• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 473
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Avslås ansökan om skuldsanering alltid om personen som söker jobbar deltid? Är det ett måste att jobba 100%?

jag har skickat in en ansökan, men kan av olika skäl helt enkelt inte jobba 100% på mitt nuvarande jobb.
-ska tilläggas att jag gjort allt annat jag kan för att minska utgifterna så som att sälja huset, m.m..
Har du akassa upp till heltid tror jag det är lättare. Jag har sökt skuldsanering 3 ggr och fått avslag för att jag inte jobbat heltid. Sista gången jag sökte var jag inskriven på arbetsförmedlingen och sökte aktivt jobb för att kunna få heltid...fick avslag ändå med motivering att det inte hade gått så lång tid som jag varit inskriven, 6 månader var det då men hon kunde inte säga vad tillräckligt lång tid var heller. Jobbade 70%, aldrig sjuk. Då hade jag jobbat 70% i minst 18 år, långt innan mina skulder uppkom.
Men en del verkar få ändå, även om man bara är timvikarie som är ännu mer osäkert än ett jobb på tex 70%.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Vad kan anses som godtagbara skäl till ett deltidsarbete enligt dom?
Nu har inte jag fått inledande, men min sambo har godkänd sanering, och hans handläggare sa att det är godtagbart att jag bara jobbar 86% då jag har en ren nattjänst och det anses mer krävande. Hur min egen handläggare kommer resonera får vi se. Är anställd 100% men vårat ordinarie schema är endast 86% så jag jobbar ”fulltid” enligt vårt mått. Kommer jobba 75% sen, då jag har barn med omvårdnadsbidrag 25%. Antar att det kan vara ett godkänt deltidsarbete men vet inte säkert.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Om det är max och full lön så borde det vara okej.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Måste ha missat det isåfall. My bad!
Ingen fara såklart, dock står det i skuldsaneringslagen att omprövning ska ske om betalningsutrymmet ökar med minst 4000-5000 eller mer per månad. Skulle man gå efter den skulle det vara fel alltså eller åtminstone en risk man inte känner till eller fått information om, det är ju ändå lite intressant.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Ingen fara såklart, dock står det i skuldsaneringslagen att omprövning ska ske om betalningsutrymmet ökar med minst 4000-5000 eller mer per månad. Skulle man gå efter den skulle det vara fel alltså eller åtminstone en risk man inte känner till eller fått information om, det är ju ändå lite intressant.

Det står inte så i skuldsaneringslagen nej.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Så här står det i skuldsaneringslagen

49 § På ansökan av gäldenären får beslutet om skuldsanering ändras beträffande det som har bestämts i en fråga som avses i 29 § 2-6, om
1. gäldenärens ekonomiska förhållanden väsentligen har förändrats efter beslutet om skuldsanering och detta beror på omständigheter som inte kunnat förutses vid beslutet, eller
2. det finns synnerliga skäl.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Och paragraf 29 som det hänvisas till kommer här.

Innehållet i en skuldsanering​

29 § I beslutet om skuldsanering ska det bestämmas
1. vilka fordringar som ska omfattas av skuldsaneringen (30-32 §§),
2. en betalningsplan som anger
a) det belopp som gäldenären ska betala (33 §),
b) planens längd och när den löper ut (34 §), och
c) när och hur gäldenären ska betala (38 §),
3. vilken avgift som Kronofogdemyndigheten ska ta ut (35 §),
4. vilket belopp som ska fördelas mellan borgenärerna (36 §) och hur stor procentandel av varje fordran som ska bli betald,
5. vad som ska gälla för fordringarna (37 §), och
6. när och hur borgenärerna ska få betalt (41 §)
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Det står inte så i skuldsaneringslagen nej.

Det framgår dock av KF:s ställningstagande enl. bifogat…
Jag skickade själv nyligen in en ansökan om omprövning av min skuldsanering pga lägre boendekostnad samt högre inkomst. Sammanlagt ökade jag mitt betalningsutrymme med 3300kr/mån. Fick likväl avslag med hänvisning till just detta…

 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Det framgår dock av KF:s ställningstagande enl. bifogat…
Jag skickade själv nyligen in en ansökan om omprövning av min skuldsanering pga lägre boendekostnad samt högre inkomst. Sammanlagt ökade jag mitt betalningsutrymme med 3300kr/mån. Fick likväl avslag med hänvisning till just detta…

Ok, det står alltså inte i skuldsaneringslagen.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp