• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 937
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Hur ofta brukar dom man är skyldig "motsätta" sig en skuldsanering och vad brukar hända då?

Det är ganska sällan.
Ärendet får då handläggas av en med roll jurist som avgör om det ska bli skuldsanering.
Är der invändning av typen "då får jag inte betalt" brukar det bli skuldsanering ändå.
Från tidigare jobb sänkte jag ett antal skuldsaneringar där det gick att se att gäldenären skarvar i sin historia.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

EVNA

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
2 Juli 2020
Meddelanden
72
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Det är nog inte många som får beviljat skuldsanering när de studerar. Du förväntas ju då att bli attraktivare på arbetsmarknaden och kunna få ett bättre betalt jobb = större möjligheter att betala till dina borgenärer. Det är ju ingen som betalar om du inte betalar. Du får ju leva på de pengar du drar in via CSN. Det är ingen som varken ”tar” eller skjuter till pengar så att du ska uppnå ”existensminimum”.
Min sambo fick godkänd Skuldsanering när han pluggade och hade CSN
 

EVNA

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
2 Juli 2020
Meddelanden
72
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Såklart det kan inträffa saker under som åren absolut , men samtidigt tex säg du har en lön på 35k netto och få behålla det både juni och december och säg du har 15k i fasta utgifter så har du 50 000 kr extra varje år att leva på ! Kan man inte leva på det utöver din förbehållsbelopp så tror jag det blir svårt även senare efter saneringen ! Sen är det stor skillnad på löneutmätning och sanering eftersom man ska kunna lära sig och leva på dom pengarna under dom 3-5 åren man har sanering , iallafall min åsikt :)
35000 netto är inte direkt verkligheten för de flesta. Jag har typ 19000 netto, det är verkligheten för väldigt många i tex landsting och kommun
 

EVNA

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
2 Juli 2020
Meddelanden
72
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Du får väl även semesterersättning utbetalt en gång per år? Det genererar oxå ett ”gott” tillskott i kassan.
Det får inte alla, det ger ingen stor klumpsumma för alla. En semesterlön för mig tex blir kanske ett par tusen extra mot normalt
 

EVNA

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
2 Juli 2020
Meddelanden
72
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
En fråga, finns det någon i detta forum som har fått igenom skuldsanering på både sig själv och sin partner? Samt vad man då på ett ungefär får behålla totalt tillsammans.
Jag och min sambo sökte och fick beviljat båda två. Har inte siffrorna i huvudet men kan kolla
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
35000 netto är inte direkt verkligheten för de flesta. Jag har typ 19000 netto, det är verkligheten för väldigt många i tex landsting och kommun
Såklart alla har olika löner , men skulle säga 19k efter skatt är under normalt tyvärr !
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 937
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jag och min sambo sökte och fick beviljat båda två. Har inte siffrorna i huvudet men kan kolla

De siffror ni fick är ju bara för just er och säger inte mycket för andra
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp