• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 940
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Det verkar som du har rätt, jag kan inte hitta något om detta gällande skuldsanering, jag fick dock detta besked av kommunens budget och skuldrådgivare, han förklarade att jag kunde få förbehållsbeloppet justerat ifall något oförutsett dök upp men han verkar ha blandat ihop skuldsanering och löneutmätning.

Ja man ska inte lita på en skuldrådgivare alla gånger.
I en skuldsanering förväntas man hantera sånt själv
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kalle115

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 September 2021
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Ja man ska inte lita på en skuldrådgivare alla gånger.
I en skuldsanering förväntas man hantera sånt själv
Jag har dock fått mer information och råd som senare visat sig vara fel av KFs handläggare än vad jag fick från budgetrådgivaren :(
Så länge personen man får information av inte kan hållas ansvarig för vad dom säger så kan man inte lita på någon :(
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 077
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Jag har dock fått mer information och råd som senare visat sig vara fel av KFs handläggare än vad jag fick från budgetrådgivaren :(
Så länge personen man får information av inte kan hållas ansvarig för vad dom säger så kan man inte lita på någon :(
Man får väl helt enkelt plocka fram lagboken och läsa sig till vad lagen faktiskt säger.
Finns säkert ett par förarbeten och NJA att läsa, för att ytterligare läsa sig in på hur både lagen är tänkt att tolkas och vilka rättsfall som blivit prejudicerande.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Man får väl helt enkelt plocka fram lagboken och läsa sig till vad lagen faktiskt säger.
Finns säkert ett par förarbeten och NJA att läsa, för att ytterligare läsa sig in på hur både lagen är tänkt att tolkas och vilka rättsfall som blivit prejudicerande.
Det gör det, förvånansvärt lite dock, och visst ger det viss vägledning men på det stora hela ändå lite prekärt. Om jag jämför med andra statliga myndigheter tex.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 940
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jag har dock fått mer information och råd som senare visat sig vara fel av KFs handläggare än vad jag fick från budgetrådgivaren :(
Så länge personen man får information av inte kan hållas ansvarig för vad dom säger så kan man inte lita på någon :(
Kan nog bero på vad man fått för sig vara rätt också
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 940
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Det gör det, förvånansvärt lite dock, och visst ger det viss vägledning men på det stora hela ändå lite prekärt. Om jag jämför med andra statliga myndigheter tex.

Det finns en hel del praxis skulle jag säga, finns ett hyfsat stort gäng NJA och några JO och JK avgöranden med mera. Men det är klart, har man grundsynen att allt ska finnas nedtecknat i lag så får nog bli besviken.
Det kommer aldrig finnas klara avgöranden på vad som gäller för beloppsgräns för glasögon för en låghalt person med diabetes, glutenintolerans och gikt, när personen till råga på allt haft oturen att vara från Borås.
Man får hålla tillgodo med något i stil med det som finns.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 077
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Fråga vilken jurist vilken fråga som helst. Oavsett hur detaljerat du beskriver frågeställningen lär du få svaret "det beror på...".
 

Betty

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
663
Mottagna reaktioner
462
Poäng
527
Hej, fick feeling och har på vinst och förlust skickat in en ansökan om skuldsanering trots att planen var att vänta 1-2 år eftersom jag bara är i början av min spelberoendebehandling. Räknar såledses inte med att bli beviljad.

Dock undrar jag var/när/hur man skickar in det personliga brevet alla pratar om? Jag fyllde i via e-tjänsten, och det fanns inte heller där några fritextrutor utan listor med val om t.ex. varför skuld uppkommit. Har jag gjort bort mig nu som skickade in ansökan utan brev eller kan jag komplettera med detta?
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Hej, fick feeling och har på vinst och förlust skickat in en ansökan om skuldsanering trots att planen var att vänta 1-2 år eftersom jag bara är i början av min spelberoendebehandling. Räknar såledses inte med att bli beviljad.

Dock undrar jag var/när/hur man skickar in det personliga brevet alla pratar om? Jag fyllde i via e-tjänsten, och det fanns inte heller där några fritextrutor utan listor med val om t.ex. varför skuld uppkommit. Har jag gjort bort mig nu som skickade in ansökan utan brev eller kan jag komplettera med detta?
Du får ett ärende nummer som bekräftelse från kronofogden.
Skicka sedan ett mail till dem och ange det numret i rubriken så länge det brevet till på din ansökan så dem kan läsa det
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp