• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kalle115

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 September 2021
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Jag hade inledande och min handläggare sa att kfm aldrig rör ersättning från försäkring så länge det inte gäller ersättning för arbetsbortfall. Om jag förstod henne rätt menade hon alltså att pengar man får för att man inte kunnat arbeta ska räknas in i saneringen men inte pengar man får pga medicinsk invaliditet (som i mitt fall) eller dylikt.
Gäller den regeln bara för skuldsanering?
Jag jobbade med en person för många år sedan som råkade ut för en olycka på arbetsplatsen och blev sjukskriven och ekonomin gick åt pipan fort, efter ett år eller så så fick han en engångssumma från någon försäkring pga olyckan, men då hade han hunnit få skulder hos KF och dom tog alla pengarna direkt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Gäller den regeln bara för skuldsanering?
Jag jobbade med en person för många år sedan som råkade ut för en olycka på arbetsplatsen och blev sjukskriven och ekonomin gick åt pipan fort, efter ett år eller så så fick han en engångssumma från någon försäkring pga olyckan, men då hade han hunnit få skulder hos KF och dom tog alla pengarna direkt.
Då jag aldrig haft utmätning så kan jag inte ge svar på din fråga.
Jag och min handläggare pratade enkomt om ersättning vid sanering.
Sen kan ju KFMs direktiv ändrats sen din kollega fick sin ersättning då KFM var mycket hårdare förr (om man går efter vad personer i min närhet som suttit hos KFM i tiotals år informerat mig om iaf)
 

Trias

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
25 Oktober 2016
Meddelanden
1 666
Mottagna reaktioner
1 045
Poäng
867
Okej! Tack för svaret. Tänkte då det verkade vara en grundsten i att få skuldsanering att man jobbar 100%. Att sedan gå ner i tid kanske sticker i ögonen hos de man är skyldig pengar.
Otroligt många har skuldsanering trots att dom inte arbetar 100 procent.
 

Trias

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
25 Oktober 2016
Meddelanden
1 666
Mottagna reaktioner
1 045
Poäng
867
Misstänkte det då de flesta får avslag på skuldsanering som inte jobbar 100%.
Nu är inte målet att gå ner i tid, utan vill ju helst jobba 100%. Men försöker se lite luckor i att ta mig bort från jobbet jag har nu då det går ut över mitt mående som det är just nu.

Vet en tjänst som finns, men där är det bara 92% man jobbar som jag säkert skulle kunna få redan till årskiftet.
Är inte allt för mycket man förlorar, men om man tar det tills det dyker upp en tjänst nån annanstans där man kan få 100% igen.
Då behöver man väl inte ompröva utan jag låter det bara vara? Är ju bara mig själv det drabbar.

Jag är nästan säker på att det inte hade varit några problem att byta till tjänsten som är på 92 procent. Men är du sjuk, så är du sjuk. Gå till en läkare, så blir det smidigast.
 

lex

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
1 011
Mottagna reaktioner
611
Poäng
637
Otroligt många har skuldsanering trots att dom inte arbetar 100 procent.

Det är det skillnad på om man t.ex är fullt arbetsför men frivilligt bara jobbar 80% då är ett avslag sannolikt. Har man däremot ett giltigt skäl är det en annan sak.

det handlar om kravet att du ska göra allt för att betala skulderna, att t.ex gå ner till 80% för att man värderar sin fritid flyger inte…

går man ner i tid frivilligt, utan giltiga skäl, så lär man få fortsätta betala samma summa som innan alt bli av med saneringen.

hade aldrig gjort det, utan att ha ett läkarutlåtande om t.ex utmattningssyndrom…

själv kunde jag annars gått ner till 50% utan problem, gäldenärerna hade fått ca 9000 mindre i månaden, men jag hade fått behålla samma summa varje månad.

har ett rätt stressigt jobb, med många halvtidare redan, så hade lätt kunnat fixa det hos min arbetsgivare…
 

Roger123

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
31 Maj 2021
Meddelanden
89
Mottagna reaktioner
75
Poäng
207
Jag tror att ”problemet” är att man frivilligt går ner i arbetstid och ändrar förutsättningarna för sin återbetalning.
Som du skriver så kan du säkert gå ner några procent men betala samma summa som nu utan problem.

Sen vet jag inte, men jag tror inte att de flesta avslag ges pga att man inte jobbar 100%. Det finns helt andra anledningar till att man inte bedöms kvalificerad för skuldsanering.
När jag fick skuldsanering så jobbade jag inte. Jag var inskriven på AF och hade jobb och utvecklingsgarantin. Jag hade skuld på ca 1,2 milj och utsikterna att jag skulle kunna betala mina skulder under överskådlig framtid ansågs väldigt liten. Under tiden jag hade SS så ändrades min inkomst eftersom nått år så fick jag jobb och nått år så blev min inkomst lägre pga att dagersättningen sjönk i min a-kassa ju längre tiden gick. Jag hade den gamla SS, vi flyttade också till annan bostad som var lite dyrare. Jag brydde mig heller inte om att anmäla när min inkomst blev lägre eftersom det var rätt jobbigt med det gamla SS.
Min fru och jag har gemensam ekonomi, hon hade också SS och hon hade jobb och en rätt bra inkomst, sen blev hon också sjukskriven, sämre inkomst men vi sket i att anmäla detta.
Vi tog smällen och klarade det ändå!
 

FrånSkuldTillGuld

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
7 December 2021
Meddelanden
154
Mottagna reaktioner
74
Poäng
217
Från KFM hemsida “

Vanligtvis pågår skuldsaneringen i fem år​

Det vanliga är att du betalar under fem år, men har du goda skäl, exempelvis om du är äldre eller om det finns barn i familjen, kan vi komma fram till att du ska betala under kortare tid. Om du har betalat från det datum vi beslutade att inleda din skuldsanering, räknar vi av det antal månader du redan har betalat när vi beslutar om betalningsplanen.”

Är det någon som fått nedsänkt till 3 år och hur såg eran ”motivering” ut?

Sen har jag en till fråga. Om man söker om skuldsanering, måste man genomgå löneutmätning? Om man får avslag, är man fast med löneutmätningen tills skulden är 0kr?
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Jag var 100% arbetslös när jag fick skuldsanering med a-kassa som grund, hade dessförinnan arbetat sedan jag var 15 så fullt arbetsför både då och nu - att man bör jobba 100% tror jag är lite av en myt.
Kan man däremot betala inom överskådlig tid på en heltidslön kontra deltid så vägs det kanske in annorlunda. I mitt fall konstaterades det i beslutet att jag var oförmögen att betala oavsett sysselsättningsgrad.

Men det här med att gå ner i tid. Om man uppger sänkt tjänstgöringsgrad, som om arbetsgivaren omorganiserat så det uppstått viss arbetsbrist eller liknande, begärs underlag på sånt i samband med en omprövning?
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Från KFM hemsida “

Vanligtvis pågår skuldsaneringen i fem år​

Det vanliga är att du betalar under fem år, men har du goda skäl, exempelvis om du är äldre eller om det finns barn i familjen, kan vi komma fram till att du ska betala under kortare tid. Om du har betalat från det datum vi beslutade att inleda din skuldsanering, räknar vi av det antal månader du redan har betalat när vi beslutar om betalningsplanen.”

Är det någon som fått nedsänkt till 3 år och hur såg eran ”motivering” ut?

Sen har jag en till fråga. Om man söker om skuldsanering, måste man genomgå löneutmätning? Om man får avslag, är man fast med löneutmätningen tills skulden är 0kr?
Jag fick 4 år med hänsyn till barn, skulle tro att det är främsta orsaken till förkortad betalplan. Ökar betalningsutrymmet efter år 4 behöver jag dock göra en omprövning i vanlig ordning.

Jag hade aldrig utmätning före saneringen, även om jag var inställd på det. Har förstått det som att det inte finns någon bortre gräns för utmätning till 0:- och att KFM t.o.m. uppmuntrar långtidsutmätta sedan flera år att söka skuldsanering. Såg t.o.m. en artikel någonstans där det låg som förslag att avräkna flera års utmätning som en skuldsanering efter ett visst antal år.
 

lex

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
1 011
Mottagna reaktioner
611
Poäng
637
Från KFM hemsida “

Vanligtvis pågår skuldsaneringen i fem år​

Det vanliga är att du betalar under fem år, men har du goda skäl, exempelvis om du är äldre eller om det finns barn i familjen, kan vi komma fram till att du ska betala under kortare tid. Om du har betalat från det datum vi beslutade att inleda din skuldsanering, räknar vi av det antal månader du redan har betalat när vi beslutar om betalningsplanen.”

Är det någon som fått nedsänkt till 3 år och hur såg eran ”motivering” ut?

Sen har jag en till fråga. Om man söker om skuldsanering, måste man genomgå löneutmätning? Om man får avslag, är man fast med löneutmätningen tills skulden är 0kr?

jag hade aldrig löneutmätning och har skuldsanering.

n
Jag var 100% arbetslös när jag fick skuldsanering med a-kassa som grund, hade dessförinnan arbetat sedan jag var 15 så fullt arbetsför både då och nu - att man bör jobba 100% tror jag är lite av en myt.
Kan man däremot betala inom överskådlig tid på en heltidslön kontra deltid så vägs det kanske in annorlunda. I mitt fall konstaterades det i beslutet att jag var oförmögen att betala oavsett sysselsättningsgrad.

Men det här med att gå ner i tid. Om man uppger sänkt tjänstgöringsgrad, som om arbetsgivaren omorganiserat så det uppstått viss arbetsbrist eller liknande, begärs underlag på sånt i samband med en omprövning?

Som sagt stor skillnad på att vara arbetslös och att inte jobba heltid utan giltiga skäl. Sett hur många exempel som helst på folk som blivit nekade för att dem själv gått ner i arbetstid. Dvs valt att inte jobba 100%, när möjligheten hos arbetsgivaren funnits.

Det handlar inte om att du kan eller inte kan betala under överskådlig tid. Det handlar om att du ska ha gjort/göra allt du kan för att betala dina skulder.

Det har man inte gjort om man inte jobbar 100% när man kan göra det, dvs du har ett arbete redan.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp