• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skatteåterbäring 2024, hur mycket får ni?

Ankki55

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
2 Februari 2019
Meddelanden
362
Mottagna reaktioner
148
Poäng
327
Dom dra 34 % skatt varje månad ! Men hon ska bara betala 22 % igenteligen ! För hon har låg månadslön på 21 000 kr ! Så 2000 kr extra varje månad !
Vill hon betala extra varje månad eller är det nåt missförstånd ang vilken skattetabell som ska användas?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
458
Mottagna reaktioner
176
Poäng
367
Vill hon betala extra varje månad eller är det nåt missförstånd ang vilken skattetabell som ska användas?
Ja om det är något ”påhitt” från arbetsgivaren utan att hon sagt till om att det ska dras mera verkar det oerhört märkligt. Arbetsgivare ska dra enligt tabellskatt om det är ens ordinarie arbete, om inte personen som sagt har jämkningsbeslut.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Ja om det är något ”påhitt” från arbetsgivaren utan att hon sagt till om att det ska dras mera verkar det oerhört märkligt. Arbetsgivare ska dra enligt tabellskatt om det är ens ordinarie arbete, om inte personen som sagt har jämkningsbeslut.
Hon är den enda som är anställd där ! Så ägaren drar alltid full skatt . Sen får hon alltid tillbaka på skatten . Tanken är hon kanske ska byta jobb snart ! Samma lön o så dock .
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Ja om det är något ”påhitt” från arbetsgivaren utan att hon sagt till om att det ska dras mera verkar det oerhört märkligt. Arbetsgivare ska dra enligt tabellskatt om det är ens ordinarie arbete, om inte personen som sagt har jämkningsbeslut.
Jag vet på mitt jobb får vi be om att dra extra om vi vill ! Vissa dra 5k extra varje månad för att sedan får tillbaka 60k varje år vid återbäringen :)
 

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
458
Mottagna reaktioner
176
Poäng
367
Hon är den enda som är anställd där ! Så ägaren drar alltid full skatt . Sen får hon alltid tillbaka på skatten . Tanken är hon kanske ska byta jobb snart ! Samma lön o så dock .
”Full skatt” finns nog inget som heter så, skatt dras enligt tabell är grundprincipen. Verkar som sagt vara något som arbetsgivaren hittat på. Men är man som arbetstagare tillfreds med det så är det väl ok.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 391
Mottagna reaktioner
1 149
Poäng
897
Jag förstår inte helt hur sevenday kan rapportera in fel. Borde sitta nån som rapporterar in uppgifter manuellt? Eller finns det något program som sköter det?
 

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
458
Mottagna reaktioner
176
Poäng
367
Jag vet på mitt jobb får vi be om att dra extra om vi vill ! Vissa dra 5k extra varje månad för att sedan får tillbaka 60k varje år vid återbäringen :)
Precis, det är rätt vanligt förekommande att anställda ber om att få dra ett fast belopp extra varje månad utöver tabellskatt.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
”Full skatt” finns nog inget som heter så, skatt dras enligt tabell är grundprincipen. Verkar som sagt vara något som arbetsgivaren hittat på. Men är man som arbetstagare tillfreds med det så är det väl ok.
Helt rätt av dig ! Man dra mer skatt än
Som behövs ! Ja hon är ok med att istället får tillbaka varje år
 

RudeBoy

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
9 November 2022
Meddelanden
204
Mottagna reaktioner
70
Poäng
217
Får jag bara fråga, hur får folk så stora belopp tillbaka på skatten? Har ni medvetet betalat in extra skatt varje månad till arbetsgivare? Eller vad är det frågan om. Jag får alltid tillbaka max 8-9000 kr varje år, aldrig mer än så. Kan även tillägga att jag inte fått min än så är lite sur pga det men vet att jag kommer kunna ladda ner imorgon så.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp