• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

JohnDoe1

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
21 Maj 2021
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Det borde gå , jag har ingen erfarenhet av det. Men sitter i samma sits som dig. Har velat göra rätt för mig och därför alltid betalt min skulder, men skuldberget är för stort nu
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 473
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Hej.
Om jag skulle ansöka om skuldsanering idag.
Vad gör jag medan handläggningstiden pågår?
Har ännu inget hos kfm men fixar inte alla skulder=/

Har ett hus som finns värde därför är jag livrädd över att släppa något alls...

Har ngn tagit hjälp av kommunens rådgivare?

Har du stort övervärde i huset! I så fall är nog risken stor att du måste sälja det, speciellt innan du söker skuldsanering eftersom man ska ha gjort allt man kan för att betala sina skulder. Hur dom ser på det är väldigt olika, en del tycker man måste jobba heltid medans andra beviljar skuldsanering till timvikarier. Tror tvätt huset kan ligga i riskzonen.
Lycka till vad du än väljer att göra!
 
Senast ändrad:

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Hej.
Ni som ansökt om skuldsanering utan att ha skulder hos kfm.
Hur har det gått för er?
Har ni haft kontakt med kommunens rådgivare eller ansökt själva?
Tacksam för svar
Det finns inget krav att ha skulderna hos KF eller inkasso för att bli beviljad skuldsanering.
 

NyaTag

Medlem
Poäng: 37
Blev medlem
5 September 2018
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
11
Poäng
37
Hej alla kämpar!
Jag är inne på mitt tredje år av skuldsanering, och har nu bytt arbete efter att pandemin till slut tog även mitt jobb (likvärdig lön så inte någon förändring där).

Fundering, är det någon här inne som har erfarenhet kring hur det fungerar med slutlön från förra arbetsgivaren när det kommer till semesterdagar?

Jag har ganska många semesterdagar som kommer betalas ut i pengar (berättigade dagar och sparade), och de pengarna behöver man så klart för att kunna ha semester hos min nya arbetsgivaren i år eftersom jag inte hann jobba in några semesterdagar där.

Sitter och skriver på en omprövningsansökan och tänker att jag förhoppningsvis får behålla några kronor så att man kan få semester. Har någon av er varit i samma eller liknande sits?

Ska man även ange ny arbetsgivare till KF?

Tacksam för svar!
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Hej alla kämpar!
Jag är inne på mitt tredje år av skuldsanering, och har nu bytt arbete efter att pandemin till slut tog även mitt jobb (likvärdig lön så inte någon förändring där).

Fundering, är det någon här inne som har erfarenhet kring hur det fungerar med slutlön från förra arbetsgivaren när det kommer till semesterdagar?

Jag har ganska många semesterdagar som kommer betalas ut i pengar (berättigade dagar och sparade), och de pengarna behöver man så klart för att kunna ha semester hos min nya arbetsgivaren i år eftersom jag inte hann jobba in några semesterdagar där.

Sitter och skriver på en omprövningsansökan och tänker att jag förhoppningsvis får behålla några kronor så att man kan få semester. Har någon av er varit i samma eller liknande sits?

Ska man även ange ny arbetsgivare till KF?

Tacksam för svar!
Det är väl ingen skillnad, du har väl redan ett fast belopp att betala in och borde ju inte påverka årsinkomsten?
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Hej alla kämpar!
Jag är inne på mitt tredje år av skuldsanering, och har nu bytt arbete efter att pandemin till slut tog även mitt jobb (likvärdig lön så inte någon förändring där).

Fundering, är det någon här inne som har erfarenhet kring hur det fungerar med slutlön från förra arbetsgivaren när det kommer till semesterdagar?

Jag har ganska många semesterdagar som kommer betalas ut i pengar (berättigade dagar och sparade), och de pengarna behöver man så klart för att kunna ha semester hos min nya arbetsgivaren i år eftersom jag inte hann jobba in några semesterdagar där.

Sitter och skriver på en omprövningsansökan och tänker att jag förhoppningsvis får behålla några kronor så att man kan få semester. Har någon av er varit i samma eller liknande sits?

Ska man även ange ny arbetsgivare till KF?

Tacksam för svar!

Det skulle jag nog inte skicka in en omprövning på.
 

Preben

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 667
Blev medlem
23 Juli 2019
Meddelanden
1 510
Mottagna reaktioner
679
Poäng
667
Ska man verkligen bestrida ett delgivningskvitto efter inledd skusan? Enligt min handläggare ska jag skriva på dom sedan bestrida.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Ska man verkligen bestrida ett delgivningskvitto efter inledd skusan? Enligt min handläggare ska jag skriva på dom sedan bestrida.
Jag fick ett brev hem om att delgivning/utslag jag fått efter inledande skulle ingå i skuldsaneringen eftersom de uppstått före inledande och att jag inte behövde göra något.
 

Lynx83

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
5 November 2018
Meddelanden
590
Mottagna reaktioner
615
Poäng
607
Ska man verkligen bestrida ett delgivningskvitto efter inledd skusan? Enligt min handläggare ska jag skriva på dom sedan bestrida.

Har ingen erfarenhet av hur det fungerar innan beslut men verkar enligt informationen här vara att man ska skriva under och meddela de på skuldsaneringen. Bestrider man innan beslut om skuldsanering kan skulden bli tvistig och då ingår den inte.

Får man däremot betalningsföreläggande på skuld som ska ingå i skuldsanering efter att man blivit beviljad så ska man bestrida då det annars kan leda till löneutmätning. Råkade själv ut för betalningsföreläggande på en skuld häromveckan som ska ingå i min skuldsanering men som nu är tillrättat :)

https://www.kronofogden.se/nyakravskuldsanering.html
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp