• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering, samtal från handläggare?

Hennin24

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
18 Mars 2024
Meddelanden
22
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
Hej, har en ansökan om skuldsanering som efter lång väntan börjar närma sig handläggning. (Sökte 15:e feb) Hur långt innan får man redan på när samtal från handläggare kommer ske? Får man typ brev på Kivra eller liknande?
Ska iväg några dagar med släkt/familj i slutet nästa vecka och har ingen större lust att ta detta samtal då
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Einar1976

Kunnig medlem
Poäng: 367
Blev medlem
14 Juli 2016
Meddelanden
274
Mottagna reaktioner
194
Poäng
367
Man brukar få ett sms samna dag som handläggaren ringer upp.
 

emili85

Viktig medlem
Poäng: 101
Blev medlem
21 Maj 2024
Meddelanden
52
Mottagna reaktioner
20
Poäng
101
Hej, har en ansökan om skuldsanering som efter lång väntan börjar närma sig handläggning. (Sökte 15:e feb) Hur långt innan får man redan på när samtal från handläggare kommer ske? Får man typ brev på Kivra eller liknande?
Ska iväg några dagar med släkt/familj i slutet nästa vecka och har ingen större lust att ta detta samtal då
Jag fick sms en morgon, de ringde upp ca 1.5 timme efter sms:et.
 

Uppsala86

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
78
Poäng
216
Samma som andra skrivit här, samma morgon. Fick på sms på morgonen och samtalet på eftermiddagen
 

Rufsen

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
12 April 2024
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Jag fick ett SMS och ett Mail där min handläggare skrev att jag kunde ringa henne på hennes direktnummer när det passade mig så vi kunde prata l lugn och ro och att jag hade alla uppgifter inom räckhåll. Dock ville hon att jag skulle ringa snarast, under veckan. Det fungerade hur smidigt som helst.
 
Senast ändrad:

Hennin24

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
18 Mars 2024
Meddelanden
22
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
Ok tack! Lite olika med andra ord men att sms kommer en stund före iaf. @Rufsen Jag får hoppas att det blir något liknande för mig!
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Fick både mail och sms - Hade samtal samma dag.

Men detta telefonmöte går att boka om till annan dag vid behov, handläggaren frågade om tiden passade eller om jag ville önska en annan tid.

Man behöver inte oroa sig att vänta 7 månader på nytt eller skicka om ansökan.

Däremot kan det vara bra att ha en bra anledning att byta tid om man byter tid, då detta kan anses som ett rätt prioriterat samtal att försöka ta.
 

Blenda

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
8 Mars 2019
Meddelanden
480
Mottagna reaktioner
127
Poäng
327
Jag hade samtal nyligen. Fick sms att de skulle ringa under dagen. Jag ringde upp numret som stod till handläggaren direkt och sa att jag inte hade någon möjlighet att ta ett samtal under dagen då jag jobbar. Det var på en fredag och jag föreslog kommande måndag istället. Jag fick några tider att välja mellan som kunde passa att han ringer. Var inga problem alls att byta dag.
 

Hennin24

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
18 Mars 2024
Meddelanden
22
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
Några bra tips om vad man ska vara förberedd på inför samtalet?
 

Uppsala86

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
78
Poäng
216
Några bra tips om vad man ska vara förberedd på inför samtalet?
Tror de flesta har haft rätt skilda samtal. Finns vissa som skrivit att dem bara fått ett par följdfrågor av sin ansökan medans jag själv hade drygt 1h långt samtal. Så det beror nog på handläggaren hur mycket frågor.
Annars rent allmänt vara öppen och svara ärligt. Min var väldigt påläst om min situation, även över delar som inte tagits med i ansökan. Ex att lönen diffade från ansökan tills vad jag tjänat under året hittils etc etc. Fick då förklara varför.

Men som sagt svårt att ge råd då det nog kan skilja rätt mycket från person till person,

Lycka till! = )
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp