• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Vindälva

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
1 April 2020
Meddelanden
68
Mottagna reaktioner
41
Poäng
147
Äntligen! 1 år från inskickad ansökan skuldsanering stod nu mitt namn i poit nu väntar 3 jobbiga veckor innan det vunnit laga kraft men jag är så himla glad för vilket tufft år det varit av väntan..
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Så var skuldsaneringen avslutad den 5/7! 5 år av ont i magen, men innan dess 30 år fylld av skulder, nu är skiten slut.
Var lite konstigt därför mitt beslut sträckte sig till den 5/7, men sista betalningen skall göras i slutet av denna månad, skitsamma, jag tänker inte gräva i varför det är så. Alla vet om att ss är slut när man gör sista betalningen, men jag hade beslutet till den 5/7, jag slänger iallafall in dom sista räkningarna den 23:e, då ska jag och frugan öppna en flaska Bond-champagne på stranden och bränna upp varenda ett papper av skuldsaneringen.
Känslan att vara fri från denna plåga få mig nästan att gråta, skuldlivet tär otroligt mycket på en själv och på ens äktenskap och det är också jätteviktigt att man tar denna andra chans som man fått. Nu sitter jag här och tänker "jag har chansen att ta ett mobilabonemang" men nej, har jag klarat mig utan innan så kan jag gott fortsätta att ladda, funkar hur bra som helst.
Jag aktar mig mig för ff, det jag kommer göra är att kunna binda avtal på bredband/TV, detta för att komma ner i månadskostnad och det är rätt smart?
Eftersom jag var lite osäker så körde jag en Creditsafe, jag fick 44(vet inte om det räknas som normalt eller bra), där stod också INGEN SKULDSANERING, men det stod typ har HAFT ss, men ändring 5/7, vet någon när/om HAFT försvinner, menar att det kanske är nackdel för mig om tex banker lusläser detta OM jag skulle söka lån någon gång i framtiden, men det är OM?
Hade önskat att jag hade fått bättre score från Creditsafe, men med take på hur det var innan så får man vara glad. Är det någon som vet om det är ett ok score?
Ville inte köra på UC/Bisnode för då får jag betala, vill inte ha ff och dessutom är jag för snål för det nu(en bieffekt av ss-livet)?
Kan nån svara på ifall UC/Bisnode kommer ligga på samma nivå som Credit Safe gör ifall jag skulle göra en kreditkoll där? Vad skiljer tex. hade jag fått bättre score om min inkomst varit högre med tanke på att hon blir klar med sin ss om två veckor och hon tjänar mer än jag.
På CS så framgår inte hur många ff man har, jag vet om mig att jag inte har några dom senaste 13 månaderna, inte frugan heller, så hon är nog nyfiken på sitt score när det är över.
Jag har kvar mitt lån hos CSN sen innan, ingick inte i ss, men det framgick inte hos CS, tror att det framgår hos UC?
Kan inte svara på Dina frågor, men ett innerligt GRATTIS till att Din skuldsanering nu äntligen är över… Bra jobbat ! :)

Jag blir dock alltid lika fascinerad över hur olika vi ser på detta med skuldsanering.
Själv har jag haft skuldsanering sedan mars 2019 och ser de enbart som en ”gudagåva”… ;)
Jag jämför enkom med hur ja hade det innan jag fick skuldsanering beviljad då ja satt med skyhöga skulder, ångest, sömnproblem etc och som sedan slutligen genererade löneutmätning…
Visst… jag betalar nu en osynlig skyhög ”avi” månatligen till KF på min skuldsanering, men mår hundra gånger bättre än innan jag fick skuldsanering och kan se ljuset i tunneln - GULD VÄRT !!
 

Heddan

Ny medlem
Poäng: 7
Blev medlem
13 Juli 2021
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Hej, fliker in med en fråga här.
Har googlat mkt och kontaktat skuldrådgivare i min kommun men står i kö där.
Hur mycket påverkas min sambo av en ev. Skuldsanering? Hur mycket av hennes inkomst påverkas?
Vid en beräkning får jag fram ett förbehållsbelopp på 11300, är det den total jag får behålla och sedan har min sambo sin inkomst på dryga 15-16000 kvar? Tacksam för svar:)
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Hej, fliker in med en fråga här.
Har googlat mkt och kontaktat skuldrådgivare i min kommun men står i kö där.
Hur mycket påverkas min sambo av en ev. Skuldsanering? Hur mycket av hennes inkomst påverkas?
Vid en beräkning får jag fram ett förbehållsbelopp på 11300, är det den total jag får behålla och sedan har min sambo sin inkomst på dryga 15-16000 kvar? Tacksam för svar:)
Har du räknat med hennes inkomst vid beräkningen så stämmer det :)
 

Roger123

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
31 Maj 2021
Meddelanden
89
Mottagna reaktioner
75
Poäng
207
Kan inte svara på Dina frågor, men ett innerligt GRATTIS till att Din skuldsanering nu äntligen är över… Bra jobbat ! :)

Jag blir dock alltid lika fascinerad över hur olika vi ser på detta med skuldsanering.
Själv har jag haft skuldsanering sedan mars 2019 och ser de enbart som en ”gudagåva”… ;)
Jag jämför enkom med hur ja hade det innan jag fick skuldsanering beviljad då ja satt med skyhöga skulder, ångest, sömnproblem etc och som sedan slutligen genererade löneutmätning…
Visst… jag betalar nu en osynlig skyhög ”avi” månatligen till KF på min skuldsanering, men mår hundra gånger bättre än innan jag fick skuldsanering och kan se ljuset i tunneln - GULD VÄRT !!
 

Roger123

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
31 Maj 2021
Meddelanden
89
Mottagna reaktioner
75
Poäng
207
Det är väl bara ett bevis på hur olika vi upplever ss? Jag känner också positivt med ss, men det har varit jobbigt, "det ska jag inte sticka under stol med"!
Nu vet jag inte hur din familjesituation ser ut, men har man barn så kan det också påverka hur man upplever det, ständigt dåligt samvete att vara otillräcklig!
Jag, precis som många andra har haft ett liv i skulder ända sen man blev myndig och den känslan är inget man bara kan skaka av sig. Nu har jag haft ett par dagar sen jag blev fri, jag har hunnit att reflektera över mitt "nya" liv? Bara känslan att vara fri är underbart, men ingen halleluja har infunnit sig.
Känslan att kunna göra något som har varit omöjligt innan är bra, men det är inget jag har behov av, jag är fri och det räcker för mig!
Jag tror att ss har varit läkande för mig, jag kommer inte att gå på enkla nitar om man säger så?
Fick för fyra dagar sen ett samtal från bingolotto, dom hade ett erbjudande om jag prenumererade på lotter, hade detta varit innan så hade jag sagt, visst skicka lotter, men nu sa jag nä trots att säljaren försökte och det är jag ganska stolt över.
Tror vi alla är olika, men jag är glad att du känner på det viset.
En sista grej? Om man redan har haft det tungt och knapert i livet innan ss så tror jag att det är lättare att klara av ss än om du haft det bättre förspänt, lättare att klara av om du haft det tufft?
Sen har inte alltid jag och min fru stått på samma våglängd? Vi hade det gamla ss där vi varje månad fick lägga in varje betalning själva och det var jag som skötte det varje månad. Det var alltid jag som fick tjata på henne att hjälpa mig, jag var livrädd att något skulle bli fel. Min fru råkade ut för en utmattningsdepression som gjorde att hon inte riktigt fick ihop det där med ekonomin och det skapade ett stort kaos hos mig, lägg till att hon inte riktigt tänkte efter vad hon hade råd till, detta pga hennes problem. Ibland så blev det nått fel eftersom inkassobolagen ändrade hennes uppgifter och då var det ett helvete för mig att få rätsida på detta!
Jag har många gånger varit nära att gå in i väggen, men min morot och motivation har varit ett skuldfritt liv och det har varit det som gjort att jag orkat hela vägen.
Och till er alla som känner att jag orkar inte, ni orkar, har jag klarat det så klarar vem som helst det.
Får en massa reklam om låneerbjudande, jag har inte ansökt, men det är sånt i stort sett alla får? Jag skrattar, känner mig smickrad, nästan som att nån snygg Hollywood har bjudit ut en? Jag skulle kunna nappa, bara friheten att kunna göra det, men jag säger nej och det är väl ett bevis på att man blivit lite klokare?
 
Senast ändrad:

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Det är väl bara ett bevis på hur olika vi upplever ss? Jag känner också positivt med ss, men det har varit jobbigt, "det ska jag inte sticka under stol med"!
Nu vet jag inte hur din familjesituation ser ut, men har man barn så kan det också påverka hur man upplever det, ständigt dåligt samvete att vara otillräcklig!
Jag, precis som många andra har haft ett liv i skulder ända sen man blev myndig och den känslan är inget man bara kan skaka av sig. Nu har jag haft ett par dagar sen jag blev fri, jag har hunnit att reflektera över mitt "nya" liv? Bara känslan att vara fri är underbart, men ingen halleluja har infunnit sig.
Känslan att kunna göra något som har varit omöjligt innan är bra, men det är inget jag har behov av, jag är fri och det räcker för mig!
Jag tror att ss har varit läkande för mig, jag kommer inte att gå på enkla nitar om man säger så?
Fick för fyra dagar sen ett samtal från bingolotto, dom hade ett erbjudande om jag prenumererade på lotter, hade detta varit innan så hade jag sagt, visst skicka lotter, men nu sa jag nä trots att säljaren försökte och det är jag ganska stolt över.
Tror vi alla är olika, men jag är glad att du känner på det viset.
En sista grej? Om man redan har haft det tungt och knapert i livet innan ss så tror jag att det är lättare att klara av ss än om du haft det bättre förspänt, lättare att klara av om du haft det tufft?
Sen har inte alltid jag och min fru stått på samma våglängd? Vi hade det gamla ss där vi varje månad fick lägga in varje betalning själva och det var jag som skötte det varje månad. Det var alltid jag som fick tjata på henne att hjälpa mig, jag var livrädd att något skulle bli fel. Min fru råkade ut för en utmattningsdepression som gjorde att hon inte riktigt fick ihop det där med ekonomin och det skapade ett stort kaos hos mig, lägg till att hon inte riktigt tänkte efter vad hon hade råd till, detta pga hennes problem. Ibland så blev det nått fel eftersom inkassobolagen ändrade hennes uppgifter och då var det ett helvete för mig att få rätsida på detta!
Jag har många gånger varit nära att gå in i väggen, men min morot och motivation har varit ett skuldfritt liv och det har varit det som gjort att jag orkat hela vägen.
Och till er alla som känner att jag orkar inte, ni orkar, har jag klarat det så klarar vem som helst det.
Får en massa reklam om låneerbjudande, jag har inte ansökt, men det är sånt i stort sett alla får? Jag skrattar, känner mig smickrad, nästan som att nån snygg Hollywood har bjudit ut en? Jag skulle kunna nappa, bara friheten att kunna göra det, men jag säger nej och det är väl ett bevis på att man blivit lite klokare?
Självklart är det skillnad! Jag hade ”turen” att min dotter blev myndig och klar med sin gymnasieutbildning och flyttade hemifrån i den vevan då jag tvingades ”släppa mina skulder”, så jag var ensam i detta, vilket säkert underlättade oerhört.
Sen förstår jag att det är en oerhörd skillnad att ha den gamla skuldsaneringen kontra den nya som jag har.
Jag betalar ett stort belopp månadsvis på min skuldsanering och att då ha två betalfria månader per år gör ju att man ”får” lite mer extra pengar, som man kan lägga undan och fördela ut på övriga månader, vilket självklart kan sätta lite guldkant på tillvaron och underlätta.
Just Er alla med den gamla skuldsaneringen applåderar jag, för jag förstår att den är extra tuff !
Nu är den över för Dig/Er ! Njut av ”friheten” och känn Dig stolt över att Du likväl har fixat det ! :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Hej, fliker in med en fråga här.
Har googlat mkt och kontaktat skuldrådgivare i min kommun men står i kö där.
Hur mycket påverkas min sambo av en ev. Skuldsanering? Hur mycket av hennes inkomst påverkas?
Vid en beräkning får jag fram ett förbehållsbelopp på 11300, är det den total jag får behålla och sedan har min sambo sin inkomst på dryga 15-16000 kvar? Tacksam för svar:)

Hennes inkomst påverkas inte alls. Hon kommer nog i praktiken att gå ta ett större grepp om era gemensamma kostnader
 

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
458
Mottagna reaktioner
176
Poäng
367
Självklart är det skillnad! Jag hade ”turen” att min dotter blev myndig och klar med sin gymnasieutbildning och flyttade hemifrån i den vevan då jag tvingades ”släppa mina skulder”, så jag var ensam i detta, vilket säkert underlättade oerhört.
Sen förstår jag att det är en oerhörd skillnad att ha den gamla skuldsaneringen kontra den nya som jag har.
Jag betalar ett stort belopp månadsvis på min skuldsanering och att då ha två betalfria månader per år gör ju att man ”får” lite mer extra pengar, som man kan lägga undan och fördela ut på övriga månader, vilket självklart kan sätta lite guldkant på tillvaron och underlätta.
Just Er alla med den gamla skuldsaneringen applåderar jag, för jag förstår att den är extra tuff !
Nu är den över för Dig/Er ! Njut av ”friheten” och känn Dig stolt över att Du likväl har fixat det ! :)
Hur fungerade den ”gamla” jämfört med den som är nu?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp