• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Jobbat extra I sommar ? När började sommaren då? Juni månads inkomst är bara synlig på vissa
Han jobbade extra i april och det var maj lönen som dom tyckte var alldeles för hög , sedan så tyckte dom han skulle ringt in när han fick sin återbäring på 35k ... Dom tyckte inte han skulle överklaga och istället ansöka en gång till och skriva upp sin inkomst lite högre
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Han jobbade extra i april och det var maj lönen som dom tyckte var alldeles för hög , sedan så tyckte dom han skulle ringt in när han fick sin återbäring på 35k ... Dom tyckte inte han skulle överklaga och istället ansöka en gång till och skriva upp sin inkomst lite högre

Det lät som ett ganska rimligt avslag då.
 

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
458
Mottagna reaktioner
176
Poäng
367
Knepig sits men ändå något positivt i sig, det är väl timingen som är sådär… men kan du avvakta med att ta upp det med din nuvarande arbetsgivare i ett förhandlingsläge och skjuta på det tills beslut är fattat? En risk såklart men kanske värt det ställt mot att riskera skuldsaneringen? Har du en månads uppsägningstid tar det ju ca 2-3 månader innan inkomsten registreras någonstans, men kanske en risk i sig att avvakta med att meddela förändring…?
Eller ringa din handläggare och fråga? Knepigt som sagt.
Ja riktigt taskigt tajming. Kanske bäst bara så länge att tacka nej till jobbet och inte ens ta upp det med nuvarande arbetsgivare. Så jag forsätter som vanligt med gamla lönen, vill ju verkligen inte riskera skuldsaneringen. Men om/när man fått skuldsanering, alltså bekräftat eller vad man ska säga. Då är det alltså fritt fram med löneökningar utan att riskera något.
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Han jobbade extra i april och det var maj lönen som dom tyckte var alldeles för hög , sedan så tyckte dom han skulle ringt in när han fick sin återbäring på 35k ... Dom tyckte inte han skulle överklaga och istället ansöka en gång till och skriva upp sin inkomst lite högre
Oj, ja får man så mycket återbäring och inte meddelar det så är det ju inget bra utgångsläge. Även om man arbetar extra så kan det vara bra att meddela detta till sin handläggare som då kan justera betalplanen. Hade han gjort det så hade det kanske inte blivit avslag, men nu ser det ju ut på det du skrivit att han försökt dölja de pengarna.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Oj, ja får man så mycket återbäring och inte meddelar det så är det ju inget bra utgångsläge. Även om man arbetar extra så kan det vara bra att meddela detta till sin handläggare som då kan justera betalplanen. Hade han gjort det så hade det kanske inte blivit avslag, men nu ser det ju ut på det du skrivit att han försökt dölja de pengarna.
Tror aboslut inte han försökte dölja återbäringen eftersom han trodde han fick behålla dom eftersom han hade inledande :)
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Tror aboslut inte han försökte dölja återbäringen eftersom han trodde han fick behålla dom eftersom han hade inledande :)
Okej :) Det är inte lätt att hålla reda på allt man förväntas göra och inte göra under inledandet, som det inte finns någon ”do’s and don’ts” lista på. Man ska bara veta. Utan det här forumet hade man nog gjort både en och annan sak fel..
 

babygirl78

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
8 Mars 2021
Meddelanden
228
Mottagna reaktioner
74
Poäng
216
Okej :) Det är inte lätt att hålla reda på allt man förväntas göra och inte göra under inledandet, som det inte finns någon ”do’s and don’ts” lista på. Man ska bara veta. Utan det här forumet hade man nog gjort både en och annan sak fel..
Ja det är verkligen en djungel o jag har erfarit att personalen på kfm säger olika. Jag fick inledande förra veckan och hade då en hög med ärenden hos kfm som jag i samma veva skrev under delgivningar på och meddelade även kfm att jag har inledande och dessa skulder kommer att ingå , fick då ett Mail tillbaka att ja skulle lista vilka som skulle ingå vilket jag gjorde o idag kom ett Mail att dom tolkar det som att ja vill bestrida dom??? Absolut inte, då kan dom ju bli tvistiga och ej ingå i sanering så ringde upp direkt o fråga varför den ena sa att ja skulle lista dom o nån annan säger nåt annat.
Fick panik men det löste sig då jag både ringde o maila och skrev tydligt : bestrider ej!!!
Verkar som avd inom kfm o skusan inte har nåt samarbete heller så det gäller ha stenkoll i denna djungel o_O
 

Mea

Aktiv medlem
Poäng: 2
Blev medlem
23 Maj 2021
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Hej på er alla. Jag läser här varje dag o lär mig massor. Inte jag som söker skuldsanering utan min man, men jag undrar vad som gäller om jag tjänar extra pengar? Spelar det någon roll för honom om jag skulle genom mitt företag få ut extra lön? Skulle detta kunna innebära att han får det avslaget om han har inledande? Hoppas att ni förstår vad jag menar.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Han jobbade extra i april och det var maj lönen som dom tyckte var alldeles för hög , sedan så tyckte dom han skulle ringt in när han fick sin återbäring på 35k ... Dom tyckte inte han skulle överklaga och istället ansöka en gång till och skriva upp sin inkomst lite högre
Jag tror nog att skatteåterbäringen.pa 35000 kr var den största anledningen.
 

NissL

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
9 Juni 2021
Meddelanden
36
Mottagna reaktioner
10
Poäng
41
Jag har en fråga, om man ansöker om skuldsaneringen, kontaktar kfm arbetsgivaren, blir det nån löneutmätning osv? De kommer inte hem till en och tar saker osv?
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp