• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Jag betalade på mitt CSN ändå fram till inledande så jag hade ingen skuld till dom som ingår i min skuldsanering.

Jag hade obetalda skulder på 8000 innan löneutmätningen drog igång, såg till att betala av allt sådant för att vara på den säkra sidan om jag skulle vilja studera något, betalade sen csn under ett års löneutmätning. Är glad att jag gjorde det valet.

Har ändå bara ca 56000 kvar att betala, då jag pluggade upp gymnasiet senare i livet. Kan hända att jag ska plugga och lämna vården framöver och då känns det skönt att inte ha så mycket studielån kvar sen tidigare. Frågan är bara vad man vill bli när man är äldre vuxen?! :p
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Jag hade obetalda skulder på 8000 innan löneutmätningen drog igång, såg till att betala av allt sådant för att vara på den säkra sidan om jag skulle vilja studera något, betalade sen csn under ett års löneutmätning. Är glad att jag gjorde det valet.

Har ändå bara ca 56000 kvar att betala, då jag pluggade upp gymnasiet senare i livet. Kan hända att jag ska plugga och lämna vården framöver och då känns det skönt att inte ha så mycket studielån kvar sen tidigare. Frågan är bara vad man vill bli när man är äldre vuxen?! :p
Haha det är kört för mig då jag är mer än vuxen. Har två studielån ett gammalt och ett nytt. Det äldre är endast på lite över 20000 kr men det är dyrast och det nyare är på lite över 100000 kr. Tanken är att jag ska betala av det mindre när jag är klar med min sanering.
 

Gunma

V.I.P
Poäng: 167
Blev medlem
13 Juni 2022
Meddelanden
365
Mottagna reaktioner
46
Poäng
167
Kan studiemedel pausas under sanering, men ej under löneutmätning?
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Kan studiemedel pausas under sanering, men ej under löneutmätning?

Löneutmätningen tar inte hänsyn till att man har studiemedel, antingen får man låta den skulden förfalla också eller så väljer man att betala den och lever lite snålare. Får man sanering så brukar csn tillåta att betalningarna pausas och återupptas efter saneringen är klar.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Löneutmätningen tar inte hänsyn till att man har studiemedel, antingen får man låta den skulden förfalla också eller så väljer man att betala den och lever lite snålare. Får man sanering så brukar csn tillåta att betalningarna pausas och återupptas efter saneringen är klar.
Det är lite olika, en vän med skuldsanering betalar på sitt CSN under saneringen och har fått en extrasumma att behålla för det.
 

Engel

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
18 Augusti 2022
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Vågar man ompröva när man sagt upp sig själv och gått från heltid till timme/behov? Vad är det värsta som kan hända? Förlängd avbetalningsplan? Avbruten sanering?

Tvekar på att ompröva och istället hanka mig runt på lite svartjobb så jag klarar av den summan jag har nu. Bör jag ompröva? Kan det bli negativa konsekevern då man sagt upp sig själv istället för uppsagd?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 779
Poäng
9 547
Tror jag får hoppa min idé med skuldsanering. Kommer inte få den beviljad av två skäl.

1: Dels för att jag använder vinsten utav lägenhetsförsäljningen (ca 400.000) till att betala bort mina sista privata skulder. Det får man inte göra för då prioriterar man vissa och det får man visst inte göra. Det behöver inte enbart vara ett problem men detta i kombination med....

2:....jag kommer ju att åka på vinstskatt+restskatt. Dessa kommer väl vara på 200.000-250.000 totalt och då kommer ju KFM fullt rimligt komma med invändningen att jag borde tagit pengarna ifrån vinsten och betalat vinstskatten med dom istället för att prioritera privata skulder.

Tråkigt, men kommer ändå släppa allt till KFM
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Tror jag får hoppa min idé med skuldsanering. Kommer inte få den beviljad av två skäl.

1: Dels för att jag använder vinsten utav lägenhetsförsäljningen (ca 400.000) till att betala bort mina sista privata skulder. Det får man inte göra för då prioriterar man vissa och det får man visst inte göra. Det behöver inte enbart vara ett problem men detta i kombination med....

2:....jag kommer ju att åka på vinstskatt+restskatt. Dessa kommer väl vara på 200.000-250.000 totalt och då kommer ju KFM fullt rimligt komma med invändningen att jag borde tagit pengarna ifrån vinsten och betalat vinstskatten med dom istället för att prioritera privata skulder.

Tråkigt, men kommer ändå släppa allt till KFM
Fast i slutändan kanske enda vägen ut är skuldsanering ändå ? För allt beror ju på hur mycket utmätningen kommer minska ? Och hur lång tid ?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 779
Poäng
9 547
Om man utmäter 15.000 ifrån min lön säger vi då räknade jag fram att det hade tagit mig 127 år att bli skuldfri :D
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp