• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 548
Mottagna reaktioner
2 156
Poäng
1 427
Hej! har en fråga! bor idag inneboende med min dotter som är 4 år! jag söker aktivt lägenhet och som ni alla vet är det inte de lättast när man har skuldsanering, min fråga är nu att ja fått en lägenhet , det är dock en 4a jag behöver egentligen en 3a , hyran är på 9500 kr men betalar idag 4500 kr för mitt inneboende avtal ! Dem 3or jag sökt ligger på 7000-9000kr , Kan man ifrågasätta detta? Typ att jag inte behöver en fyra vilket jag ej behöver? sen om jag får detta är det lättare o kanske byta denna mot en 3a ..det är ju inte alla som accepterar betalningsanmärkning men familjebostäder gör detta, dvs den lägenheten ja nu fått erbjudande om, sen är det nära till dotterns dagis samt min dotters mamma om det har en positiv betydelse. tacksam för svar
Fyfan vilken hemskt situation... helt sjukt om du inte får det prio ett kan man väl endå
Tycka är ditt barns bästa... inte bo inneboende hos någon. Ville bara säga det. Önskar dig lycka till hoppas det löser sig.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Så om jag tar lägenheten och gör en omprövning så kan jag endå nekas? Så man vill inte att jag får en första hand utan bor hellre inneboende ( som inte alls är långvarit ) , har en liten buffert angående väntan med omprövningen

För att tillägga hade ja högre hyra när jag fick inledande skuldsanering men fick flytta och fick lägre hyra.
Är super stressad och behöver gärna ett svar som någon tror till 99% är rätt, jag är 33 år och har aldrig haft en hyresrätt. Jag bor med min dotter och hon påverkas med då vi delar ett rum just nu. Om det handlar om pengarna så jobbar jag gärna extra för att alla ska få sitt behöver bara en hjälpande hand just nu

Så om jag tar lägenheten och gör en omprövning så kan jag endå nekas? Så man vill inte att jag får en första hand utan bor hellre inneboende ( som inte alls är långvarit ) , har en liten buffert angående väntan med omprövningen

För att tillägga hade ja högre hyra när jag fick inledande skuldsanering men fick flytta och fick lägre hyra.
Är super stressad och behöver gärna ett svar som någon tror till 99% är rätt, jag är 33 år och har aldrig haft en hyresrätt. Jag bor med min dotter och hon påverkas med då vi delar ett rum just nu. Om det handlar om pengarna så jobbar jag gärna extra för att alla ska få sitt behöver bara en hjälpande hand just nu
Den hyran som du hade vid inledande är det den hyran som ingår i din betalplan el det är den aktuella hyran som finns i betalplanen ?
Är det den högre hyran så har du utrymme för att betala den nya hyran utan att ompröva.
Jag förstår att du vill flytta och att din situation är tuff.
 

Nyfiken751

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
29 Juli 2021
Meddelanden
52
Mottagna reaktioner
23
Poäng
102
Den hyran som du hade vid inledande är det den hyran som ingår i din betalplan el det är den aktuella hyran som finns i betalplanen ?
Är det den högre hyran så har du utrymme för att betala den nya hyran utan att ompröva.
Jag förstår att du vill flytta och att din situation är tuff.
nä den högre hyran var vid inledande och så ändrades den till lägre innan beslut om saneringen kom. Ja de är inte lätt min största ånger i allt detta är hur dum pappa jag varit vilket gör att min dotter påverkas även om hon själv nu inte förstår det
 

Dado1

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
27 Juli 2021
Meddelanden
111
Mottagna reaktioner
73
Poäng
217
Jag tror inte att det stjälper din skuldsanering då skulden uppstått innan du ansökte om skuldsanering och att hyresvärdens motivering var att få mer pengar.
Man blir ju sjukt orolig, men samtidigt lite lättirriterad, när de som jag är skyldig betydligt mer pengar godkänner förslaget direkt utan problem, men hon som jag är skyldig så lite pengar motsätter sig förslaget. hennes motsägelse menade på att jag hade tagit dyra lån för att köpa dyra fina bilar, vilket är en lögn oavsett vad, hade 1 bil under tiden jag bodde där, och den hade jag långt före jag flyttade dit. Det var ju enbart för att hon ville ha mer pengar… bilen sålde jag tillochmed när allting gick åt skogen för att betala vad jag kunde, och det fick min handläggare veta i första telefonsamtalet innan inledande. Men det är ju klart man blir orolig :( då detta verkligen är otroligt viktigt för mig och jag kämpar varje dag… tack för svar @Ny2018 du är en klippa!
 

Nyfiken751

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
29 Juli 2021
Meddelanden
52
Mottagna reaktioner
23
Poäng
102
Den hyran som du hade vid inledande är det den hyran som ingår i din betalplan el det är den aktuella hyran som finns i betalplanen ?
Är det den högre hyran så har du utrymme för att betala den nya hyran utan att ompröva.
Jag förstår att du vill flytta och att din situation är tuff.
Pratat precis med kronofogden och dem ansåg inte att den hyran på 9500 är oskäligt och inte heller att jag skulle acceptera en fyra istället för trea:d så de va glädjande nyheter , bara hoppas att ja får lägenheten ❤️
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Pratat precis med kronofogden och dem ansåg inte att den hyran på 9500 är oskäligt och inte heller att jag skulle acceptera en fyra istället för trea:d så de va glädjande nyheter , bara hoppas att ja får lägenheten ❤️
Så skönt!
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Man blir ju sjukt orolig, men samtidigt lite lättirriterad, när de som jag är skyldig betydligt mer pengar godkänner förslaget direkt utan problem, men hon som jag är skyldig så lite pengar motsätter sig förslaget. hennes motsägelse menade på att jag hade tagit dyra lån för att köpa dyra fina bilar, vilket är en lögn oavsett vad, hade 1 bil under tiden jag bodde där, och den hade jag långt före jag flyttade dit. Det var ju enbart för att hon ville ha mer pengar… bilen sålde jag tillochmed när allting gick åt skogen för att betala vad jag kunde, och det fick min handläggare veta i första telefonsamtalet innan inledande. Men det är ju klart man blir orolig :( då detta verkligen är otroligt viktigt för mig och jag kämpar varje dag… tack för svar @Ny2018 du är en klippa!
Som sagt jag tror inte att det kommer att stjälpa din skuldsanering och har du bevis för att det inte stämmer det hon hade som argument så har jag mycket svårt att tro att det är skäligt för ett avslag.
 

Dado1

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
27 Juli 2021
Meddelanden
111
Mottagna reaktioner
73
Poäng
217
Som sagt jag tror inte att det kommer att stjälpa din skuldsanering och har du bevis för att det inte stämmer det hon hade som argument så har jag mycket svårt att tro att det är skäligt för ett avslag.
Mitt senaste lån/kredit är över 3,5 år gammalt sen det var taget, och det var inget bil lån heller. Min bil jag hade sålde jag för ca 3,5 år sedan för att rädda/betala av vad jag kunde och den var värd 50k ca, och sen dess har jag inte haft en bil. Så hennes orsak stämmer ju inte heller. Jag har fått ett direkt nummer till juristen som kommer tillbaka till jobb nästa vecka, hur funkar det ska man ta kontakt eller ringer dom en, eller ska man bara vänta?
 
Senast ändrad:

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Mitt senaste lån/kredit är över 3,5 år gammalt sen det var taget, och det var inget bil lån heller. Min bil jag hade sålde jag för ca 3,5 år sedan för att rädda/betala av vad jag kunde och den var värd 50k ca, och sen dess har jag inte haft en bil. Så hennes orsak stämmer ju inte heller. Jag har fått ett direkt nummer till juristen som kommer tillbaka till jobb nästa vecka, hur funkar det ska man ta kontakt eller ringer dom en, eller ska man bara vänta?
Jag hade en långivare som motsatte sig min skuldsanering och jag mailade till min handläggare och bemötte de anledningar som långivaren tagit upp. Jag vet inte om det hade någon betydelse men jag blev beviljad. Det var en större skuld än den som du skrev om.
Jag tycker du kan ringa juristen och lägga fram din sak när denne är tillbaka.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp