• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Om jag gör en omprövning och förlänger betalningsplanen, på vilket sätt gynnar det mig? Får jag behålla mer per månad mot vad jag får nu?
Det kan du inte göra en förlängd betalplan sker endast om en borgenär omprövar och då med samma summa som innan.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Om jag gör en omprövning och förlänger betalningsplanen, på vilket sätt gynnar det mig? Får jag behålla mer per månad mot vad jag får nu?
Det gynnar dig så till vida att Du kan få behålla den summa som det tar för att åtgärda tänderna, men att Du i gengäld önskar förlängning av betalplanen för den tid det tar att återbetala det som Du bad om för att reglera tandvårdskostnaderna.
Gör man på detta sätt, så borde inte borgenärerna ha synpunkter på tandvårdskostnaden då dom inte ekonomiskt blir lidande…
Så hade iallafall jag gjort !
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Det gynnar dig så till vida att Du kan få behålla den summa som det tar för att åtgärda tänderna, men att Du i gengäld önskar förlängning av betalplanen för den tid det tar att återbetala det som Du bad om för att reglera tandvårdskostnaderna.
Gör man på detta sätt, så borde inte borgenärerna ha synpunkter på tandvårdskostnaden då dom inte ekonomiskt blir lidande…
Så hade iallafall jag gjort !
Jag hade nog chansat lite och inte fört in det i ansökan. Om det sen hade lutat mot ett avslag hade jag via mejl kompletterat med den informationen.
Någonstans får man väl hoppas att borgenärerna har någon slags empatisk förmåga och också tycker att alla bör ha ett drägligt liv, även om man hamnat i skuldträsket.. I ett drägligt liv ingår akut tandvård
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 778
Poäng
9 547
Hur definieras nya skulder i sammanhanget?

Är det 1 månad sedan man tog dom? 1 år sedan man tog dom? 10 år sedan man tog dom?

Känns som ganska snävt vad "Nya" skulder dom är.

Dels själva tiden liksom men också om man tagit nya lån för att finansiera dom gamla...
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Hur definieras nya skulder i sammanhanget?

Är det 1 månad sedan man tog dom? 1 år sedan man tog dom? 10 år sedan man tog dom?

Känns som ganska snävt vad "Nya" skulder dom är.

Dels själva tiden liksom men också om man tagit nya lån för att finansiera dom gamla...
Finns nog inget rakt svar på vad som klassas som "för nya skulder" utan det är från fall till fall. Däremot så ska inte kfm lägga lika stor vikt vid hur gammal en skuld är utan det som väger tyngst är hur kvalificerat insolvent du räknas vara och vad mer du gjort för att ta dig ur skuldträsket.

Jag hade en skuld som var knappt ett år gammal och det gick igenom på andra grunder, däremot har jag läst om personer som blivit nekade och deras "nyaste" skuld har varit runt 1,5 år gammal.
Sen beror det ju självklart på vad lånet gått till, har du tagit lån för att överleva (hyra, mat osv) väger ju självklart det tyngre än om du tagit lån för nöjen, resa, spela, köpa dyr bil och dylikt.
 

wiran

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
830
Mottagna reaktioner
304
Poäng
497
Hur definieras nya skulder i sammanhanget?

Är det 1 månad sedan man tog dom? 1 år sedan man tog dom? 10 år sedan man tog dom?

Känns som ganska snävt vad "Nya" skulder dom är.

Dels själva tiden liksom men också om man tagit nya lån för att finansiera dom gamla...
Om man kollar på dom som fått sanering här verkar det vara väldigt olika, allt från 1 månad till flera år. Vad lånet använts till spelar nog roll och varför.
Inget beviljande är det andra likt kan man konstatera iaf, alla gör sin egen resa.
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 324
Mottagna reaktioner
1 823
Poäng
1 247
Någon som kan ansöka om skuldsanering via hemsidan?
Länken tycks bara leda tillbaka till Mina sidor, där det inte går att hitta något ansökningsformulär.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp