• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skatteåterbäring godkänd betalplan

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Stort grattis, en bra början på ett besked som är värt flera miljoner för många. Dessutom värt väldigt många år av livet om man går från 20 år+ skuldsatt till mellan 3-5 år beroende på betalplan, sen skuldfri. Ta väl vara på din skuldsanering om det går hela vägen!

Till frågan:

Beror på om du var kund hos KFM innan inledande. Då tar dom pengarna annars får du tillbaka dom som jag förstått det.

Beslut tar inte 6-7 veckor. Det är ca 6-7 veckor innan du får "förslag om skuldsanering" och inkluderar betalplanen om ingen motsatt sig inledande besked.
Efter det så ska du ringa till din handläggare och godkänna betalplanen. Då delgives betalplanen ut till borgenärerna som har 2 veckor på sig att yttra sig. Vissa yttrar sig inte, men tar längre tid på sig att svara.

Efter det så får du förmodliigen vänta på besked minst 1-2 månader innan du får besked om du får beslutad skuldsanering. Efter beslutad skuldsanering så har borgenärerna 3 veckor på sig att överklaga beslutet.
Efter dessa 3 veckor har gått, då först ha skuldsaneringen vunnit laga kraft.

Däremot så har dina 5 år börjat att ticka igår förutsatt skuldsaneringen vinner laga kraft om 4-5 månader
Hur kan man inte ha någon skuld hos kronofogden om man kommit så långt i skuldsaneringsansökan?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lester

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
8 Oktober 2021
Meddelanden
149
Mottagna reaktioner
58
Poäng
177
Stämmer på mig och jag kommer på mig själv vid 57år och 2 mån.Nu får det vara nog.Ringde 8/1 och godkände betalplanen.Vänta och se vad som händer.
 

Lester

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
8 Oktober 2021
Meddelanden
149
Mottagna reaktioner
58
Poäng
177
Fick inledande 14/10 och 24/10 beslut om betalplan
 

Lester

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
8 Oktober 2021
Meddelanden
149
Mottagna reaktioner
58
Poäng
177
Japp kronofogden ringde 14/10 och jag svarade på frågor.Kivra den 24/10 inledande.Betalplan fick jag.10855kr /månad.Betalat Nov/Dec bet fri och Kivra 8/1.Fortsätter processen och jag godkände betalplanen.Betalplan Jan tom Mars och ny Summa att betala April.10956kr.Hon kommer göra allt att detta ska gå igenom.Tänk på otroliga många nya ansökningar enligt henne väntetiden snart att vara 12 mån
 

Svart Kaffe

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
29 Mars 2019
Meddelanden
593
Mottagna reaktioner
234
Poäng
417
Japp kronofogden ringde 14/10 och jag svarade på frågor.Kivra den 24/10 inledande.Betalplan fick jag.10855kr /månad.Betalat Nov/Dec bet fri och Kivra 8/1.Fortsätter processen och jag godkände betalplanen.Betalplan Jan tom Mars och ny Summa att betala April.10956kr.Hon kommer göra allt att detta ska gå igenom.Tänk på otroliga många nya ansökningar enligt henne väntetiden snart att vara 12 mån
Okej väldigt snabbt med 10dagar däremellan måste jag säga…har du stor skuld? Många olika?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Japp kronofogden ringde 14/10 och jag svarade på frågor.Kivra den 24/10 inledande.Betalplan fick jag.10855kr /månad.Betalat Nov/Dec bet fri och Kivra 8/1.Fortsätter processen och jag godkände betalplanen.Betalplan Jan tom Mars och ny Summa att betala April.10956kr.Hon kommer göra allt att detta ska gå igenom.Tänk på otroliga många nya ansökningar enligt henne väntetiden snart att vara 12 mån

Betalplan är bara ett begrepp som finns här. Det finns inget sådant steg i skuldsaneringsprocessen.
Du får inledande. Där kan en preliminär betalplan finnas.
Sen kommer förlag om skuldsanering, där kommer en mer definitiv betalningsplan bifogas om det är aktuellt..

Du har inte fått förslaget om skuldsanering så tidigt. Du har den preliminära planen vid inledande.
 

Lester

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
8 Oktober 2021
Meddelanden
149
Mottagna reaktioner
58
Poäng
177
Står ordagrant.Förslag till skuldsanering bifogat från kronofogden.Läsa igenom och godkänna
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp