• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Jag fick betala in min trots att min sanering var godkänd några månader innan.
Det varierar tydligen.

....men ärligt, jag kommer ihåg att Du själv talade om för Din handläggare summan du skulle få tillbaks och då ansåg hon att den skulle in på skuldsaneringen. Inget märkligt, du var ärlig och hon ansåg att den skulle inkluderas.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Ja, så var det tror jag el så frågade hon. Kommer inte ihåg.
 

Dario

Aktiv medlem
Poäng: 52
Blev medlem
5 Juni 2019
Meddelanden
45
Mottagna reaktioner
20
Poäng
52
Hej allihop och alla krigare. Jag ska försöka göra detta så kortfattat så möjligt och hade vart tacksam för alla möjliga svar. Nu är det så att jag har skicka in en skuldsanerings ansökan för tredje gången. Första gången jag skicka in den fick jag börja inleda och de var för ca 2 år sedan. Andra gången ja skicka in den så fick jag inte ens börja inleda eftersom min handläggare var allt för bitter och hennes ursäkt var att ”jag vill se en brytpunkt”. Nu har jag återigen skicka in en ansökan för tredje gången och undrar ifall det är någon mer här inne som har vart med om samma sits och hur många gånger man har behövt ansöka tills man blir beviljad? Vill tillägga att jag har vart skuldsatt sen 2017 och har skulder på över 2 miljoner kr pga ett spelmissbruk. Har vart spelfri i över 2,5 år och har inte tagit några nya lån sen min första ansökan. Börjar tappa hoppet om detta, men jag uppfyller alla villkor som verkligen behövs för en eventuell skuldsanering. Ska man vänta ännu längre tid med att skicka in en ny ansökan om jag inte får börja inleda igen nu för tredje gången fast än jag fick göra det första gången ? Undrar bara om de är någon själ inne som har vart med om samma sits och kan förklara lite, hade vart evigt tacksam. Lycka till alla krigare där ute.
 

Preben

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 667
Blev medlem
23 Juli 2019
Meddelanden
1 510
Mottagna reaktioner
679
Poäng
667
Nu ger jag upp denna förhoppning på att försöka lösa min ekonomi. Håller på att fylla i ansökan för sanering. Vad tror ni om mina chanser till att få det beviljat? Ca 1mille i skulder med en årsinkomst på 340-360k. Har snart varit helt spelfri i 6 månader och känner inget sug för det överhuvudtaget.
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 183
Poäng
1 517
Nu ger jag upp denna förhoppning på att försöka lösa min ekonomi. Håller på att fylla i ansökan för sanering. Vad tror ni om mina chanser till att få det beviljat? Ca 1mille i skulder med en årsinkomst på 340-360k. Har snart varit helt spelfri i 6 månader och känner inget sug för det överhuvudtaget.
Så bra att du är spelfri. Har du gått på behandling? Många gånger kräver dom det om man haft spelberoende.
Sen är det ju en lång process innan beviljande o många faktorer som vägs in.
Svårare att få sanering när man varit spelberoende men visar man spelfrihet så finns ju möjligheten.
Lycka till:)
 

Nanna

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
30 Januari 2020
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej,
ska ansöka om skuldsanering och försöker räkna ut eventuellt förbehålls belopp. Har nämligen tre barn, två bor varannan vecka och en på heltid (min och sambons gemensamma barn). Hur räknar jag ut vad som får behållas utifrån det? Barnbidraget nedan är det ”jag” får per barn:

Barn 1: 12 år, barnbidrag 1250kr
Barn 2: 9 år, barnbidrag 1250kr
Barn 3: 3 år, barnbidrag 625kr

Har sambo, är det då det andra alternativet som gäller för mig (se nedan), även fast han inte har skulder? Är alltså det summan som jag skulle få behålla?
  • 5 002 kronor för en ensamstående vuxen
  • 8 264 kronor för sammanlevande makar eller sambor
Förstår att beslutet inte kanske blir exakt det jag räknar ut, men om jag utgår från infon som Krf beskriver..
 

Ploga

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
2 Januari 2020
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
7
Poäng
26
Hej.

Hur fungerar det med lån samtidigt som inledande av skuldsanering ?

Jag har några tusen kvar på ett lån hos min bank, som jag skött prickfritt och tänk betala av trots svårigheter med ekonomin.

Men sen jag fick inledande så har banken inte dragit betalningarna och jag får inga svar från banken varför. Tänker att jag ska ringa men är det någon här inne som vet om lån som inte är hos kfm stoppas eller vad sker?
 

lia20

Viktig medlem
Poäng: 247
Blev medlem
25 Augusti 2019
Meddelanden
68
Mottagna reaktioner
97
Poäng
247
Hej.

Hur fungerar det med lån samtidigt som inledande av skuldsanering ?

Jag har några tusen kvar på ett lån hos min bank, som jag skött prickfritt och tänk betala av trots svårigheter med ekonomin.

Men sen jag fick inledande så har banken inte dragit betalningarna och jag får inga svar från banken varför. Tänker att jag ska ringa men är det någon här inne som vet om lån som inte är hos kfm stoppas eller vad sker?

Alla skulder du hade innan du fick inledande ingår i en ev skuldsanering. Om de är hos kfm eller ej spelar ingen roll. Du ska heller inte fortsätta att betala på vissa skulder efter inledande, du gynnar då en borgenär framför en annan vilket kan vara skäl för avslag. Banken har gjort rätt som stoppat dragningarna, hade de inte gjort det hade du själv behövt göra det.

Du kan med andra ord inte betala av så som du beskriver, mot mindre än att riskera saneringen. Under förutsättning att lånet uppkom innan du fick inledande.
 

Ploga

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
2 Januari 2020
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
7
Poäng
26
Alla skulder du hade innan du fick inledande ingår i en ev skuldsanering. Om de är hos kfm eller ej spelar ingen roll. Du ska heller inte fortsätta att betala på vissa skulder efter inledande, du gynnar då en borgenär framför en annan vilket kan vara skäl för avslag. Banken har gjort rätt som stoppat dragningarna, hade de inte gjort det hade du själv behövt göra det.

Du kan med andra ord inte betala av så som du beskriver, mot mindre än att riskera saneringen. Under förutsättning att lånet uppkom innan du fick inledande.

Okej! då förstår jag. Tack snälla för ditt svar. Jag trodde skulder som låg hos kfm bara ingick och lån som inte gått till kfm inte ingick. Men då vet jag orsak. Men om man får avslag på saneringen, fortsätter min avbetalningsplan som innan tro eller kommer jag ligga back de månaderna?
 

Fkr

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
8 Oktober 2018
Meddelanden
455
Mottagna reaktioner
319
Poäng
477
Jag fick sanering, spelmissbruk som låg bakom största delen. Spelberoende halva mitt liv, har vart skuldsatt sen jag fick min första veckopeng. Har två barn så det gjorde nog sitt. Jag tror det är viktigt att man har gått in i djupet av sig själv, hittat problemet samt en lösning. Fick hjälp och kraschade flera gånger innan polletten föll ner.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp