• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Michaelsvensson

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
15 Juni 2017
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
7
Poäng
27
Hej alla!

Om man anmäler högre lön i maj men det får genomslag i juli tex. Får man betala tillbaka den delen då från maj? Eller hur funkar det. Kan de bakdatera?

Jag kommer få utbetald semester från mitt gamla jobb (samtidigt som jag får vanlig månadslön från mitt nya jobb). 30 dagar plus ATF. Tas de pengarna (jag får det utbetalt för jag slutar/sagt upp mig). Jag kommer inte få betald semester på nya jobbet i sommar. Någon som vet principen i detta läget? Då jag gärna vill vara ledig men inte kommer kunna vara det obetalt (dvs om de tar dessa pengar)
//M
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Hej alla!

Om man anmäler högre lön i maj men det får genomslag i juli tex. Får man betala tillbaka den delen då från maj? Eller hur funkar det. Kan de bakdatera?

Jag kommer få utbetald semester från mitt gamla jobb (samtidigt som jag får vanlig månadslön från mitt nya jobb). 30 dagar plus ATF. Tas de pengarna (jag får det utbetalt för jag slutar/sagt upp mig). Jag kommer inte få betald semester på nya jobbet i sommar. Någon som vet principen i detta läget? Då jag gärna vill vara ledig men inte kommer kunna vara det obetalt (dvs om de tar dessa pengar)
//M
Det som man bör ompröva är regelbunden inkomstökning och inte enstaka månader.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jag har läst inlägg både här och på facebook där folk som betalar 25-40´000:- per månad har kunnat spara undan allt från dom betalningsfria månaderna, så det blir i så fall 250´000-400´000:-
I mitt fall rasade inte ekonomin förrän skilsmässa och sjukdom satte käppar i hjulet.
Räcker med ett redigt tandläkarbesök för att det sparandet ska naggas.
Det är vanliga grunder. Det ligger dock mest på dig själv att få vettiga inkomster igen
 

Kalle115

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 September 2021
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Räcker med ett redigt tandläkarbesök för att det sparandet ska naggas.
Det är vanliga grunder. Det ligger dock mest på dig själv att få vettiga inkomster igen
För min del kommer min inkomst aldrig mer öka, snarare sjunka rejält när jag går från sjukpenning till sjukersättning.
 

Snurre

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
21 Januari 2022
Meddelanden
249
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Jag har läst inlägg både här och på facebook där folk som betalar 25-40´000:- per månad har kunnat spara undan allt från dom betalningsfria månaderna, så det blir i så fall 250´000-400´000:-
I mitt fall rasade inte ekonomin förrän skilsmässa och sjukdom satte käppar i hjulet.
Om dom betalar 25-40k i månaden då har dom en redig inkomst åtminstone kring 55-60k rent.
Då blir det lätt att spara, om dom får behålla 40k två gånger per år (betalningsfri månad) blir de 80k per år sen gånger 5år vblir 400k.

det är ju ingen annans fel än ditt att du har en låg inkomst.
Jag tjänar bra och om min skuldsannering går igenom räknar jag på att med betalningsfria månader kunna ha ca 300k i sparande efter skuldsaneringen.

du förstår jag är ekonomisk av mig, jag har löneutmätning nu och har trots de råd med både linser och tandläkare utan problem.
Jag tänker på mina inköp, mat räknas ut i kcal t.o.m på en dag onödigt att äta mer än vad kroppen behöver.

ska du då få mer pengar i sparande än mig trots att du inte har en lika hög inkomst? Känns fel…
 

Snurre

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
21 Januari 2022
Meddelanden
249
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Räcker med ett redigt tandläkarbesök för att det sparandet ska naggas.
Det är vanliga grunder. Det ligger dock mest på dig själv att få vettiga inkomster igen
Om man är smart har man folktandvården försäkring ca 150-200kr månaden då slipper om onödiga överraskningar.

och ja, man har råd med sånt trots löneutmätning osv. Bara man tänker ekonomiskt. Jag har råd med tämligen mycket olika saker trots utmätning för jag överkonsumerar inte allt (äter massa skit, äter för mycket osv)

man får planera helt enkelt.
 

Kalle115

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 September 2021
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
det är ju ingen annans fel än ditt att du har en låg inkomst.
Jag tjänar bra och om min skuldsannering går igenom räknar jag på att med betalningsfria månader kunna ha ca 300k i sparande efter skuldsaneringen.

du förstår jag är ekonomisk av mig, jag har löneutmätning nu och har trots de råd med både linser och tandläkare utan problem.
Jag tänker på mina inköp, mat räknas ut i kcal t.o.m på en dag onödigt att äta mer än vad kroppen behöver.

ska du då få mer pengar i sparande än mig trots att du inte har en lika hög inkomst? Känns fel…
Tack för den... min låga inkomst beror på en olycka som skadat mig så pass att jag aldrig mer kommer kunna arbeta mer än max ett par timmar per dag.

Alla mina inköp är den absolut billigaste maten som går att få tag på, kläder tvättar jag bara varannan vecka för att minska slitaget och kostnaden att köra tvättmaskinen.
Mina tjocka vinterstrumpor har jag 2 par och tvättar dom max en gång per månad, och jag har dom på mig dygnet runt eftersom jag inte har råd att värma upp huset tillräckligt.

Mina glasögon köper jag i Ullared, var 8-9 år ungefär, när dom är så repiga eller trasiga att dom inte går att använda längre.
Så nja, så därför känns det lite olustigt att en del personer kan ha flera hundra tusen sparat efter en skuldsanering och varför dom i ditt fall 300´000:- inte har gått till att betala av skulder i större utsträckning.
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Jag har under min skuldsanering ”styrt” vissa kostnader till de betalningsfria månaderna. Exvis tandläkarbesök (undersökning), försäkringar på bostad, bil och djur. Jag kontaktade försäkringsbolaget tidigt och berättade hur jag ville ha det upplagt med halv- eller helårsfaktura. I övrigt har jag sett till att nästan allt kommer på e-faktura som jag ändrar datum till så det dras lönedagen.
Det har fungerat bra och jag har har blykoll på pengarna.
 

Kalle115

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 September 2021
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
och ja, man har råd med sånt trots löneutmätning osv. Bara man tänker ekonomiskt. Jag har råd med tämligen mycket olika saker trots utmätning för jag överkonsumerar inte allt (äter massa skit, äter för mycket osv)

man får planera helt enkelt.
Jag röker inte, snusar inte, knarkar inte, dricker inte alkohol i någon form, men visst.. äter massa skit gör jag dock, eftersom detta ofta är den billigaste maten...
 

Snurre

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
21 Januari 2022
Meddelanden
249
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Tack för den... min låga inkomst beror på en olycka som skadat mig så pass att jag aldrig mer kommer kunna arbeta mer än max ett par timmar per dag.

Alla mina inköp är den absolut billigaste maten som går att få tag på, kläder tvättar jag bara varannan vecka för att minska slitaget och kostnaden att köra tvättmaskinen.
Mina tjocka vinterstrumpor har jag 2 par och tvättar dom max en gång per månad, och jag har dom på mig dygnet runt eftersom jag inte har råd att värma upp huset tillräckligt.

Mina glasögon köper jag i Ullared, var 8-9 år ungefär, när dom är så repiga eller trasiga att dom inte går att använda längre.
Så nja, så därför känns det lite olustigt att en del personer kan ha flera hundra tusen sparat efter en skuldsanering och varför dom i ditt fall 300´000:- inte har gått till att betala av skulder i större utsträckning.
Men de är samma villkor för alla här i livet, det jag menar är att alla har två betalningsfria månader per år och så är de oavsett inkomst.
Du får väll utbilda dig och arbeta 50%?
Skulle jag gå ner till 50% skulle jag ha i brutto ca 27-30k
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp