• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Skuldsanering deluxe - Vägen till frihet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Hello

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
25 September 2022
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
För att hon inte kommer räknas in i din sanering den dagen hon tar studenten. Hon ska försörja sig själv. Tror någon annan här har bättre förklaring om jag är helt ute och cyklar…
Ah jag förstår. Är det positivt eller negativt inför en sanering? Hon blir 18 om 3 år.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Ah jag förstår. Är det positivt eller negativt inför en sanering? Hon blir 18 om 3 år.
Tror inte det påverkar något beslut. Det är nog mest att betalplanen kommer räknas om och du kommer betala mer när hon tagit studenten.
 

Hello

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
25 September 2022
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
Jag har fortfarande inte fått något på kivra. Om vi leker med tanken att man får ett avslag. Kan man ändra det beslutet om man exempelvis skulle hitta ett jobb inom ett par dagar för att slippa ompröva? Jag tänker att det skulle gå så smidigt som möjligt för handläggaren. En omprövning tar väl 4 månader minst?
Ska bli så spännande att se vad jag får för beslut.
 

wiran

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
830
Mottagna reaktioner
304
Poäng
497
Jag har fortfarande inte fått något på kivra. Om vi leker med tanken att man får ett avslag. Kan man ändra det beslutet om man exempelvis skulle hitta ett jobb inom ett par dagar för att slippa ompröva? Jag tänker att det skulle gå så smidigt som möjligt för handläggaren. En omprövning tar väl 4 månader minst?
Ska bli så spännande att se vad jag får för beslut.
Ett avslag kan du inte ompröva, du måste överklaga.
Kan bli så att du måste vänta och göra en ny ansökan och ett år eller så.
 

Hello

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
25 September 2022
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
Ett avslag kan du inte ompröva, du måste överklaga.
Kan bli så att du måste vänta och göra en ny ansökan och ett år eller så.
My bad. Menade överklaga. Okej. Hur lång tid kan en sån process ta? Kan dra lite kort;

Skulder på 1.6 miljoner sen 2010.
Anstånd på underhållsstöd just nu.
16800kr ungefär får jag in.
Underhållsskyldig för 4 barn.
Vet ej när jag kan gå tillbaka till jobb.
Jag ska utredas hos en arbetsterapeut.
Har inga bidrag.

Handläggaren pratade igår om att ett beviljande kan vara ett hinder för att jag har anstånd på underhållsstöd och är försörjningspliktig till mina barn. Jag går redan back minst 10.000kr i deras uträkning och kändes som att beviljadet skulle vara givet om jag hade ett jobb nu.
Jag kan inte förstå att det eventuellt kan vara ett hinder om utfallet blir så. Hon sa även att det är många bitar som måste passa in. När hon börjar prata om att man rent generellt bara kan få sanering en gång, låter precis som att hon blev rädd att jag ska dra på mig nya underhållsstöd skulder då jag inte kan betala det just nu och har således inte rätt till en sanering en gång till om denna sanering skulle misslyckas.

Hon prata om att hon eventuellt måste prata med en jurist på kfm. Är mitt fall något unikt eller?

Jag tänker, skuldsanering för att man är arbetslös är dom lite emot det? Att man får en nollad plan exempelvis?

En handläggare på fk ringde upp mig idag och berättade om hur det funkar med skuldsanering och underhållsstöd, att man kan få anstånd hur länge som helst om man har rätt till det, skulden växer bara. Men kf handläggaren sa igår att man inte kan få anstånd hur länge som helst vilket är fel. Jag frågade fk handläggaren om dom är tillmötesgående för dom personer som har skuldsanering som inte kan betala underhållsstöd i dagsläget och vill ha anstånd vilket hon svara på att dom är tillmötesgående.

I min situation så har jag alla förutsättningar för inledande eller är det nått jag missar?
Borde jag ringa upp handläggaren på kf och informera ännu en gång om det här?

Jag hoppas innerligt på att jag får inledande och försöker förstå hur hon tänker bara innan hon tar beslut. Hoppas ni förstår vad jag menar och hur jag tänker. Bästa vore ju om kf handläggaren ringde upp mig innan beslut tas för att sammanställa och eventuellt ge några invändningar.

Jag menar, att handläggaren tar rätt beslut från början så om man överklagar ett avslag tex och vinner i TR så sparar det en massa tid.

Lasseman, hoppfull2021 eller någon kanske kan förstå detta scenario.
 
Senast ändrad:

Hello

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
25 September 2022
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
Kan en skuldsanering upphävas vid ett beslut om skuldsanering om man exempelvis får ett jobb? Eller ändras betalplan bara?
Som jag förstått det så kan det bli avslag vid inledandet om ekonomin förbättrats avsevärt, men tänkte på om man fått beslut om skuldsanering som gäller i 5 år.
 

wiran

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
830
Mottagna reaktioner
304
Poäng
497
Kan en skuldsanering upphävas vid ett beslut om skuldsanering om man exempelvis får ett jobb? Eller ändras betalplan bara?
Som jag förstått det så kan det bli avslag vid inledandet om ekonomin förbättrats avsevärt, men tänkte på om man fått beslut om skuldsanering som gäller i 5 år.
Svårt att veta, allt beror nog på vilka summor det handlar om. Skuldsaneringen gäller alltid i fem år ( finns undantag på mer) men betalplanen kan vara mindre än fem år.
 

Hello

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
25 September 2022
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
Svårt att veta, allt beror nog på vilka summor det handlar om. Skuldsaneringen gäller alltid i fem år ( finns undantag på mer) men betalplanen kan vara mindre än fem år.
Jo det vet jag. Men tänkte på om man fått en skuldsanering beviljad och sen får man ett jobb med rätt ok lön. Man kan väl inte upphäva ett beslut om sanering när den är beslutad och klar. Betalplanen borde ändras bara.
 

wiran

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
830
Mottagna reaktioner
304
Poäng
497
Jo det vet jag. Men tänkte på om man fått en skuldsanering beviljad och sen får man ett jobb med rätt ok lön. Man kan väl inte upphäva ett beslut om sanering när den är beslutad och klar. Betalplanen borde ändras bara.
Den kan upphävas.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp