• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Sitter illa till.

chili

Viktig medlem
Poäng: 41
Blev medlem
26 Maj 2024
Meddelanden
85
Mottagna reaktioner
9
Poäng
41
Det är så enkelt att vid löneutmätning finns inga pengar att betala din mor med. Vid skuldsanering blir det hon som får hela månadskostnaden på lånen.
Jo men det vet jag. Så som de sa på kommun. Under sanering då man får behålla juni o dec, så kan jag betala lönen till min mor som hon sedan betalar in månadsvis ett par månader fram osv.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

chili

Viktig medlem
Poäng: 41
Blev medlem
26 Maj 2024
Meddelanden
85
Mottagna reaktioner
9
Poäng
41
Har Du gjort en beräkning på kronofogdens hemsida om vad Du får behålla vid löneutmätning, typ samma summa som vid skuldsanering.
Ja skuldsaneraren på kommun hjälpte mig med det. Har ca 31000 efter skatt. Skulle då få på utmätning behålla runt 12. //Min hyra from juli kostar 3038.
 

chili

Viktig medlem
Poäng: 41
Blev medlem
26 Maj 2024
Meddelanden
85
Mottagna reaktioner
9
Poäng
41
Det jag mest tänker på är hur många månader man får vänta tills löneutmätning börjar. Hade inte råd med 4 räkningar i maj så då är ju den månaden "förbrukad". Så släpper jag alla denna månad så, hur lång, kort tid tar det tro?
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Jo men det vet jag. Så som de sa på kommun. Under sanering då man får behålla juni o dec, så kan jag betala lönen till min mor som hon sedan betalar in månadsvis ett par månader fram osv.
Tänk på att buffert o befria månader ska kunna täcka om du får inkomstbortfall tex pga sjukdom. El ökade kostnader.
Får du mindre lön någon månad så ska du ändå betala in samma summa på din sanering.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Jo men det vet jag. Så som de sa på kommun. Under sanering då man får behålla juni o dec, så kan jag betala lönen till min mor som hon sedan betalar in månadsvis ett par månader fram osv.
Ingår hon i saneringen får du inte göra det, kommer det fram så kan saneringen avbrytas. Men under löneutmätning är det fritt fram att betala så mycket som du har råd med
 

chili

Viktig medlem
Poäng: 41
Blev medlem
26 Maj 2024
Meddelanden
85
Mottagna reaktioner
9
Poäng
41
Ingår hon i saneringen får du inte göra det, kommer det fram så kan saneringen avbrytas. Men under löneutmätning är det fritt fram att betala så mycket som du har råd med
Hade jag ingen aning om. Varför är det så?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Ingår hon i saneringen får du inte göra det, kommer det fram så kan saneringen avbrytas. Men under löneutmätning är det fritt fram att betala så mycket som du har råd med
Det är ju ingen som kan kolla det och du är fri att göra vad du vill med dina pengar under en skuldsanering.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Undrar jag med. Trodde det va tvärtom att inte betala nått under utmätning och sedan betala mer under skuldsanering.
Nej det är tvärtom. Du får inte gynna enskilda borgenärer under framförallt inledande skuldsanering. Kommer det fram kan det leda till avslag. Hur det sen upptäcks...Ja borgenärernas vägar äro outgrundliga.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp