• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Skuldkronan

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
9 September 2020
Meddelanden
23
Mottagna reaktioner
4
Poäng
7
Jag har inte behövt ansöka om omprövning än, men efter att ha läst rätt mycket ska jag ge min uppfattning:
Det är alltid bäst att själv skicka in omprövning. Om borgenärerna märker att du tjänat mer än du skulle enligt plan kan din sanering förlängas eller i värsta fall avbrytas. Borgenärerna kommer dock inte göra omprövning om du enligt deklarationen tjänat mindre än det du ska tjäna enligt betalplan, därför du själv bör ansöka om omprövning, varesig det handlar om högre eller lägre inkomst. En omprövning tar ju ändå 3-5 månader...
Jag vet inte exakt hur det fungerar med att börja plugga under sanering men har du en nollad betalningsplan lär det knappast göra någon skillnad. Om du däremot har en inkomst och säger upp dig för att studera och således inte kan betala saneringen tror jag det kan slå gnistor i maskineriet...
Med CSN lån kan jag klara betalplanen men det är ju inte så kul att bygga på skulderna.

Tycker det är lite tråkigt att man inte har större möjligheter till studier under skuldsanering. Jag kommer höja min lön dessutom och utbildningen är två år bara. Bara att bita i det sura äpplet, har bara 4 år kvar...
 

EVNA

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
2 Juli 2020
Meddelanden
72
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Fick bekräftelse på KF har mottagit ansökan om skuldsanering idag. Då början den nervösa väntan på om jag får inledande eller avslag
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Då har jag haft mitt första samtal med ”min” handläggare, tog inte mer än 10 min med en slags checklista på frågor. Lät henne styra samtalet och svarade rakt upp och ner utan några utsvävningar.

Inga frågor om min arbetssituation (är arbetslös) eller om jag gjort vad jag kunnat för att påverka min situation. Hon berättade kort om processen och hur lång tid det beräknades ta, men hennes egna sammanfattning var mer eller mindre att mina skulder uppkommit från näringsverksamhet och att hon tyckte att ”det var dåligt” att kreditföretagen begärt personligt borgen för företagslånen och dessutom begärt att jag gick in med motsvarande belopp.
Vet inte om det var bra eller dåligt att det var så kort och detaljlöst.
 
Senast ändrad:

Preben

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 667
Blev medlem
23 Juli 2019
Meddelanden
1 510
Mottagna reaktioner
679
Poäng
667
Då har jag haft mitt första samtal med ”min” handläggare, tog inte mer än 10 min med en slags checklista på frågor. Lät henne styra samtalet och svarade rakt upp och ner utan några utsvävningar.

Inga frågor om min arbetssituation (är arbetslös) eller om jag gjort vad jag kunnat för att påverka min situation. Hon berättade kort om processen och hur lång tid det beräknades ta, men hennes egna sammanfattning var mer eller mindre att mina skulder uppkommit från näringsverksamhet och att hon tyckte att ”det var dåligt” att kreditföretagen begärt personligt borgen för företagslånen och dessutom begärt att jag gick in med motsvarande belopp.
Vet inte om det var bra eller dåligt att det var så kort och detaljlöst.
När ansökte du?
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Ni som är klara eller snart klara med er sanering, hur ofta ändrades era betalplaner? Ansökte ni själva om omprövning eller gjorde borgenärerna det? Exempelvis vid högre inkomst eller lägre inkomst?

Jag vill så gärna börja studera men det kommer bli sjukt tufft med nuvarande betalplan...
Min betalplan ändrades en gång när jag hade cirka ett år kvar. Jag ansökte själv om omprövning pga maken fått lön och tillsammans med mina löneökningar blev det ett ökat betalutrymme med ca 6500 kr. Vågade inte låta bli att ompröva då. Sedan blev han av med jobbet och jag begärde omprövning igen, men då var det för kort tid kvar för att de skulle tycka att det var en varaktig försämring. Trots att vi tappade 100% av makens bidrag till hushållet.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Med CSN lån kan jag klara betalplanen men det är ju inte så kul att bygga på skulderna.

Tycker det är lite tråkigt att man inte har större möjligheter till studier under skuldsanering. Jag kommer höja min lön dessutom och utbildningen är två år bara. Bara att bita i det sura äpplet, har bara 4 år kvar...
Jag förstår att man inte ska kunna börja studera under skuldsaneringstiden och på så sätt komma undan några år från betalningsplanen. Däremot kanske det borde finnas en funktion där man tillåts ta paus för att studera om man sedan återgår till sin betalplan (eller högre belopp pga bättre betalt jobb) och förlänger den med de år man pausat.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Okej så ungefär 2 månader med andra ord. Då hoppas jag med på samtal inom det närmaste. Är det ett 010 nummer som ringer?
Precis. Ja, 010 och med sms före i mitt fall. Har dock inte angett någon inkomst/egendomsredogörelse öht förutom det jag angav i ansökan som hon dubbelkollade nu.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp