• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ränteavdrag på konsumtionslån ska trappas av - Förslag från Regeringen

Kraputt

V.I.P
Poäng: 687
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
694
Mottagna reaktioner
824
Poäng
687
Är det lagrådet? Varför är just deras remiss så blytung och omedelbar:-(? Måste nog googla lite (eller gå tillbaka till kurslitteraturen)
Lagrådet är den instans som prövar om en proposition är förenlig med existerande lagar och grundlagen. Det är lite som en HD-prövning, fast för lagförslag snarare än lagar som redan finns.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

NykterSpelare

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
9 Augusti 2024
Meddelanden
22
Mottagna reaktioner
12
Poäng
36
Är jag helt bakom eller trött just nu.
Jag läser på regeringens sida och vad jag läser så står det att man skall få dra av 50% av sina ränteutgifter 2025?
Se bild, antar att dem uttrycker sig fel eller så är det jag1000008630.jpg
 

TheNiceGuy

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
17 Februari 2022
Meddelanden
114
Mottagna reaktioner
52
Poäng
177
2025 får man dra av som vanligt för 2024, 2026 50% och sen 0 antar jag 2027.
 

NykterSpelare

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
9 Augusti 2024
Meddelanden
22
Mottagna reaktioner
12
Poäng
36
2025 får man dra av som vanligt för 2024, 2026 50% och sen 0 antar jag 2027.
Jag är med på hur det är tänkt och så.
Tycker bara att skrivelsen på sida är väldigt fel då jag iaf löser den som att jag går får dra av 50 % av utgifterna för beskattningsåret 2025 och inte 30 som de är idag.
 

Fuklan

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
28 Juni 2022
Meddelanden
49
Mottagna reaktioner
32
Poäng
127
Smärta.... Tanken var att lösa min situatuation själv, men då alla blanccolångivare ej sänkt någon ränta trots att styrräntan gått ner samt att inflationen gått ner + att man nu förmodligen tar bort avdragsrätten, så får det väl bli skuldsanering istället. Högre kostnad för samhället!
Nej det blir lägre kostnad för samhället! Men kostnader för bankerna i form av ökade kreditförluster.
Vem är på bankernas sida i detta fallet?

Jag ger gärna alla som sitter på gränsen idag skuldsanering, det om något blir en vinst för samhället i form av bättre psykisk hälsa.

Samhället sparar sen över 4 miljarder per år och ännu mer framöver om den stora belåningen fått fortsätta.
 

TheNiceGuy

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
17 Februari 2022
Meddelanden
114
Mottagna reaktioner
52
Poäng
177
Jag är med på hur det är tänkt och så.
Tycker bara att skrivelsen på sida är väldigt fel då jag iaf löser den som att jag går får dra av 50 % av utgifterna för beskattningsåret 2025 och inte 30 som de är idag.
Ah, tänkte inte så långt. Tänkte mest 50% av hur det är idag, men det är ju korrekt frågeställning du har kopplat mot texten.
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 319
Mottagna reaktioner
1 355
Poäng
997
Nej det blir lägre kostnad för samhället! Men kostnader för bankerna i form av ökade kreditförluster.
Vem är på bankernas sida i detta fallet?

Jag ger gärna alla som sitter på gränsen idag skuldsanering, det om något blir en vinst för samhället i form av bättre psykisk hälsa.

Samhället sparar sen över 4 miljarder per år och ännu mer framöver om den stora belåningen fått fortsätta.

Måste ses i ett större perspektiv än bara den direkta effekten på att avdragen minskar.

Jag har två huvudsakliga invändningar:
1. Det går för fort och även på historia lån, som det nu ändras förutsättningar för.
2. Min största invändning är att man slår på de som har det tuffast i samhället. Man undantar bolån, billån, lån på värdepapper m.m. Varför? Det är ju denna målgrupp som hade klarat det bättre och det hade gett många många fler miljarder i besparing för samhället!!
 

Trent

Viktig medlem
Poäng: 101
Blev medlem
21 Juli 2024
Meddelanden
73
Mottagna reaktioner
24
Poäng
101
Jag tror att vi kommer att se ett helt nytt utanförskap. Människor som har jobbat och betalat skatt hela sina liv men på grund av dåliga beslut har hamnat på sniskan med sin ekonomi. Svårt att få jobb och boende, psykisk ohälsa pga skulder etc. Det kommer att bli riktigt tufft även för de som har bra inkomster men stora blancolån. För ju mer man tjänar desto mer har man fått låna. Ser redan på min gata där husen kostar 10 Msek och uppåt (jag bor i hyresrätt så jag är ingen rik en som hänger här för att det är kul att läsa om folks elände) att det har lagts ut så många hus till försäljning de senaste veckorna. Beror säkert inte på blanco men kanske på att det är för dyrt när de tvingats lägga om bolånen. Och det är så trögt att sälja så dyra hus nu. Ett av dem har legat ute i 6 månader. Har man några blanco på det och jämkningen försvinner så kan det vara steget mot stupet. Vill inte heller vara politisk men jag tycker att man har kastat pengar, bostäder och Ica-kort laddade med matpengar efter människor som utnyttjar systemet i det här landet alldeles för länge. Alla som vill göra rätt för sig, jobba och betala av sina skulder drar man bort mattan under fötterna för. Vi har väl nån form av facit om några år.
 
Senast ändrad:

FunderligFinurlare

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
35
Poäng
146
Nu är det stora problemet inte folk som har hypotekslån (bostad som säkerhet tex) utan just blanco, och där är tyvärr hyresrättsboende överrepresenterade.
 

Trent

Viktig medlem
Poäng: 101
Blev medlem
21 Juli 2024
Meddelanden
73
Mottagna reaktioner
24
Poäng
101
Nu är det stora problemet inte folk som har hypotekslån (bostad som säkerhet tex) utan just blanco, och där är tyvärr hyresrättsboende överrepresenterade.
Jag vet flera som lånat upp till taket på sin bostad och utöver det har höga blancolån men det är säkert som du säger att det inte är det stora problemet.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp