• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Det kommer gå jättebra! Ta det bara lugnt och svara på de frågor hen har. Hen har avsatt tid för ert telefonsamtal så du behöver inte heller känna någon stress över att hinna få med allt :) Lycka till!
Tack snälla. <3 Blä vad nervös jag blev, det trodde jag inte. Nån slags ackumulerad oroskänsla över min situation som jag förträngt på sistone tror jag...
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Megakramiz

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
15 December 2019
Meddelanden
57
Mottagna reaktioner
36
Poäng
137
Jag har fått en återbetalning från kf nån som vet varför man får det skatten fick jag som vanligt blä måste ringa tror jag
 

Pilutta

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
12 Mars 2021
Meddelanden
23
Mottagna reaktioner
10
Poäng
37
Åh, jag blir galen av denna väntan! Ångesten tar all min energi. Vill bara få ett slutgiltigt besked.
 

Skuldkronan

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
9 September 2020
Meddelanden
23
Mottagna reaktioner
4
Poäng
7
Ni som är klara eller snart klara med er sanering, hur ofta ändrades era betalplaner? Ansökte ni själva om omprövning eller gjorde borgenärerna det? Exempelvis vid högre inkomst eller lägre inkomst?

Jag vill så gärna börja studera men det kommer bli sjukt tufft med nuvarande betalplan...
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Tack snälla. <3 Blä vad nervös jag blev, det trodde jag inte. Nån slags ackumulerad oroskänsla över min situation som jag förträngt på sistone tror jag...
Fullt förståeligt. Minns själv hur nervös jag var inför mitt första samtal... Snubblade över orden och formulerade mig jätteklumpigt, men hon förstod. Tänkte på hur jag låtit först efter samtalet så nästa gång jag pratade med henne så bad jag om ursäkt för att jag gången innan lät som ett fyllo men hon fnissa bara till och sa att hon har full förståelse för att det lätt blir överväldigande, sen gick vi igenom hur mitt inledande skulle fungera. :)
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Ni som är klara eller snart klara med er sanering, hur ofta ändrades era betalplaner? Ansökte ni själva om omprövning eller gjorde borgenärerna det? Exempelvis vid högre inkomst eller lägre inkomst?

Jag vill så gärna börja studera men det kommer bli sjukt tufft med nuvarande betalplan...
Jag har inte behövt ansöka om omprövning än, men efter att ha läst rätt mycket ska jag ge min uppfattning:
Det är alltid bäst att själv skicka in omprövning. Om borgenärerna märker att du tjänat mer än du skulle enligt plan kan din sanering förlängas eller i värsta fall avbrytas. Borgenärerna kommer dock inte göra omprövning om du enligt deklarationen tjänat mindre än det du ska tjäna enligt betalplan, därför du själv bör ansöka om omprövning, varesig det handlar om högre eller lägre inkomst. En omprövning tar ju ändå 3-5 månader...
Jag vet inte exakt hur det fungerar med att börja plugga under sanering men har du en nollad betalningsplan lär det knappast göra någon skillnad. Om du däremot har en inkomst och säger upp dig för att studera och således inte kan betala saneringen tror jag det kan slå gnistor i maskineriet...
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Ni som är klara eller snart klara med er sanering, hur ofta ändrades era betalplaner? Ansökte ni själva om omprövning eller gjorde borgenärerna det? Exempelvis vid högre inkomst eller lägre inkomst?

Jag vill så gärna börja studera men det kommer bli sjukt tufft med nuvarande betalplan...
Jag har haft sanering i fyra år och har inte behövt ändra min plan någon gång.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Hur lång tid brukar det ta mellan tummen och pekfingret från inledande till att betalningsplanen skickas ut? Jag vet att frågan kan likställas med "hur långt är ett snöre?" :)

Mitt inledande kom den 19 mars i brevlådan.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Omprövning av Skuldsanering nu inskickad! :)

Mina vänner här ute ! Jag kommer bli sambo igen per den 1:a juli ! YAY ! :)

Jag och mitt EX hittade tillbaks till varandra igen i början på förra sommaren. Vi bodde tidigare ihop, men pga extrema bråk, i huvudsak, pga min struliga ekonomi och att jag inte var ärlig om min överkonsumtion och höga lånekostnad, så blev det en separation till slut.

Nu hittade vi tillbaks till varandra och jag la då direkt korten på bordet. Han är ”chill” med detta och glad över att jag slutligen tog tag i situationen... :)

Nu får jag vänta och se hur Skusan bedömer detta. Han tjänar ca 1800kr mer i månaden än vad jag gör. Jag sänker min boendekostnad med ca 2000kr när vi flyttar ihop.

Ps. Ja kommer självklart inte släppa mitt egna boende direkt. Den hyr jag ut i 2:a hand i ett år med hänvisning till ”provboende”.

Ska, som sagt var, bli intressant och se hur Skusan bedömer detta... :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp