• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Härligt att höra och grattis till att saneringen nästan är klar! Fick du avslag nån gång på saneringn el gick det på första försöket å hur mkt skulder hade du? (måste inte svara) Tänker på om ditt sätt att strunta i å svara på alla påminnelser osv är det korrekta sättet att göra, i ditt fall verkar det ju som rätta vägen. Tycker man skukle kunna starta utmötningen fortare in man samarbetar och anmäler sej själv lixom.
Inget avslag på ansökan, däremot en långivare som överklagade så det drog ut på tiden mellan inledande och beslut. Tog 6-7 månader pga överklagan. Hade ca 800k i skulder.
Alla gör ju som man själv vill vad avser kontakten med inkasso men då mitt ”mål” var att få utmätning fanns ingen anledning ansåg jag att ha kontakt med inkassoföretagen. Om jag inte har kontakt med dom så finns ju inget annat än att skicka till KF för dom.
Alla delgivningskvitton som kom fr KF skrev jag på direkt och lade på lådan senast dagen efter på väg till jobbet. Allt med KF har jag skött by the book.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

EVNA

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
2 Juli 2020
Meddelanden
72
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Ångesten är total nu. Har släppt allt nu och det ringer, plingar och dröser in påminnelser. Känns skitjobbigt.

Håller på att fylla i ansökan om Skuldsanering och ska skicka in den i slutet av månaden/början på nästa.
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Ångesten är total nu. Har släppt allt nu och det ringer, plingar och dröser in påminnelser. Känns skitjobbigt.

Håller på att fylla i ansökan om Skuldsanering och ska skicka in den i slutet av månaden/början på nästa.

Jag känner igen din ångest. Skaffa appen ”True caller ”. Den blockerar en hel del på telefonen . Breven kommer att avta så småningom och det finns inget bättre råd än att härda ut tyvärr. Lycka till!
 

EVNA

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
2 Juli 2020
Meddelanden
72
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Jag känner igen din ångest. Skaffa appen ”True caller ”. Den blockerar en hel del på telefonen . Breven kommer att avta så småningom och det finns inget bättre råd än att härda ut tyvärr. Lycka till!

Tack snälla. Det är väl grejen att medvetet släppa saker till KF som känns så läskigt. Majoriteten av mina lån har ju tagits för att undvika att hamna där
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Tack snälla. Det är väl grejen att medvetet släppa saker till KF som känns så läskigt. Majoriteten av mina lån har ju tagits för att undvika att hamna där
Så är vi många som gjort tror jag. Låna för att undvika att hamna hos KF...det kommer gå över, det kommer bli bra även om det inte känns så nu. Jag var där du är i processen för fem år sen och det var obehagligt och skamligt men det vänder snart.
 

EVNA

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
2 Juli 2020
Meddelanden
72
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Så är vi många som gjort tror jag. Låna för att undvika att hamna hos KF...det kommer gå över, det kommer bli bra även om det inte känns så nu. Jag var där du är i processen för fem år sen och det var obehagligt och skamligt men det vänder snart.
Tack!
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
376
Poäng
487
Ångesten är total nu. Har släppt allt nu och det ringer, plingar och dröser in påminnelser. Känns skitjobbigt.

Håller på att fylla i ansökan om Skuldsanering och ska skicka in den i slutet av månaden/början på nästa.

Jag var i din sits för 3 månader sen cirkus.
Jag hade också totalt ångest och kände mig helt värdelös som människa och att livet var slut, helt tom inom mig.
Hade alltid betalat varje räkning jag fått.
Så att släppa allting och veta att man ska komma till kfm kändes så jäkla jobbigt.

Men nu känns det bra. För nya lån gör att man bara skjuter upp problemet men man sätter sig djupare i skiten.. så det var det bästa jag kunde göra.

Så det kommer gå bra för dig!
Tänk att du inte kan göra på något annat sätt, det här är det bästa du kan göra om du måste ta nya lån varje månad för att klara av att leva. Det håller inte i längden!

Konstigt att läsa kanske, men jag sover mycket bättre och har ett lugn inom mig nu när man inte behöver jaga nya lån varje månad för att klara sig. Nu får det bli som det blir..
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
Inget avslag på ansökan, däremot en långivare som överklagade så det drog ut på tiden mellan inledande och beslut. Tog 6-7 månader pga överklagan. Hade ca 800k i skulder.
Alla gör ju som man själv vill vad avser kontakten med inkasso men då mitt ”mål” var att få utmätning fanns ingen anledning ansåg jag att ha kontakt med inkassoföretagen. Om jag inte har kontakt med dom så finns ju inget annat än att skicka till KF för dom.
Alla delgivningskvitton som kom fr KF skrev jag på direkt och lade på lådan senast dagen efter på väg till jobbet. Allt med KF har jag skött by the book.
Låter klokt, förresten vad är delgivningskvitto? Aldrig haft me sånt att göra. Men försökte du inte sanering direkt och dröjer det ytterligare ca 7 månader om man får löneutmätning och sen söker sanering el går det fortare när man väl har utmätning? Ja har ca 1,3 mille totalt.
Så får det bli för mig, beta av smålånen först för å minska antalet krediter, samtligt söka sanering snart då jag vet sambons nya lön och sen vänta in en utmätning.
Förresten ökade skulderna mkt under tiden med alla inkassoavgifter osv?
Jätte tack för du dela med dig av din berättelse, svårt att hitta svar nån annanstans!
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Låter klokt, förresten vad är delgivningskvitto? Aldrig haft me sånt att göra. Men försökte du inte sanering direkt och dröjer det ytterligare ca 7 månader om man får löneutmätning och sen söker sanering el går det fortare när man väl har utmätning? Ja har ca 1,3 mille totalt.
Så får det bli för mig, beta av smålånen först för å minska antalet krediter, samtligt söka sanering snart då jag vet sambons nya lön och sen vänta in en utmätning.
Förresten ökade skulderna mkt under tiden med alla inkassoavgifter osv?
Jätte tack för du dela med dig av din berättelse, svårt att hitta svar nån annanstans!
Delgivningskvitto är ett kvitto du skickar in till Kronofogden att du mottagit ett brev som benämns ”Föreläggande”. Man kan enkelt säga att du bekräftar att du mottagit brevet. Därefter kommer ett ”Utslag” från KF och slutligen ”Skuld att betala”.

Jag försökte inte med sanering direkt utan gjorde allt i olika steg. Dessutom ändrades skuldsaneringslagen i slutet av 2016 och jag ville söka med de nya förutsättningarna i lagen, t ex att få behålla lön i juni och december.
Det är omöjligt att svara på hur lång tid olika saker tar. Om du frågar tio personer här kommer du få tio olika svar. Jag förstår att du undrar men du får nog acceptera att du inte kan få svar på tider .
Inte en aning om hur mycket det ökade under utmätningen med räntor etc. Jag var som sagt beredd på att leva med utmätning hela livet och det kändes som att just det inte spelade roll där och då.
När jag väl gjorde min ansökan om skuldsanering använde jag de summorna som var på breven från Kronofogden. Alla skulder hade gått dit som jag minns det. Det var ju fem år sen jag släppte mitt och drygt fyra år sen jag gjorde min ansökan.
 
Senast ändrad:

Källa

Viktig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
25 Februari 2021
Meddelanden
81
Mottagna reaktioner
61
Poäng
187
Ångesten är total nu. Har släppt allt nu och det ringer, plingar och dröser in påminnelser. Känns skitjobbigt.

Håller på att fylla i ansökan om Skuldsanering och ska skicka in den i slutet av månaden/början på nästa.

Förstår helt din ångest. Jag släppte allt i i början av oktober och skickade då in ansökan om skuldsanering. Har aldrig varit hos KF innan och kämpat med att betala alla lån, men nu i höstas orkade jag inte mer. Valde också, efter att jag ansökt, att berätta för alla mina närmaste. Det var en otrolig lättnad och jag har fått så mycket stöd från dem. Borde ha sagt det tidigare, men man skäms och känner sig urusel.

Du kommer få massa brev och telefonsamtal. Jag tyckte att det var sjukt jobbigt och hade fruktansvärd ångest vissa dagar. Försökte ducka för allt, ignorera alla brev förutom de från KF och höll tummarna för att jag inte skulle hinna få löneutmätning innan svar ang skuldsanering. Det var på det berömda håret kan jag säga, fick inledande den 29/1 och då slutade alla samtal och min brevlåda är typ tom.

Så nu är det bara en sista väntan till beslut och jag ber till högre makter att det ska gå igenom och att ingen motsätter sig. Även om den här väntan också är ångestframkallande, så är det inget mot alla sömnlösa nätter som fanns innan jag släppte allt.

Lycka till nu. Skicka in ansökan så fort som möjligt. Du kan korrigera/göra ändringar i den efter den är skickad.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp