• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Roger123

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
31 Maj 2021
Meddelanden
89
Mottagna reaktioner
75
Poäng
207
Med den gamla skuldsaneringen, så har man inga betalfria månader!
Man betalar även själv in till alla borgenärer månadsvis, vilket självklart kan vara svårt om man har många olika borgenärer…
Kan tänka mig att detta är ångestframkallande att risken finns att man gör något fel gällande alla inbetalningar man själv skall hantera. Säkerligen har man fått listor av KF att följa med olika belopp, etc, men som sagt, risken att de kan bli fel vid alla olika betalningar är nog ytterst obehagligt… Inte minst då man vet att en borgenär då direkt kan gå in och söka upphävning alternativt förlängning av skuldsaneringen vid ett ”felsteg”.

Med den gamla skuldsaneringen, så har man inga betalfria månader!
Man betalar även själv in till alla borgenärer månadsvis, vilket självklart kan vara svårt om man har många olika borgenärer…
Kan tänka mig att detta är ångestframkallande att risken finns att man gör något fel gällande alla inbetalningar man själv skall hantera. Säkerligen har man fått listor av KF att följa med olika belopp, etc, men som sagt, risken att de kan bli fel vid alla olika betalningar är nog ytterst obehagligt… Inte minst då man vet att en borgenär då direkt kan gå in och söka upphävning alternativt förlängning av skuldsaneringen vid ett ”felsteg”.
Precis, men jag gjorde som så här dom sista 8 månaderna? Eftersom jag mer eller mindre såg till att min frus ss också blev betald så bokförda jag för 8 månader i sträck. Så när december kom så var betalningen redan bokförd osv. Detta kunde jag göra eftersom det var samma OCR varje månad utom en som ändrades varje månad, men då hade jag bara den att bevaka. Givetvis så checkade jag att det hade blivit dragits eftersom som du säger att det räcker med att man missar en så kan det vara kört! Det mer eller mindre skötte sig själva. Min frus ss var en annan femma, där ändrades OCR i stort sett varje månad så där kunde jag inte göra detsamma.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Den gamla skuldsaneringen hade ett större inslag av ekonomisk rehabilitering, att lära sig betala till rätt ställe med rätt belopp osv.
Vet inte om jag hade så stort behov av att lära mig just det. Problemet var ju att det var fler räkningar än vad pengarna räckte till.
 

babygirl78

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
8 Mars 2021
Meddelanden
228
Mottagna reaktioner
74
Poäng
216
Mina borgenärer verkar sälja skulder hej vilt nu under inledande, har fått flera brev med information att skuld bytt ägare samt att dom är medvetande om att jag har ett skuldsanerings ärende
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
376
Poäng
487
God dag i värmen!

Denna månad ska jag börja betala in till Kfm då jag har inledande skuldsanering.
Men såg nu på min lönespec. att jag fick cirka 2000kr mer i lön pga semestertilägg. Är det något jag ska ta upp med min handläggare innan första inbetalning? Eller ska jag bara låta det vara.
Tänkte nu då det är första inbetalningen och just att det är inledande.

Vill inte få avslag pga att jag inte tog upp detta. Någon av er som varit i denna situation? :)

Ha det gött alla!
 

Kroken

V.I.P
Poäng: 207
Blev medlem
11 Juli 2012
Meddelanden
329
Mottagna reaktioner
60
Poäng
207
En lite fråga , jag har ansökt om skuldsanering för ca 3 veckor sedan , inget hört ännu, det är ju så klart för tidigt . I dag fick jag ett brev från intrum där de erbjuder en avbetalningsplan på mina skulder som ligger hos kronofogden , med fryst ränta. Har det något samband med min ansökan ? Jag är helt ny på detta så därför frågar jag :)
 

Popcorn

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
9 Juli 2021
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
En lite fråga , jag har ansökt om skuldsanering för ca 3 veckor sedan , inget hört ännu, det är ju så klart för tidigt . I dag fick jag ett brev från intrum där de erbjuder en avbetalningsplan på mina skulder som ligger hos kronofogden , med fryst ränta. Har det något samband med min ansökan ? Jag är helt ny på detta så därför frågar jag :)
Utöka storleken på din brevlåda, det kommer att välla in brev med olika förslag fram tills beslut om inledande, men har du nu sökt sanering så gå inte med på någonting, utan stoppa undan pengarna i madrassen fram till beslut.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
En lite fråga , jag har ansökt om skuldsanering för ca 3 veckor sedan , inget hört ännu, det är ju så klart för tidigt . I dag fick jag ett brev från intrum där de erbjuder en avbetalningsplan på mina skulder som ligger hos kronofogden , med fryst ränta. Har det något samband med min ansökan ? Jag är helt ny på detta så därför frågar jag :)

Nej det lär inte ha något sammanhang. Det finns inget automatiskt sätt att de vilka som sökt skuldsanering och jag har aldrig hört om något inkassobolag som vill ha högläsning hur dagens post
 

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
458
Mottagna reaktioner
176
Poäng
367
Utöka storleken på din brevlåda, det kommer att välla in brev med olika förslag fram tills beslut om inledande, men har du nu sökt sanering så gå inte med på någonting, utan stoppa undan pengarna i madrassen fram till beslut.
Fast vet Inkasso bolag och dylikt att man ansökt om skuldsanering? Innan det är något beslut tagit om den alltså. Och var det 3 veckor sedan ansökan skickades in dröjer det väl ca 2 månader till innan något beslut tas om inledande eller avslag
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp