• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Gunma

V.I.P
Poäng: 167
Blev medlem
13 Juni 2022
Meddelanden
365
Mottagna reaktioner
46
Poäng
167
För min del gick det tyvärr dåligt trots 1miljon i skulder. Beslutet var på 2st a4 sidor och stora anledningen till beslutet var för nytagna skulder. Samt en lite hård formulering att man skuldsatt sig högt utan konsekvens tänk och inte tänkt på följderna.

Man har ju försökt. Med samlingslån i omgångar osv. Men när det ä så stora summor. Är det ju kört ändå. Å visst. Jag får skylla mig själv att jag satt mig i denna situation pga speldjävulen. Renoveringar å överkonsumtion.
Kommer du försöka igen??? Hur Nytagna lån? Ska ju inte heller spela ngn roll står det, har åldern betydelse? Lycka till. Jag är ledsen för din skull.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Fernando90

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
21 Februari 2020
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Jag har cirka 440 000 kronor skulder. stora delen av dem kommer från spelberoende. Just nu har jag A Kassa. Jag har kommit in på högskolan, jag undrar om man kan få skuldsanering när man pluggar? som jag vet KF får ingenting när man har studiemedel. men det står på KF hemsidan att man kan även blir bevijlad skuldsanering när man inte har någon typ av inkomst. så vem betalar till borgenären under de 5 åren som man lever på existensminimum? finns någon som har blivit beviljad skuldsanering med studiemedel. uppskattar verkligen om någon vet svaret.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Vet du hur länge du kommer att ha löneutmätning då.
Hur stor skuld har du ska ju inte vara ngt hinder.
Speldjävulen ja den är för jävlig....men om du får hjälp är det inte mer positivt då.
Känner mig så maktlös. Allt är ju spel,beroendet och medberb fel.
Du behöver backa lite och fundera på din egen roll i din skuldsättning. DU har tagit dina lån, eller hur? DU har gjort dåliga ekonomiska val. Skyll inte på någon annan, eller på något beroende. Jag tror du behöver komma till den insikten för att komma till ro och acceptera din situation.

Alla har olika förutsättningar, därför får alla olika beslut. Först tittar de på om du är kvalificerad insolvent, dvs om du är så skuldsatt att du inte förväntas kunna betala själv under överskådlig tid, tex genom löneutmätning (det räknas på ganska många år då). Är du insolvent så tittar de på skäligheten, dvs hur skulderna uppkommit, vad du gjort för att betala tillbaka (och hur du medverkar i utredningen).
 

Guilty_99

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
26 Juni 2020
Meddelanden
476
Mottagna reaktioner
290
Poäng
437
För min egen del var det kört ca 9 år innan skuldsanerings ansökan skickades in...
9 års löneutmätning och den totala skuldbördan ökade under tiden rejält trots utmätning av över 17kkr/månad i snitt på 9 år.
Resultat av dessa 9 år: Hjärtinfarkt x 2, skilsmässa, oändligt mycket skam osv osv...
När personen på KFM frågade varför jag inte sökt skusan tidigare kunde jag inte svara annat än att jag inte vågat av rädsa för ännu ett nederlag (avslag).
Tack vare nya sambon sedan många år känns situationen nu hanterbar på alla sätt, lite drygt två års skusan avklarade så slutet är inom räckhåll trots att jag kommer att vara pensionsfärdig när det hela är "över".
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Jag har cirka 440 000 kronor skulder. stora delen av dem kommer från spelberoende. Just nu har jag A Kassa. Jag har kommit in på högskolan, jag undrar om man kan få skuldsanering när man pluggar? som jag vet KF får ingenting när man har studiemedel. men det står på KF hemsidan att man kan även blir bevijlad skuldsanering när man inte har någon typ av inkomst. så vem betalar till borgenären under de 5 åren som man lever på existensminimum? finns någon som har blivit beviljad skuldsanering med studiemedel. uppskattar verkligen om någon vet svaret.
Det är nog inte många som får beviljat skuldsanering när de studerar. Du förväntas ju då att bli attraktivare på arbetsmarknaden och kunna få ett bättre betalt jobb = större möjligheter att betala till dina borgenärer. Det är ju ingen som betalar om du inte betalar. Du får ju leva på de pengar du drar in via CSN. Det är ingen som varken ”tar” eller skjuter till pengar så att du ska uppnå ”existensminimum”.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Hur gick det sen? Jag tycker det verkar så olika på vem som får skukdsanering
Verkar mer ok att få det om man har konsumtionslån men vad har anv till det, möbler, resor, hjälpt andra ?

Jag har 1,4 miljoner i skuld (ink ränta, utan ränta är den total skulden på stark över miljonen) och har skuldsanering (är 35 år). 95% är konsumtionslån som jag bränt på resor, kläder, mat och rena nöjen trots att jag hade pengar. De andra 5% är renoveringslån av lägenhet.

Min ansökan skickade jag in i november 2020 och handläggare ringde mig andra veckan i februari 2021 med lite frågor. Därefter kom jag in med skulder som jag glömt i min ansökan. Fick sedan ett inledande med motiveringen att räntorna som är på mina lån gör att jag inte på många många år kan betala av mina skulder. Innan jag hade skuldsanering så betalade jag (tror det var 14 tusen i månaden fördelat på åtta skulder) och det hade tagit mig 10-15 år att bara betala av räntorna på lånen och sedan ska jag börja betala på själva kapitalskulden. Hade gissat att jag kanske varit ja, 50-55 när jag är skuldfri.
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Jag har cirka 440 000 kronor skulder. stora delen av dem kommer från spelberoende. Just nu har jag A Kassa. Jag har kommit in på högskolan, jag undrar om man kan få skuldsanering när man pluggar? som jag vet KF får ingenting när man har studiemedel. men det står på KF hemsidan att man kan även blir bevijlad skuldsanering när man inte har någon typ av inkomst. så vem betalar till borgenären under de 5 åren som man lever på existensminimum? finns någon som har blivit beviljad skuldsanering med studiemedel. uppskattar verkligen om någon vet svaret.

Vad jobbade du med innan a-kassan och vad hindrar dig från att få ett nytt jobb inom samma bransch eller någon annan för den delen? 440 000kr är inte en jättehög skuldbörda. Beroende på vilken typ av lån det är och inkomst såklart. Ligger skulderna hos kronofogden? Vad har du gjort för att försöka lösa skuldsituationen och hur uppkom den? Det är ju frågor som ställs i en ansökan om skuldsanering. Om man är arbetsför men väljer att studera blir det nog svårt att få igenom en skuldsanering.
 

wiran

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
830
Mottagna reaktioner
304
Poäng
497
Jag har 1,4 miljoner i skuld (ink ränta, utan ränta är den total skulden på stark över miljonen) och har skuldsanering (är 35 år). 95% är konsumtionslån som jag bränt på resor, kläder, mat och rena nöjen trots att jag hade pengar. De andra 5% är renoveringslån av lägenhet.

Min ansökan skickade jag in i november 2020 och handläggare ringde mig andra veckan i februari 2021 med lite frågor. Därefter kom jag in med skulder som jag glömt i min ansökan. Fick sedan ett inledande med motiveringen att räntorna som är på mina lån gör att jag inte på många många år kan betala av mina skulder. Innan jag hade skuldsanering så betalade jag (tror det var 14 tusen i månaden fördelat på åtta skulder) och det hade tagit mig 10-15 år att bara betala av räntorna på lånen och sedan ska jag börja betala på själva kapitalskulden. Hade gissat att jag kanske varit ja, 50-55 när jag är skuldfri.
Hade du löneutmätning innan du sökte? Fanns skulderna hos inkasso?
 

wiran

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
830
Mottagna reaktioner
304
Poäng
497
Nej, ingen löneutmätning och allt hos inkasso.
Hur länge låg det hos inkasso innan du ansökte om sanering och slutade du bara betala på dina lån och lät de hamna där eller förhandlade du till det inte gick nå mer?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp