• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Nu kommer någon eller några säkert tycka att jag är en riktig bitterf.... Så jag får be om ursäkt i förväg..

Men, om alla som vet om att de inte är kvalificerade för sanering inte skulle skicka in ansökan godtyckligt tror jag inte väntetiden hade varit så lång som den är...
Nu riktar jag inte in mig mot någon specifik men läste några sidor bak och någon skrev att de inte tror att de är kvalificerade men ändå funderar på att skicka in ansökan...
Förstår ni min tanke?
Jag förstår din tanke men vem ska bestämma vad som är rätt eller fel.
Jag förstår att man är så desperat att man tar till allt i denna situationen så jag har full förståelse för att man söker trots dåliga förutsättningar.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

glappolle

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
21 Februari 2015
Meddelanden
277
Mottagna reaktioner
101
Poäng
307
Tror dom allra flesta bolagen stänger dörren om man har skuldsaldo hos KF även om man kommer med borgensman.
Hur gör man då om man måste flytta pga separation och ingen hyresvärd tar emot en pga anmärkningar? Köpa tält och bo på IKEA parkering?
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Hur gör man då om man måste flytta pga separation och ingen hyresvärd tar emot en pga anmärkningar? Köpa tält och bo på IKEA parkering?


Man blir mest troligt hemlös, därav vikten att se till att man har sitt boende säkrat innan man sätter sig i fällan med anmärkningar.

Jag har en särbo som vill flytta ihop, hade jag inte varit i min sits så skulle vi nog redan bo ihop. Jag har dock skuldsanering och ska snart påbörja mitt tredje år. Jag skulle för mitt liv inte riskera mitt boende för att bli sambo, för OM det skulle skita sig som det många gånger gör för många så skulle jag inte ha någonstans att ta vägen. Jag har inga föräldrar jag kan flytta in till, jag har inga vänner som jag skulle kunna bo hos. Dessutom vill jag inte ha mitt liv i någon annans händer (att kunna bli utkastad vid minsta tjafs), jag vill att det ska vara på lika villkor vilket det kommer vara om tre år.

Man ska nog inte förlita sig på att socialen hjälper en med boende, isf skulle nog inte så många personer vara hemlösa i Sverige. Kolla bara in ”Bostadsbristen av Uppdrag Granskning”. Att ha tak över huvudet torde vara den mest elementära delen att bevara avsett rådande situation.

Just saying...
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Jag förstår din tanke men vem ska bestämma vad som är rätt eller fel.
Jag förstår att man är så desperat att man tar till allt i denna situationen så jag har full förståelse för att man söker trots dåliga förutsättningar.


Fast rätt eller fel hör väl inte riktigt hit. Det står ju klart och tydligt vad man behöver uppnå för att kunna vara berättigad en skuldsanering. Om någon har begått ett brott med skadestånd och ändå ”chansar” för att få en sanering eller om någon varit arbetslös ett halvår ”testar” att söka en sanering eller någon som spelat bort allt och tagit sitt sista lån förra månaden skickar in en ansökan om sanering för att se om det går?

Det finns ju ändå grundkrav man måste uppfylla även om allas situationer är olika och ska behandlas som individuella så är det ju sjukt onödigt att skicka in ansökningar till höger och vänster när man ändå kanske inte är kvalificerad för en eventuell sanering?
 

HockeyPuck

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
26 Februari 2020
Meddelanden
159
Mottagna reaktioner
60
Poäng
196
Hur gör man då om man måste flytta pga separation och ingen hyresvärd tar emot en pga anmärkningar? Köpa tält och bo på IKEA parkering?

Det är en fruktansvärd fråga men viktig du ställer. Har man barn kanske det går prata med soc. Men vet inte. Det är verkligen ett mörker att hamna i den sitsen. Typ om man är mitt I en sanering men ska då skiljas.
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Det är en fruktansvärd fråga men viktig du ställer. Har man barn kanske det går prata med soc. Men vet inte. Det är verkligen ett mörker att hamna i den sitsen. Typ om man är mitt I en sanering men ska då skiljas.


Om man bor i hyresrätt och inte är gift så gäller ändå sambolagen vilket betyder att den som har mest behov av lägenheten har rätt att bo kvar. Verkar dock vara många som inte har koll på den lagen.

Rent generellt kanske gemene man bör tänka på såna saker innan dom eventuellt blir sambo/gifter sig. Vad man har för rättigheter? Vad man har för skyldigheter? Ska man ha äktenskapsförord?

Känns som att många bara kastar sig in i olika situationer utan att ha koll på vad som kan hända om det värsta inträffar och det skiter sig.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Fast rätt eller fel hör väl inte riktigt hit. Det står ju klart och tydligt vad man behöver uppnå för att kunna vara berättigad en skuldsanering. Om någon har begått ett brott med skadestånd och ändå ”chansar” för att få en sanering eller om någon varit arbetslös ett halvår ”testar” att söka en sanering eller någon som spelat bort allt och tagit sitt sista lån förra månaden skickar in en ansökan om sanering för att se om det går?

Det finns ju ändå grundkrav man måste uppfylla även om allas situationer är olika och ska behandlas som individuella så är det ju sjukt onödigt att skicka in ansökningar till höger och vänster när man ändå kanske inte är kvalificerad för en eventuell sanering?
Som sagt förstår och håller med men kan också förstå att man i ren desperation chansar, ett hopp är bättre än ingenting.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Man blir mest troligt hemlös, därav vikten att se till att man har sitt boende säkrat innan man sätter sig i fällan med anmärkningar.

Jag har en särbo som vill flytta ihop, hade jag inte varit i min sits så skulle vi nog redan bo ihop. Jag har dock skuldsanering och ska snart påbörja mitt tredje år. Jag skulle för mitt liv inte riskera mitt boende för att bli sambo, för OM det skulle skita sig som det många gånger gör för många så skulle jag inte ha någonstans att ta vägen. Jag har inga föräldrar jag kan flytta in till, jag har inga vänner som jag skulle kunna bo hos. Dessutom vill jag inte ha mitt liv i någon annans händer (att kunna bli utkastad vid minsta tjafs), jag vill att det ska vara på lika villkor vilket det kommer vara om tre år.

Man ska nog inte förlita sig på att socialen hjälper en med boende, isf skulle nog inte så många personer vara hemlösa i Sverige. Kolla bara in ”Bostadsbristen av Uppdrag Granskning”. Att ha tak över huvudet torde vara den mest elementära delen att bevara avsett rådande situation.

Just saying...
Wow, det du skrev gick rätt in, jag önskar att jag hade samma konsekvenstänk. Är i samma situation och även jag med tre år kvar. Tänker dock inte som du utan är beredd att bli sambo. Min särbo vill dock inte.
Det du skriver är så klokt och insiktsfullt så även jag ska börja tänka så. ❤️
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp