• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering en andra gång?

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 940
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
När slutfördes första skuldsaneringen?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Att söka en andra gång är inte samma som att söka en andra skuldsanering. Du skriver att ni är ”många” som söker en andra gång men de som söker en andra och en tredje gång men inte haft skuldsanering innan får sina frågor besvarade i den befintliga tråden om skuldsanering.
Det finns en forumkategori som heter Om forumet. Där kan du skriva förslag på ändringar du vill se. Det är @Lånforum.se som avgör och bestämmer om förslagen ska genomföras eller inte.
 

Snart_klar

Viktig medlem
Poäng: 186
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
67
Poäng
186
Här finns info: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/326203.html
Tror inte att du kan få mer rättslig vägledning än så - den i sin tur pekar på https://www.regeringen.se/contentas...39caaed6345219a/ut-ur-skuldfallan-sou-201372/ och då s 251

Dvs man gör en bedömning utifrån varför du fick första gången, varför du hamnat i samma sits igen och om det finns synnerliga skäl samt hur lång tid det gick sedan du avslutade din första skuldsanering.
Men, vi pratar om synnerliga skäl ... och här https://lagen.nu/begrepp/Skuldsanering kan du dyka ned i olika rättsfall gällande skuldsanering och se de fall där man lyfter synnerliga skäl och då börja förstå hur man resonerar kring det begreppet.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Om jag blev beviljad första gången så uppfyllde jag uppenbarligen " kraven"! Tänker inte gå in närmaste på det! Varför är du intresserad av det?
Blir kanske lättare att få respons om man vet orsak till första skuldsaneringen och om denna beror på samma. Är det samma orsak så blir det nog svårare då den rehabiliteringen inte fungerat.
 

kaninen22

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
15 Januari 2023
Meddelanden
97
Mottagna reaktioner
24
Poäng
102
Frågar åt en bekant. Hon hade skuldsanering för cirka 7 år sedan. Hon klarade denna. Sen blev Hon spelberoende och började skuldsatta sig igen. Hon är i 65 års åldern. Hennes förra skuldsanering berodde inte på spel. Är det ens värt för henne att prova söka skuldsanering igen... ??
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 940
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Frågar åt en bekant. Hon hade skuldsanering för cirka 7 år sedan. Hon klarade denna. Sen blev Hon spelberoende och började skuldsatta sig igen. Hon är i 65 års åldern. Hennes förra skuldsanering berodde inte på spel. Är det ens värt för henne att prova söka skuldsanering igen... ??
Jag skulle säga nej men det är klart hon får ansöka.
Frågan är ju om en andra skuldsanering skulle hjälpa, eller om det snart finns behov igen, för många är det nog tyvärr på sista viset.
 

Alexandra

Viktig medlem
Poäng: 136
Blev medlem
31 Mars 2024
Meddelanden
74
Mottagna reaktioner
31
Poäng
136
Vad jag har kunnat läsa mig till så kan bedömningen skilja sig om man klarade sin första skuldsanering eller inte? Om den första misslyckades kan det finnas större chans för en andra?

En fundering, om en person haft skuldsanering med betalplan 0:-, hur bedöms det? Går ju inte att veta om personen hade klarat den eller inte menar jag..
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Vad jag har kunnat läsa mig till så kan bedömningen skilja sig om man klarade sin första skuldsanering eller inte? Om den första misslyckades kan det finnas större chans för en andra?

En fundering, om en person haft skuldsanering med betalplan 0:-, hur bedöms det? Går ju inte att veta om personen hade klarat den eller inte menar jag..
Har ju ändå klarat av den med 0:- plan. Den är avslutad och klar så går ju inte att bedömma på ngt annat viss
 

shoppoholic

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
22 Mars 2023
Meddelanden
40
Mottagna reaktioner
31
Poäng
127
Att söka en andra gång är inte samma som att söka en andra skuldsanering. Du skriver att ni är ”många” som söker en andra gång men de som söker en andra och en tredje gång men inte haft skuldsanering innan får sina frågor besvarade i den befintliga tråden om skuldsanering.
Det finns en forumkategori som heter Om forumet. Där kan du skriva förslag på ändringar du vill se. Det är @Lånforum.se som avgör och bestämmer om förslagen ska genomföras eller inte.
Du har helt rätt, jag som var " otydlig "...jag menade oss som haft skuldsanering tidigare och genomfört den men sen söker en andra gång!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp