• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skatteåterbäring godkänd betalplan

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Grattis! Kan inget om det du frågar om gällande skatteåterbäring och sane

Men kom att tänka på en annan sak som kan vara lätt att glömma vid skuldsanering.

Om 5 år eller inom typ 7 år när du är skuldfri så kommer du säkert vilja ha lite alterantiv och möjlighet till andra bostäder eftersom ekonomiska förutsättningarna kommer se väldigt annorlunda ut.

Ställ dig i så många gratis/billiga bostadsköer som du bara hittar och skriv ner det på excel och spara på usb eller säkert, då man måste logga in 1 gång per år för att behålla poängen. Kanske även börja samla poäng i andra städer än där du bor nu.

Så att efter skuldsaneringen så har du minst 5 års bostadskö på alla ställen och möjlighet att börja välja på vart du vill bo.


Kommer va svårt att byta bostad under tiden en skuldsanering så lika bra att låta poängen börja ticka kommande 5 åren.

Att stå i kö kräver ingen upplysning
 
Senast ändrad:

Fasadpolarn86

Medlem
Poäng: 47
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
15
Poäng
47
Hej! Jag har en fråga angående inledande:
Jag har fått inledande nyss den 25/1-2023. Jag ska börja betala from februari. Det kan ta upp till 6-7 veckor innan ett beslut. Om man skulle få avslag, vad händer med dom inbetalningarna man har gjort tills avslag? Mvh Jocke
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Hej! Jag har en fråga angående inledande:
Jag har fått inledande nyss den 25/1-2023. Jag ska börja betala from februari. Det kan ta upp till 6-7 veckor innan ett beslut. Om man skulle få avslag, vad händer med dom inbetalningarna man har gjort tills avslag? Mvh Jocke
Har du skuldsaldo den innan så betalas de ut till dem som ligger där.
Har du inget hos fogden så återbetalas de till dig
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Hej! Jag har en fråga angående inledande:
Jag har fått inledande nyss den 25/1-2023. Jag ska börja betala from februari. Det kan ta upp till 6-7 veckor innan ett beslut. Om man skulle få avslag, vad händer med dom inbetalningarna man har gjort tills avslag? Mvh Jocke
Stort grattis, en bra början på ett besked som är värt flera miljoner för många. Dessutom värt väldigt många år av livet om man går från 20 år+ skuldsatt till mellan 3-5 år beroende på betalplan, sen skuldfri. Ta väl vara på din skuldsanering om det går hela vägen!

Till frågan:

Beror på om du var kund hos KFM innan inledande. Då tar dom pengarna annars får du tillbaka dom som jag förstått det.

Beslut tar inte 6-7 veckor. Det är ca 6-7 veckor innan du får "förslag om skuldsanering" och inkluderar betalplanen om ingen motsatt sig inledande besked.
Efter det så ska du ringa till din handläggare och godkänna betalplanen. Då delgives betalplanen ut till borgenärerna som har 2 veckor på sig att yttra sig. Vissa yttrar sig inte, men tar längre tid på sig att svara.

Efter det så får du förmodliigen vänta på besked minst 1-2 månader innan du får besked om du får beslutad skuldsanering. Efter beslutad skuldsanering så har borgenärerna 3 veckor på sig att överklaga beslutet.
Efter dessa 3 veckor har gått, då först ha skuldsaneringen vunnit laga kraft.

Däremot så har dina 5 år börjat att ticka igår förutsatt skuldsaneringen vinner laga kraft om 4-5 månader
 

Fasadpolarn86

Medlem
Poäng: 47
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
15
Poäng
47
Stort grattis, en bra början på ett besked som är värt flera miljoner för många. Dessutom värt väldigt många år av livet om man går från 20 år+ skuldsatt till mellan 3-5 år beroende på betalplan, sen skuldfri. Ta väl vara på din skuldsanering om det går hela vägen!

Till frågan:

Beror på om du var kund hos KFM innan inledande. Då tar dom pengarna annars får du tillbaka dom som jag förstått det.

Beslut tar inte 6-7 veckor. Det är ca 6-7 veckor innan du får "förslag om skuldsanering" och inkluderar betalplanen om ingen motsatt sig inledande besked.
Efter det så ska du ringa till din handläggare och godkänna betalplanen. Då delgives betalplanen ut till borgenärerna som har 2 veckor på sig att yttra sig. Vissa yttrar sig inte, men tar längre tid på sig att svara.

Efter det så får du förmodliigen vänta på besked minst 1-2 månader innan du får besked om du får beslutad skuldsanering. Efter beslutad skuldsanering så har borgenärerna 3 veckor på sig att överklaga beslutet.
Efter dessa 3 veckor har gått, då först ha skuldsaneringen vunnit laga kraft.

Däremot så har dina 5 år börjat att ticka igår förutsatt skuldsaneringen vinner laga kraft om 4-5 månader
Ok. Tack så mycket. Jag hoppas
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp