• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Det kan vara klokt att begära omprövning pga det, det är enda sättet att få ett säkert svar och enda sättet att skydda dig mot att någon borgenär reagerar och begär omprövning som i värsta fall kan leda till upphävd skuldsanering
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

BlancSans

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
1 Januari 2020
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Hej funderar på att ansöka om skuldsanering då ja är nere på botten nu med massa dyra blancolån.

Är anställd på 80% just nu, men är uppsagd pga arbetsbrist och gör sista "jobbdagen" 30/9.

1625755150937.png

Antar att jag skall fylla i sådär då.
Men vet inte riktigt hur jag skall fylla i punkt 9, jag får inte några pengar för de 20% som jag går hemma.
Minns inte riktigt vilket datum jag började jobba 80% heller, det var några år sedan jag blev höjd till det från typ 70%.

Kan man fylla i 100% anställd på "sysselsättning" och sedan fylla i "Arbetslös" 100% från 1/10 ?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Hej funderar på att ansöka om skuldsanering då ja är nere på botten nu med massa dyra blancolån.

Är anställd på 80% just nu, men är uppsagd pga arbetsbrist och gör sista "jobbdagen" 30/9.

Visa bilaga 1612

Antar att jag skall fylla i sådär då.
Men vet inte riktigt hur jag skall fylla i punkt 9, jag får inte några pengar för de 20% som jag går hemma.
Minns inte riktigt vilket datum jag började jobba 80% heller, det var några år sedan jag blev höjd till det från typ 70%.

Kan man fylla i 100% anställd på "sysselsättning" och sedan fylla i "Arbetslös" 100% från 1/10 ?

Jag vet inte hur du ska fylla i, men det kan i sig vara ett hinder att du precis blivit arbetslös, det är svårt att göra en helhetsbedömning då man generellt räknar med att arbetslösheten är tillfällig
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Jag vet inte hur du ska fylla i, men det kan i sig vara ett hinder att du precis blivit arbetslös, det är svårt att göra en helhetsbedömning då man generellt räknar med att arbetslösheten är tillfällig
Jag fick inledande och har förslag till beslut baserat på 100% a-kassa utan någon sjukdomshistorik eller något annat som påverkar min arbetsförmåga. Dock arbetslös (och skuldsatt) pga covid.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jag fick inledande och har förslag till beslut baserat på 100% a-kassa utan någon sjukdomshistorik eller något annat som påverkar min arbetsförmåga. Dock arbetslös (och skuldsatt) pga covid.

Ok, det kan ändå vara ett hinder.
 

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
458
Mottagna reaktioner
176
Poäng
367
När man får inledande, ”stoppas” all ränta på skulderna man har då? Eller tickar det på tills man får ett eventuellt beslut om skuldsanering?
 

Popcorn

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
9 Juli 2021
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej alla, har nu haft sanering några månader och försöker fortfarande kämpa med att få ekonomin gå ihop med förbehållsbeloppet på 5k.
Den summa som äter upp en hel del är den fackliga avgiften,på 585:-/mån, så funderar på att bara betala A-kassan, men då försvinner hemförsäkring och olycksfallförsäkring som ingår i detta.
Frågan är om det är värt att teckna hemförsäkring separat, behovet av en tilläggsförsäkring/drulle utöver hemförsäkring är ju såklart önskvärt, olycksfall är väl nice to have men man får väl offra det.

Hur har ni andra i samma situation budgeterat och kapat i utgifterna för att få det att gå runt på denna summa ?

Som info så har jag varit medlem tidigare i det här forumet, dock under annat alias, var tvungen registrera om mig pga omdaning av internetlev och epost samt bortglömt lösen :)
 
Senast ändrad:

litefrågor

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
22 Augusti 2017
Meddelanden
105
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Jag har haft skuldsanering i lite över ett år nu. Min sambo pluggar och är klar nästa år. Hon funderar på att hoppa in och jobba 20% under det kommande skolåret.

Som jag förstått det så ska jag söka omprövning för detta - eller? Hur fungerar det med sambons inkomst, kollas den ens upp? Om jag gör en omprövning - tas då kreditupplysning på henne eller räcker det att skicka in tex arbetsintyg? Hon räknar med att tjäna ungefär 3000kr i månaden innan skatt.
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Hej alla, har nu haft sanering några månader och försöker fortfarande kämpa med att få ekonomin gå ihop med förbehållsbeloppet på 5k.
Den summa som äter upp en hel del är den fackliga avgiften,på 585:-/mån, så funderar på att bara betala A-kassan, men då försvinner hemförsäkring och olycksfallförsäkring som ingår i detta.
Frågan är om det är värt att teckna hemförsäkring separat, behovet av en tilläggsförsäkring/drulle utöver hemförsäkring är ju såklart önskvärt, olycksfall är väl nice to have men man får väl offra det.

Hur har ni andra i samma situation budgeterat och kapat i utgifterna för att få det att gå runt på denna summa ?

Som info så har jag varit medlem tidigare i det här forumet, dock under annat alias, var tvungen registrera om mig pga omdaning av internetlev och epost samt bortglömt lösen :)
Vissa fackförbund har policyn att man bl a under skuldsanering kan betala minsta beloppet för medlemsskap. Jag betalar 56:-/månad under mun skuldsanerin. Jag är med i Vision. Kan vara värt att kolla upp för dig.
 
  • Gilla
Reaktioner: Mea
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp