• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Såg att du skrev det när jag läste igen.
Ja, men det kan också vara så att man resonerar inte gjort allt för att skaffa lägre omkostnader
Man kan ju redovisa vad man gjort och att det inte har fungerat. Tar man inte med i beräkningen att sambo förväntas stå för en del av hyran? Kan man inte få en betalplan som bygger på maxhyran istället om man ber om det?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Hej, tack för svar. Man kan ju ha gjort allt för att byta lägenhet men inte blivit godkänd pga av uc då hamnar man ju i ett väldigt jobbigt läge. Jag bor i Storstockholm och har en hyra på 14000 i månaden (vilket många inte heller vill byta sig till) så den är svår att få ned.. Två vuxna 1 barn och 11700 är högsta godtagbara som jag förstår det. Om jag skriver i min ansökan om svårighet med byte, tar man det i beaktning?
Jag tycker det är lite märkligt med den maxhyran, dessutom i Stockholm. Jag ägde mitt hus när jag fick inledande för många år sedan och hade då en boendekostnad på 12000 kr/ mån (ej Stockholm). Visserligen två vuxna, ett barn, en tonåring och en tonåring på deltid. Nu bökade jag och sålde med liten vinst och flyttade till ett boende med ca 3500 kr/månad i kostnad och bytte jobb (gick ned lite i lön), samt ”flyttade ifrån” tonåringarna under inledande, så jag vet ju inte om det hade godkänts i slutändan eller ej.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Man kan ju redovisa vad man gjort och att det inte har fungerat. Tar man inte med i beräkningen att sambo förväntas stå för en del av hyran? Kan man inte få en betalplan som bygger på maxhyran istället om man ber om det?

Så kan man göra i löneutmätning, man får ett år på sig att fixa billigare boende sedan blir det högsta godtagbara som räknas med.
Sambon förväntas ta hand om en del av hyran oavsett hyresnivå
 

satch

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
29 Juni 2020
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Hej alla
Kan någon snäll människa svara på min fråga?
När man får inledande skuldsanering får man automatisk betalningsanmärkning.
Men om man får avslag, dras den tillbaka?
Tack på förhand
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Hej alla
Kan någon snäll människa svara på min fråga?
När man får inledande skuldsanering får man automatisk betalningsanmärkning.
Men om man får avslag, dras den tillbaka?
Tack på förhand
Du får en anmärkning vid inledande och jag tror att den är kvar oavsett utgång. Vid godkänd skuldsanering blir det ingen ny har jag för mig utan den som blev vid inledande är den som gäller fram tills saneringen är klar.
 

satch

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
29 Juni 2020
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Du får en anmärkning vid inledande och jag tror att den är kvar oavsett utgång. Vid godkänd skuldsanering blir det ingen ny har jag för mig utan den som blev vid inledande är den som gäller fram tills saneringen är klar.

Tack för svaret.
 

kott32

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
28 Maj 2020
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Jo det tas ju med i beräkningen och jag jobbar även extra för att få upp inkomsten så att de ska kunna få mer i återbetalning. Sen gäller det ju att orka jobba så mycket extra för att få ihop det men jag har gjort det ett tag och det funkar så jag tror nog det ska hålla. Om inte så skulle de få ca 6-7 tusen mindre i månaden så jag hoppas det ska visa på vilka från mitt håll att göra allt för att betala tillbaka.
Jag planerar Ansöka om ca en vecka. Håller på att fila på brevet. Vill gärna göra det innan allt hamnar hos KFM ändå..
 

litefrågor

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
22 Augusti 2017
Meddelanden
105
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Fick idag en skuld från ViaConto inkasso om att dem anmält en skuld som jag glömt ta med i min ansökan när jag fick inledande.

1. Kommer jag att bli varse det varje gång, om, det händer igen via ett sånt här brev eller är det endast vissa inkassobolag som skickar ut ett sånt?
2. Påverkar det mina chanser att få beviljad skuldsanering att jag missat eller är det skitsamma och tvärtom kanske positivt då det visar att jag är ännu mer insolvent eftersom min totalsumma ökar?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Fick idag en skuld från ViaConto inkasso om att dem anmält en skuld som jag glömt ta med i min ansökan när jag fick inledande.

1. Kommer jag att bli varse det varje gång, om, det händer igen via ett sånt här brev eller är det endast vissa inkassobolag som skickar ut ett sånt?
2. Påverkar det mina chanser att få beviljad skuldsanering att jag missat eller är det skitsamma och tvärtom kanske positivt då det visar att jag är ännu mer insolvent eftersom min totalsumma ökar?
Du ska meddela din handläggare så fort som möjligt så slipper du att det tar extra tid när Viaconto anmäler in skulden. För mig drog det ut på tiden just för att det tillkom skulder.
Hör med din handläggare om de inkommit med en fordran annars fixar hen det inför ett ev förslag till skuldsanering.
 

david1979

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
26 Februari 2013
Meddelanden
128
Mottagna reaktioner
60
Poäng
197
Vilken överraskning! Min skuldsanering har vunnit laga kraft för 10 dagar sedan. Igår fick jag reda på att Lord Voldemort* har överklagat och vill vara med också!

*Tydligen får jag inte skriva Adm Shmidt
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp