• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 502
Mottagna reaktioner
1 017
Poäng
927
Det var människan på bankens idé. Att skriva över lägenheten på sambon(som denna människa alltid haft ett gått öga till) och sedan ansöka om skuldsanering.

brist på kunskap bara :/
Kan säga att ingen av intern utbildningarna tar upp det :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

UserX

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
6 Juli 2020
Meddelanden
146
Mottagna reaktioner
74
Poäng
217
Hmm... vad innebär detta med ”hyresgaranti”? Vem står för den?!

Det är kommunen som går in som borgenär under x antal månader. För personer som har ekonomi nog att betala hyra men av olika anledningar har svårt att få ett hyreskontrakt tex pga anmärkningar, skulder mm.
 

litefrågor

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
22 Augusti 2017
Meddelanden
105
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
För ungefär en vecka sedan så mottog min handläggare sista delgivningen av min betalplan och ingen invände. Jag mailade i fredags och fick svar idag där jag frågade status. Fick svaret ”Du får vänta :)”.

När jag pratat med henne tidigare så har hon sagt att om ingen invänder så ska hon bara göra en sista kontroll och sedan ge beslut. Vad är det dem kontrollerar? När kan man förvänta sig ett beslut ungefär? Fick inledande för 5 månader sen...
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 937
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
För ungefär en vecka sedan så mottog min handläggare sista delgivningen av min betalplan och ingen invände. Jag mailade i fredags och fick svar idag där jag frågade status. Fick svaret ”Du får vänta :)”.

När jag pratat med henne tidigare så har hon sagt att om ingen invänder så ska hon bara göra en sista kontroll och sedan ge beslut. Vad är det dem kontrollerar? När kan man förvänta sig ett beslut ungefär? Fick inledande för 5 månader sen...

Du kan förvänta dig ett beslut när handläggaren hinner göra det klart. Dom har många ärenden att hantera.
 

Idapida

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 September 2017
Meddelanden
143
Mottagna reaktioner
50
Poäng
157
Inget i poit idag heller. Är det kört igen alltså? Borde stått på tre dagar tycker jag. Skit skit och åter skit!
 

EVNA

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
2 Juli 2020
Meddelanden
72
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Jag och min sambo har landat i beslutet att söka skuldsanering. Det känns skitläskigt men samtidigt skönt.

Båda har dragit på sig skulder efter skilsmässor och korkade lånekaruseller för att hålla sig flytande. Smålån för att överleva och ihopbakslån under flera år för oss båda.

Jag har drygt 600000 i lån och min sambo har drygt 900000. Vi håller på att gå under för att hålla oss flytande varje månad och lägger enormt stor del av inkomsten på lån.

Har varit i kontakt med Skuldrådgivaren i kommunen och hon sa att skuldsanering var ett alternativ för oss.

Vi har inga skulder som ligger hos KF eller inkassobolag än men det är en tidsfråga.

Tanken är att ansöka om skuldsanering till våren. Jag tog mitt senaste lilla paniklån i somras och innan dess ett ihopbakslån i dec-19. Min sambo tog senaste ihopbakslånet i jan-20. Min oro är att dessa lån är för nya så att det ska ligga oss i fatet.

En annan fundering är att min sambo äger en bil. Skulle tippa på att den är värd runt 50000. Är det något som gör det totalt kört?

Skuldrådgivaren pratade om att släppa lånen till KF och få ihop ett litet sparande inför saneringen, är det vanligt att göra det? Känns otroligt skrämmande att medvetet låta allt gå till KF - man är ju itutad att det är det värsta som kan hända typ. Samtidigt vore det en enorm lättnad.

Har läst alla 1110 sidor här i tråden och försöker förbereda mig mentalt :)
 

Yahyah

Aktiv medlem
Poäng: 87
Blev medlem
30 September 2020
Meddelanden
23
Mottagna reaktioner
25
Poäng
87
För ungefär en vecka sedan så mottog min handläggare sista delgivningen av min betalplan och ingen invände. Jag mailade i fredags och fick svar idag där jag frågade status. Fick svaret ”Du får vänta :)”.

När jag pratat med henne tidigare så har hon sagt att om ingen invänder så ska hon bara göra en sista kontroll och sedan ge beslut. Vad är det dem kontrollerar? När kan man förvänta sig ett beslut ungefär? Fick inledande för 5 månader sen...


Beror lite på om alla kryssat i att dom godkänt förslaget eller om man bara skickat tillbaka delgivningskvittot.
Man behöver iallafall invänta yttrandefristen på 3 veckor om någon inte har kryssat i att de godkänt. Sen inväntar man några extra dagar så att inget är kvar i scanningscentralen. Sen kan man nog vänta sig beslut.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 502
Mottagna reaktioner
1 017
Poäng
927
Inget i poit idag heller. Är det kört igen alltså? Borde stått på tre dagar tycker jag. Skit skit och åter skit!

Är nog sannolikt, tycker dom tar beslutet snabbt alltid så.

Är det tredje eller andra försöket för dig?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp