• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Skatteåterbäring 2024, hur mycket får ni?

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 043
Mottagna reaktioner
560
Poäng
597
Det där är lite lurigt. En del kan du få fram genom att logga in på respektive bolags sida, annars går det att ringa dem.
Det kan också vara läge att kolla med Kfm om det betalts skulder den vägen. Bara att begära ett utdrag från 2023 med specifikationer. Sen är det inte alltid Kfm och inkassobolagen tycker samma sak. Det beror främst på att inkassobolagen inte gillar räntor när de ska redovisa, det är ju en beskattningsbar inkomst för dem. De försöker få så mycket som möjligt till kapitalskulder och kostnader, men det är många gånger bluff.
Ett sätt - om det ligger hos Kfm - är att kolla aktuella och avslutade skulder och på den vägen få veta vad som är betalt.
Men om jag ringer KF imorgon och ber dem skicka ett utdrag från 2023 med alla specifikationer. Hur vet jag vad som gått mot ränta eller inte? Framgår det hos KF?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 043
Mottagna reaktioner
560
Poäng
597
Har du löneutmätning så kan ju de flesta ha valt att lägga det dem fått in mot kapital och inte mot ränta så därför det inte är redovisat med för du har inte "betalat" någon ränta
Isf får jag jobba väldigt mycket övertid kommande 6 månaderna. Måste pynta 40 annars. Ska ju söka sanering igen så kommer ju behöva betala av den innan inledande.
 

skuldskammen

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
19 Januari 2023
Meddelanden
73
Mottagna reaktioner
25
Poäng
102
Dem har förmodligen inte satt dina inbetalningar mot ränta utan mot kapital istället. Det är upp till dem men det gör då att du inte får ngt tillbaka för det om dem väljer kapital vilket nog är det vanligaste
Så tänkte jag också: så jag ringde Gothia som gladeligen berättade att jag hade erlagt drygt 1000 kronor i ränta till dem under 2023. De till och med skulle skicka ett brev till mig med uppgifterna. Jag frågade varför detta inte var rapporterat till SKV. Jag fick till svar att det ska jag fylla i själv. Lite vilda västern
 

Ister

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
919
Mottagna reaktioner
417
Poäng
537
Finns det någon som sammanställt vilka som ej har rapporterat, eller rapporterat felaktig uppgifter?
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Så tänkte jag också: så jag ringde Gothia som gladeligen berättade att jag hade erlagt drygt 1000 kronor i ränta till dem under 2023. De till och med skulle skicka ett brev till mig med uppgifterna. Jag frågade varför detta inte var rapporterat till SKV. Jag fick till svar att det ska jag fylla i själv. Lite vilda västern
1000 blir ju inte mkt men men många bäckar små :)
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Isf får jag jobba väldigt mycket övertid kommande 6 månaderna. Måste pynta 40 annars. Ska ju söka sanering igen så kommer ju behöva betala av den innan inledande.
Men ring och kolla kan ju vara att dem bara är dåliga att rapportera in så får hoppas de ligger där och vänta :)
 

Mimosa

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
28 September 2011
Meddelanden
240
Mottagna reaktioner
73
Poäng
217
AH! Nu trillade den in. Men WOW vad mycket mer jag skulle få tillbaks. Tänkte blir väl 10000. Får 14000. Tack o bock :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp