• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Snurre

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
21 Januari 2022
Meddelanden
249
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Jag tänkte inte bry mig om att svara på dina senaste inlägg, men jag blir rätt irriterad när jag åter igen blir påmind om hur många personer inte kan se någonting utanför sin lilla bubbla...
Jag har en förvärvad hjärnskada och kommer med största sannolikhet vara dement innan jag fyller 50, jag har konstant huvudvärk, tinnitus som gör att jag aldrig kan slappna av eller sova utan att ha någon extern ljudkälla att lyssna på, extrem ljud och ljuskänslighet och min hjärna kan inte reglera varken min puls, blodtryck, kroppstemperatur eller muskeltonus, och i takt med att min hjärnskada nu börjar förvärras så har jag sådana problem med närminnet att jag inte kommer ihåg vad knapparna och reglagen på ratten i bilen gör längre... så nej... "ALLA" kan inte utbilda sig och det finns inte "ALLTID" något att göra åt saken.

Just nu går jag mest och längtar tills antingen mina lungor, njurar eller lever som också är skadade äntligen lägger av helt, för jag har gett mig fan på att mina barn som jag aldrig mer kommer träffa ska slippa få höra att jag begick självmord.

Och för att vända på det så kan jag i min bubbla inte förstå hur tusan någon med din inkomst och ekonomiska tänkande kan få sådana ekonomiska problem att du först åker på löneutmätning och nu försöker få igenom en skuldsanering... men jag bryr mig inte speciellt mycket ifall det beror på spelberoende, drogproblem, företagskonkurs eller något annat... men i min lilla bubbla kan jag verkligen inte förstå hur en man med ditt ekonomiska levende och höga inkomst kan bygga upp skulder som är så stora att du med ett betalningsutrymme på minst 30´000:- per månad inte kan betala av dina skulder själv under "överskådlig framtid" (eller hur nu formuleringen i skuldsaneringslagen är)

Kalla det offerkofta om du vill, men det är ren och skär fakta för att få dig att släppa detta.
Beklagar din fysiska sits men jag menar mer att de sticker iaf i mina ögon när folk anser att jag med andra inte skulle ha rätt till samma förmåner bara för att vi tjänar bra.

anledningen att jag inte kan betala tillbaka är räntan som är på ca 1 miljon per år.

jag hamnade i sitsen pga att jag var en idiot som ung, drev ett bolag som gick i konkurs (blev delvis lurad) men i samma veva tog jag ut pengar i paniken vilket inte blev så bra.
15 år sedan nu.
Har väntat med att ansöka om skuldsannering för att mina chanser innan har inte ansetts goda enligt praxis från HD/HvR då jag dömdes för ekobrott.
Finns ett mål som satte praxis 2019 torr jag där HvR sa att 13år är lång tid och att ett ekobrott inte ska spela roll vid den ungefärliga gränsen.
(Siffrorna på år kan ev vara fel kommer inte ihåg allt riktigt)
 

Ricky

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
9 November 2021
Meddelanden
94
Mottagna reaktioner
31
Poäng
137
Beklagar din fysiska sits men jag menar mer att de sticker iaf i mina ögon när folk anser att jag med andra inte skulle ha rätt till samma förmåner bara för att vi tjänar bra.

anledningen att jag inte kan betala tillbaka är räntan som är på ca 1 miljon per år.

jag hamnade i sitsen pga att jag var en idiot som ung, drev ett bolag som gick i konkurs (blev delvis lurad) men i samma veva tog jag ut pengar i paniken vilket inte blev så bra.
15 år sedan nu.
Har väntat med att ansöka om skuldsannering för att mina chanser innan har inte ansetts goda enligt praxis från HD/HvR då jag dömdes för ekobrott.
Finns ett mål som satte praxis 2019 torr jag där HvR sa att 13år är lång tid och att ett ekobrott inte ska spela roll vid den ungefärliga gränsen.
(Siffrorna på år kan ev vara fel kommer inte ihåg allt riktigt)
Inte för att vara den.
Men det kanske inte är läge att klanka ner på andra när du själv varit dömd för ekobrott.
 

Life on a ledge

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
18 November 2021
Meddelanden
64
Mottagna reaktioner
74
Poäng
207
Okej, haft kontakt med skuldrådgivaren på kommunen och han nämnde att tiden kan avgöra. Men att man kan testa skicka in o hoppas på det bästa. Angående beloppet som sätts vid skuldsanering blir det ju fel att det ska baseras på att jag slitit på månader i sträck och jobbat mycket övertid. Det kommer ju inte hålla i längden, några tips på vad jag kan säga där?
Är till mitt barns mor jag har en privat skuld som jag betalar på månadsvis.
Inför andra ansökan så jobbade jag exakt enligt schema för att hålla rätt lön.
har du en privat skuld så ska ju den med i saneringen för du kommer ju inte lyckas leva på existensminimum och betala en privat skuld utöver det ☹️
 

Snurre

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
21 Januari 2022
Meddelanden
249
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Inte för att vara den.
Men det kanske inte är läge att klanka ner på andra när du själv varit dömd för ekobrott.
Inte de de handlar om. Läs om mina inlägg så ser du att de handlar de inte om varför man är i skuld.

men som du säger, ekobrott klingar Inge bra därav att jag väntat 15år innan jag skickade in min ansökan.
Andra kan ansöka före, men jag klagar inte utom sånna är reglerna.
 

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
458
Mottagna reaktioner
176
Poäng
367
Vet att detta tagits upp tidigare här.
Men finns det inte något sätt man kan veta om ett skuldsaneringsbeslut vunnit laga kraft? Förstår att skulderna på KFs sida ”nollas”, men det verkar ju kunna ta ett tag att det sker om jag förstått det rätt?
Sen vet jag att det är 3 veckor efter beslutet, men samtidig läser man att det finns dom som överklagat efter det och att det gått vidare till Tingsrätten eller nåt i den stilen. Man vill ju som ha ett besked att ”nu är det klappat och klart” så man kan andas ut
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Vet att detta tagits upp tidigare här.
Men finns det inte något sätt man kan veta om ett skuldsaneringsbeslut vunnit laga kraft? Förstår att skulderna på KFs sida ”nollas”, men det verkar ju kunna ta ett tag att det sker om jag förstått det rätt?
Sen vet jag att det är 3 veckor efter beslutet, men samtidig läser man att det finns dom som överklagat efter det och att det gått vidare till Tingsrätten eller nåt i den stilen. Man vill ju som ha ett besked att ”nu är det klappat och klart” så man kan andas ut
Tyvärr inte. Det enda är väl att ringa sin handläggare.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Under mina sidor inne hos KF kan man nu se sin skuldprognos…
Kändes ”lite” olustigt att utläsa om mig följande:
”Vi kan tyvärr inte visa någon prognos för hur dina skulder kommer att utvecklas. Det beror på att du har ett beslut om skuldsanering. Vi ser också att du har fått nya skulder…”

Den sista meningen gjorde mig verkligen KALLSVETTIG, för jag har sannerligen inga nytillkomna skulder ALLS !!!

Någon annan som har noterat samma ?!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp