• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 937
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Hej!

Jag har samlat på mig stora skulder från 13 st långivare cirka 1,5 miljoner p.g.a mitt spelande( de senaste 15 åren).

Jag slutade spela för 3 månader sedan och stängt av mig från all spel och påbörjat en KBT behandling.

På sistone tog jag en massa snabblån dels för att betala mina lån

Jag mår riktigt dåligt psykiskt, besökt läkare och psykologer men fortsatt jobba i förhoppning om en lösning. Fortfarande dystert.


Nu har jag stora lånekostnader som överstiger min lön på 44000 kr i månaden.

Vi har även en bolån tillsammans på 1,1 miljoner (andel 50% var). Bostadsrätten är värd cirka 1.4 till 1,5 miljoner

Kan säga att jag har en fru och 3 barn (17,14,13).

Jag har försökt samla alla lån till ett men förgäves och även försökt förhandla med långivarna.

Jag även träffat kommunens skuldrådgivare och även hon har misslyckats göra upp en avbetalningsplan med mina fordringsägare.

Rådgivarens rekommendation att jag släpper alla betalningar till inkasso och försöka förhandla där. Hen tycker att det för tidigt och ansöka om en skuldsanering p.g.a mina nya lån så nära inpå.

Jag skulle vilja ansöka om en skuldsanering, enligt kommunens skuldrådgivare kan det vara svårt för mig dels på p.g.a att äger en bostadsrätt och dels för att tagit nya lån för nära i tiden.

Jag försöker inte rädda bostadsrätten, försöker rädda familjen så att de inte blir vräkta.
Eftersom det inte finns lediga hyresrätter trots 17 år i kön.

Jag har även pratat med Kronofogden, de har sagt att det blir ingen utmätning om de inleder en skuldsanering.

Jag läst om en nettovärde som överstiger 200 000 kr på en lös egendom (bostadsrätten).
Jag sökt så mycket på internet, vissa säger efter kapitalvinst och mäklararvode.
På vissa juristsidor och ett beslut hos kronofogden

Min fråga är :

Finns det någon på forumet som har sökt en skuldsanering trots en bostadsrätt och blivit beviljad en skuldsanering ?

Blir familjen vräkt om det blir en utmätning ?

Vart exakt kan man se värderingen på en bostadsrätten ?

Tacksam för tips.

Att den inte kan utmätas om sanering inleds är inte så konstigt, det vore olagligt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

mike2000

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
28 Juli 2013
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
9
Poäng
27
Hej jag hoppas nån har ett svar på detta.
Jag blivit beviljad skuldsanering och min handläggare sa från beslutdatum och 3 veckor framåt, sen träder laga i kraft. Och det gått 3 veckor nu och mailade henne men får svar nu att det efter 21 dagar det träder laga i kraft. Vad gäller vet nån
 

Snake

V.I.P
Poäng: 297
Blev medlem
15 December 2014
Meddelanden
404
Mottagna reaktioner
120
Poäng
297
Hej jag hoppas nån har ett svar på detta.
Jag blivit beviljad skuldsanering och min handläggare sa från beslutdatum och 3 veckor framåt, sen träder laga i kraft. Och det gått 3 veckor nu och mailade henne men får svar nu att det efter 21 dagar det träder laga i kraft. Vad gäller vet nån
21 dagar och 3 veckor är ju lika mycket
 

mike2000

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
28 Juli 2013
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
9
Poäng
27
Tänkte jag blev beviljad den 10 januari bör den ju träda i kraft i dag om det 3 veckor men tydligen den februari därför jag undrade
 

losern

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
3 April 2012
Meddelanden
150
Mottagna reaktioner
93
Poäng
257
Pratade med min handläggare idag och godkände betalningsplanen som han skickat. Nu ska borgenärerna delges. Hur lång tid brukar det ta innan skuldsaneringen är beslutad om inga kommer med några invändningar?
 

hollygolightly

Kunnig medlem
Poäng: 477
Blev medlem
18 Mars 2018
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
326
Poäng
477
Fick du behålla lånet som i att det inte omfattades av skuldsaneringen utan ska betalas, eller fick ni extra pengar i betalplanen för lånet också?

Vi betalar på bolånet som vanligt, det omfattas inte av skuldsaneringen utan räknas som vår boendekostnad. Har två olika bolån där det ena lånet har hög ränta så kommer försöka bli av med det när skuldsaneringen är över. Vi betalar sammanlagt omkring 16000 till KF varje månad, inkomster runt 33000 i månaden.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Pratade med min handläggare idag och godkände betalningsplanen som han skickat. Nu ska borgenärerna delges. Hur lång tid brukar det ta innan skuldsaneringen är beslutad om inga kommer med några invändningar?
De har tre veckor på sig att godkänna alt överklaga men vissa bolag drar ut på det så det kan ta månader.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp