• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Skuldsanering deluxe - Vägen till frihet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Jag fick avslag på min skuldsanering med denna bedömning;

Syftet med en skuldsanering är att du ska bli skuldfri. Om du skulle beviljas
skuldsanering samtidigt som du löpande skuldsätter dig, skulle du inte vara
skuldfri när skuldsaneringen är avslutad.

Du saknar betalningsutrymme i dagsläget. Du har tidigare arbetslivserfarenhet
och söker aktivt arbete. Det är troligt att din inkomst kan komma att förbättras
inom den närmaste tiden. Du är underhållsskyldig för fem barn. Du har i
dagsläget inte utrymme att betala underhåll och det finns därav en risk att du
kommer få nya skulder på grund av obetalt underhåll. Dessa skulder skulle inte
omfattas din skuldsanering, då enbart skulder som uppkommit före det att
skuldsaneringen inleds kan omfattas. Skulle du få en högre inkomst finns det
inget som hindrar att du får en utmätning på de nya skulderna samtidigt som du
då ska betala i skuldsaneringen. Detta talar emot att en skuldsanering skulle
bli ekonomiskt rehabiliterande för dig.
Vi har gjort en helhetsbedömning av din situation. Vi bedömer att det i
dagsläget inte är skäligt att bevilja skuldsanering för dig. Vi avslår därför din
ansökan.
I detta beslut har vi inte gjort någon bedömning av om du är tillräckligt skuldsatt
för att kunna få skuldsanering.

Ändå har jag pratat med Försäkringskassan om anstånd och jag har just nu anstånd till januari 2023 och kommer fortsätta söka anstånd. Dom är väldigt tillmötesgående för dom som har skuldsanering, så hade jag fått skuldsanering så hade jag haft anstånd under hela saneringstiden om jag inte eventuellt börjat jobba längre fram.

Jag förklarade det för handläggaren på Kronofogden men hon lyssnade inte på det verkade det som. Hur kan man få det till att jag skuldsätter mig löpande när jag har anstånd?
Hon tog heller inte i beaktande att jag är långtidssjukskriven sen april 2021 och ska utredas hos arbetsterapeut och kommer vara fortsatt sjukskriven men väntar på läkartid och ny remiss.

Allt annat som hon skrev i utredningen var bra förutom tre fel. Hon har räknat på två barn som jag har umgänge med men det är 3.
Sen skrev hon bara att jag lider av psykisk ohälsa vilket inte är hela sanningen. Sen att jag har gymnasieutbildning vilket inte stämmer då jag aldrig tog examen. Skulder på 1.600000 kr och kommer aldrig klara det på löneutmätning då dom ökar hela tiden. Inte heller där gjorde hon någon bedömning.

Hur ska man tänka och gå vidare nu? Hur uppfattar ni det här beslutet?
Anstånd betyder ju inte att du slipper skulden? Du kommer skuldsätta dig hela saneringen trots anstånd. Och det ska betalas tillbaka efter skuldsaneringen?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Jag fick avslag på min skuldsanering med denna bedömning;

Syftet med en skuldsanering är att du ska bli skuldfri. Om du skulle beviljas
skuldsanering samtidigt som du löpande skuldsätter dig, skulle du inte vara
skuldfri när skuldsaneringen är avslutad.

Du saknar betalningsutrymme i dagsläget. Du har tidigare arbetslivserfarenhet
och söker aktivt arbete. Det är troligt att din inkomst kan komma att förbättras
inom den närmaste tiden. Du är underhållsskyldig för fem barn. Du har i
dagsläget inte utrymme att betala underhåll och det finns därav en risk att du
kommer få nya skulder på grund av obetalt underhåll. Dessa skulder skulle inte
omfattas din skuldsanering, då enbart skulder som uppkommit före det att
skuldsaneringen inleds kan omfattas. Skulle du få en högre inkomst finns det
inget som hindrar att du får en utmätning på de nya skulderna samtidigt som du
då ska betala i skuldsaneringen. Detta talar emot att en skuldsanering skulle
bli ekonomiskt rehabiliterande för dig.
Vi har gjort en helhetsbedömning av din situation. Vi bedömer att det i
dagsläget inte är skäligt att bevilja skuldsanering för dig. Vi avslår därför din
ansökan.
I detta beslut har vi inte gjort någon bedömning av om du är tillräckligt skuldsatt
för att kunna få skuldsanering.

Ändå har jag pratat med Försäkringskassan om anstånd och jag har just nu anstånd till januari 2023 och kommer fortsätta söka anstånd. Dom är väldigt tillmötesgående för dom som har skuldsanering, så hade jag fått skuldsanering så hade jag haft anstånd under hela saneringstiden om jag inte eventuellt börjat jobba längre fram.

Jag förklarade det för handläggaren på Kronofogden men hon lyssnade inte på det verkade det som. Hur kan man få det till att jag skuldsätter mig löpande när jag har anstånd?
Hon tog heller inte i beaktande att jag är långtidssjukskriven sen april 2021 och ska utredas hos arbetsterapeut och kommer vara fortsatt sjukskriven men väntar på läkartid och ny remiss.

Allt annat som hon skrev i utredningen var bra förutom tre fel. Hon har räknat på två barn som jag har umgänge med men det är 3.
Sen skrev hon bara att jag lider av psykisk ohälsa vilket inte är hela sanningen. Sen att jag har gymnasieutbildning vilket inte stämmer då jag aldrig tog examen. Skulder på 1.600000 kr och kommer aldrig klara det på löneutmätning då dom ökar hela tiden. Inte heller där gjorde hon någon bedömning.

Hur ska man tänka och gå vidare nu? Hur uppfattar ni det här beslutet?
De gav dig avslag på grund av två saker.
Arbete
Underhåll.
Är du sjukskriven så så blir det inget till borgenärerna och därav den motiveringen att det är bättre att söka när du börjar jobba då det är svårt att räkna på en betalplan som kan komma att ändras.
Underhållet kan du med hundra procent inte räkna med att du får anstånd på och därav att de tar det säkra före det osäkra då det blir omöjligt att ha en skuldsanering med löneutmätning sidan om vilket det blir om du inte betalar ditt Underhåll. Iofs så har jag för mig att man får behålla det beloppet I en skuldsanering till att betala underhåll men i kombination med att din inkomst just nu grundas på sjukpenning så går inte det ihop.
Jättetråkig situation men försök att se det som att det är just nu det är såhär och i framtiden kan det bli annorlunda.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Anstånd betyder ju inte att du slipper skulden? Du kommer skuldsätta dig hela saneringen trots anstånd. Och det ska betalas tillbaka efter skuldsaneringen?
Underhåll brukar man få behålla pengar till i skuldsaneringen har jag för mig.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Kan man klara en ansökan om skuldsanering själv lr måste man ha en handläggare på kommunen lr typ skuldsanera.com. Verkar avancerat!
Budget och skuldrådgivare I kommunen som är gratis men jag gjorde min ansökan själv. Idag är den ganska enkel att göra har jag förstått.
 

Hello

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
25 September 2022
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
Jag tror att detta m att du inte har jobb men kan förväntas få jobb längre fram kan vara en stor anledning till avslaget. Har sett detta förut i forumet.
Okej. Det står så här i utredningen;
Du är arbetslös om 100 procent sedan augusti 2021. Du söker aktivt efter ett
nytt arbete. Din högsta utbildningsnivå är gymnasium.
Du är sjukskriven om 100 procent sedan april 2021 och får 16 290 kronor i
sjukpenning. Du är sjukskriven till och med november 2022. Du tror att din
sjukskrivning kommer att förlängas på grund av att du har varit sjukskriven
under en längre period. Du vet inte när du kan börja arbeta igen men din
ambition är att få ett heltidsarbete.

Resten som hon skrivit i utredningen är bra. Tex att barnen lidit från 2010 pga skulder, inga tillgångar. Varit sjukskriven i omgångar sen 2010, varför mina skulder uppkom osv.

Ska man överklaga och försöka precisera hela sin sjukdomsbild som gör att man inte kanske kan jobba fullt ut just nu eller vad? Jag trodde det skulle se positivt ut för en sanering, om man sa att min ambition är att få ett heltidsjobb.
 

Hello

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
25 September 2022
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
Underhåll brukar man få behålla pengar till i skuldsaneringen har jag för mig.
Jag vet att man bygger på skulden bara när man har anstånd. Men FK förklarade att jag kunde ha anstånd om jag hade en nollad plan tex och sen när jag får jobb eller när sanering är klar, att jag då börjar betala på den skulden. Det la handläggaren på kfm inget värde i. Det kan väl ändå inte räknas som att man skuldsätter sig pga att man har anstånd.

Ja precis om man har jobb och klarar utrymmet. Konstig bedömning enligt mig eller vad säger ni?
Sen att dom inte bedömde något alls om att jag har tillräckligt med skulder, kan man ju undra varför dom inte gjorde någon sån bedömning.
Hur upplever du @Lasseman denna bedömning? Dom tog inte ens ställning till om jag var kvalificerad insolvent vilket du trodde jag var haha. Hård handläggare som inte var empatisk överhuvudtaget och lyssnade.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Okej. Det står så här i utredningen;
Du är arbetslös om 100 procent sedan augusti 2021. Du söker aktivt efter ett
nytt arbete. Din högsta utbildningsnivå är gymnasium.
Du är sjukskriven om 100 procent sedan april 2021 och får 16 290 kronor i
sjukpenning. Du är sjukskriven till och med november 2022. Du tror att din
sjukskrivning kommer att förlängas på grund av att du har varit sjukskriven
under en längre period. Du vet inte när du kan börja arbeta igen men din
ambition är att få ett heltidsarbete.

Resten som hon skrivit i utredningen är bra. Tex att barnen lidit från 2010 pga skulder, inga tillgångar. Varit sjukskriven i omgångar sen 2010, varför mina skulder uppkom osv.

Ska man överklaga och försöka precisera hela sin sjukdomsbild som gör att man inte kanske kan jobba fullt ut just nu eller vad? Jag trodde det skulle se positivt ut för en sanering, om man sa att min ambition är att få ett heltidsjobb.
Överklaga kan du ju alltid göra. Men det faktum att du kommer ha en skuld efter avslutad sanering (underhållet) också är en stor anledning. Tanlen är ju att du ska vara skuldfri efter avslutad sanering och det blir du nu inte. Det plus att din inkomst är osäker, dvs oklart när du kan återgå i jobb.
 

Hello

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
25 September 2022
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
Överklaga kan du ju alltid göra. Men det faktum att du kommer ha en skuld efter avslutad sanering (underhållet) också är en stor anledning. Tanlen är ju att du ska vara skuldfri efter avslutad sanering och det blir du nu inte. Det plus att din inkomst är osäker, dvs oklart när du kan återgå i jobb.
Så det bästa med andra ord om jag uppfattar er rätt, det är att jag fixar ett jobb. Skulden till Fk är medräknad och saneras bort. Sen börjar betala underhåll som man får räkna med i saneringen om man jobbar och överklaga inom 3 veckor och hoppas att man hittar ett jobb som passar mig innan TR hunnit ta beslut.
Då kan handläggaren inte säga att jag eventuellt kommer dra på mig nya underhållsstödskulder och får räkna med underhållet.

Med denna bedömning som kfm gjort så låter det inte rimligt att man överklagar och preciseras sin sjukdomsbild och hoppas på att få sanering?

Isåfall måste jag ju själv ta ett beslut att jobba även fast jag inte kan just nu eller sen. Därav att jag ska till arbetsterapeut för dom ska utreda sjukersättnings nivån bla. Har ju ett utlåtande från psykolog på det. Då blir det att överväga min hälsa gentemot jobb om ni förstå vad jag menar.
 
Senast ändrad:

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Så det bästa med andra ord om jag uppfattar er rätt, det är att jag fixar ett jobb. Skulden till Fk är medräknad och saneras bort. Sen börjar betala underhåll som man får räkna med i saneringen om man jobbar och överklaga inom 3 veckor och hoppas att man hittar ett jobb som passar mig innan TR hunnit ta beslut.
Då kan handläggaren inte säga att jag eventuellt kommer dra på mig nya underhållsstödskulder och får räkna med underhållet.

Med denna bedömning som kfm gjort så låter det inte rimligt att man överklagar och preciseras sin sjukdomsbild och hoppas på att få sanering?

Isåfall måste jag ju själv ta ett beslut att jobba även fast jag inte kan just nu eller sen. Därav att jag ska till arbetsterapeut för dom ska utreda sjukersättnings nivån bla. Har ju ett utlåtande från psykolog på det. Då blir det att överväga min hälsa gentemot jobb om ni förstå vad jag menar.
Ta först ditt möte med arbetsterapeuten och se vad ni kommer fram till. Det är ju dumt om du tar ett jobb bara för att få sanering och sen inte orka med det jobbet. Hälsan är viktigare än allt annat.
Får du sjukersättning, alltså f.d förtids/sjukpension så öppnar det upp en möjlighet för sanering då det ses som mer fast inkomst än en sjukskrivning som man inte vet hur länge den kommer att vara. Min man hade sjukersättning när han fick sin sanering beviljad. Han hade då haft det i åtminstone 15 år o hade inte så många år kvar till ord pension så det kan ha vägt in.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp