheten av hur kfm resonerat. Hade jag varit i dina skor hade jag chansat på en överklagan, i värsta fall fastslår dem kfms beslut, i bästa fall får du igenom din sanering.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Att överklaga har du all rätt att göra, på så vis får du "nya ögon" som tittar på det hela och kanske inte resonerar i närheten av hur kfm resonerat. Hade jag varit i dina skor hade jag chansat på en överklagan, i värsta fall fastslår dem kfms beslut, i bästa fall får du igenom din sanering.
Och det verkar ju hända att en del överklagande går igenom med
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
"Kronofogdens bedömning"
"Du har tagit stora och medvetna risker genom borgensåtagande för din näringsverksamhets skulder. Att en stor del av dina skulder har uppkommit på detta sätt och nära i tiden talar starkt emot en skuldsanering för dig

.Du har stora skatteskulder. Du hade kunnat undvika dessa skulder genom att betala rätt skatt på dina inkomster och genom att lämna rätt uppgifter till Skatteverket. Hur dina skulder har uppkommit talar därför emot enskuldsanering.
Vi har gjort en helhetsbedömning av din situation. Vi bedömer att det idagsläget inte är skäligt att bevilja skuldsanering för dig.
Vi avslår därför dinansökan.I detta beslut har vi inte gjort någon bedömning av om du är tillräckligt skuldsattför att kunna få skuldsanering."

Majoriteten av skulderna är från ett företag som gick i konkurs 2019, gått på löneutmätning ett tag.
Skatteskulderna är restförda skatteskulder från bolagets skattekonto ( Moms samt arbetsgivaravgifter ) som sedan förvaltningsdomstolen dömt mig som företrädare personligt ansvarig för.

Känns som ett litet " skyll dig själv " från Kronofogdemyndigheten, bolaget drevs från 2014 - 2019, hade även ett antal anställda.
Usch beklagar verkligen. Var också skuldsatt pga konkurs. Mina skulder uppkom hösten -20 så låter lite skumt att de skulle vara för nya. Anses din dom som ett brott mot aktiebolagslagen?
 

Guitarman2024

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
2 November 2021
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
4
Poäng
7
Usch beklagar verkligen. Var också skuldsatt pga konkurs. Mina skulder uppkom hösten -20 så låter lite skumt att de skulle vara för nya. Anses din dom som ett brott mot aktiebolagslagen?
Ingen aning, inget dom nämnde och jag är inte dömd för några brott i samband med konkursen.

Men det skulle ju kunna vara ett alternativ, dock så försöker man ju alltid rädda ett företag och sätter det inte direkt i konkurs dagen innan moms/arbetsgivaravgifter förfaller.
Sen vet jag inte om dom generellt är hårdare gällande skatteskulder?
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Ingen aning, inget dom nämnde och jag är inte dömd för några brott i samband med konkursen.

Men det skulle ju kunna vara ett alternativ, dock så försöker man ju alltid rädda ett företag och sätter det inte direkt i konkurs dagen innan moms/arbetsgivaravgifter förfaller.
Sen vet jag inte om dom generellt är hårdare gällande skatteskulder?
Jag tror det skulle kunna vara ett brott gentemot den juridiska personen, AB:t. Man försöker såklart rädda men jag valde att försätta det i kk två dagar före förfallodatum just pga detta. Fick ändå personligt ansvar via borgensåtagande.
 

Guitarman2024

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
2 November 2021
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
4
Poäng
7
Jag tror det skulle kunna vara ett brott gentemot den juridiska personen, AB:t. Man försöker såklart rädda men jag valde att försätta det i kk två dagar före förfallodatum just pga detta. Fick ändå personligt ansvar via borgensåtagande.
Jag tror inte det är ett brott utan mer att du då kan bli personligt betalningsansvarig för bolagets skatteskulder. Borgensåtaganden åker man ju på, tråkigt man vill ju göra rätt för sig men känns smått hopplöst, lutar åt ett överklagande för min del
 

Loppo89

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
5 Oktober 2021
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
9
Poäng
27
Oj det var snabbt! Stort grattis! Skickade min ansökan 7/5 och fick inledande i början av september men inte fått någon betalplan ännu.
Fick också inledande i början på september. 3e för att vara specifik. Fick betalplan för 3v sedan som jag godkände. Snacka om att handläggarna jobbar olika fort.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
"Kronofogdens bedömning"
"Du har tagit stora och medvetna risker genom borgensåtagande för din näringsverksamhets skulder. Att en stor del av dina skulder har uppkommit på detta sätt och nära i tiden talar starkt emot en skuldsanering för dig

.Du har stora skatteskulder. Du hade kunnat undvika dessa skulder genom att betala rätt skatt på dina inkomster och genom att lämna rätt uppgifter till Skatteverket. Hur dina skulder har uppkommit talar därför emot enskuldsanering.
Vi har gjort en helhetsbedömning av din situation. Vi bedömer att det idagsläget inte är skäligt att bevilja skuldsanering för dig.
Vi avslår därför dinansökan.I detta beslut har vi inte gjort någon bedömning av om du är tillräckligt skuldsattför att kunna få skuldsanering."

Majoriteten av skulderna är från ett företag som gick i konkurs 2019, gått på löneutmätning ett tag.
Skatteskulderna är restförda skatteskulder från bolagets skattekonto ( Moms samt arbetsgivaravgifter ) som sedan förvaltningsdomstolen dömt mig som företrädare personligt ansvarig för.

Känns som ett litet " skyll dig själv " från Kronofogdemyndigheten, bolaget drevs från 2014 - 2019, hade även ett antal anställda.
Låter som det kan vara bra att vänta något år
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Fick också inledande i början på september. 3e för att vara specifik. Fick betalplan för 3v sedan som jag godkände. Snacka om att handläggarna jobbar olika fort.
Ja det är lite smått irriterande. Min handläggare tar dagar, ibland veckor, på sig att ens svara på ett Mail. Så jag har en känsla av att detta kommer vara långdraget.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp