• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ränteavdrag på konsumtionslån ska trappas av - Förslag från Regeringen

Maipenrai

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
9 Oktober 2016
Meddelanden
169
Mottagna reaktioner
63
Poäng
197
Sänkningen av ränteavdragen anses ha bidragit till finanskrisen i Sverige 1990–1994

Varför raderades mitt inlägg? Politiskt? Sluta dryga dig modden och ta mitt inlägg på fullaste allvar istället.
En ny finanskris kan utlösas igen pga av detta som det hände när man sist sänkte ränteavdragen från 50% till 30%
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Fuklan

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
28 Juni 2022
Meddelanden
49
Mottagna reaktioner
32
Poäng
127
Superbra förslag även om det är lite sent.
Självklart kommer många drabbas negativt initialt men skuldsättningen måste ner och utan ränteavdrag blir kalp kalkylen svårare och folk kan inte skuldsätta sig lika djupt. Ränteavdraget kostar dessutom miljarbelopp varje år så positivt för statskassan och vi kan satsa mer på annat.

Nu gäller det bara att det röstas igenom men fixar nog tidölaget.
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Superbra förslag även om det är lite sent.
Självklart kommer många drabbas negativt initialt men skuldsättningen måste ner och utan ränteavdrag blir kalp kalkylen svårare och folk kan inte skuldsätta sig lika djupt. Ränteavdraget kostar dessutom miljarbelopp varje år så positivt för statskassan och vi kan satsa mer på annat.

Nu gäller det bara att det röstas igenom men fixar nog tidölaget.

Det här är inte direkt riktat mot dig, men tycker ni inte det vore rimligt med en längre utfasning?

Och visst kostar det mycket. I synnerhet avdragen för bolån. Men de är ju inte aktuella.

Jag tror det här kommer sluta illa för många, väldigt illa. Men "lite svinn får man ju räkna med..."

Svårt att inte få bli politisk när politiska frågor diskuteras. Men försöker hålla mig :)
 

kalleballr

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
25 Januari 2012
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Superbra förslag även om det är lite sent.
Självklart kommer många drabbas negativt initialt men skuldsättningen måste ner och utan ränteavdrag blir kalp kalkylen svårare och folk kan inte skuldsätta sig lika djupt. Ränteavdraget kostar dessutom miljarbelopp varje år så positivt för statskassan och vi kan satsa mer på annat.

Nu gäller det bara att det röstas igenom men fixar nog tidölaget.
Trams, man drar undan mattan för alla som får livet att gå runt , kommer resultera i ett liv hos krf med enorm skuld med räntor och avgifter.

Finns ett publicerat dokument idag och är fortfarande förslaget avtrappning och inte direkt slopat. Förhoppningsvis ändras de till en rimligare längre tid alternativt endast nya lån.

 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Trams, man drar undan mattan för alla som får livet att gå runt , kommer resultera i ett liv hos krf med enorm skuld med räntor och avgifter.

Finns ett publicerat dokument idag och är fortfarande förslaget avtrappning och inte direkt slopat. Förhoppningsvis ändras de till en rimligare längre tid alternativt endast nya lån.

Der kommer inte ändras något mer när dom dunkat vidare till lagrådet..
 

Fuklan

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
28 Juni 2022
Meddelanden
49
Mottagna reaktioner
32
Poäng
127
Det här är inte direkt riktat mot dig, men tycker ni inte det vore rimligt med en längre utfasning?

Och visst kostar det mycket. I synnerhet avdragen för bolån. Men de är ju inte aktuella.

Jag tror det här kommer sluta illa för många, väldigt illa. Men "lite svinn får man ju räkna med..."

Svårt att inte få bli politisk när politiska frågor diskuteras. Men försöker hålla mig :)
Egentligen kan jag tycka att en viss övergångstid är rimlig. Men samtidigt har man låtit det gå för långt och kanske är det lika bra att rycka av plåstret.
Det har varit för enkelt att skuldsätta sig mycket (mig inkluderat) och det behövs en broms.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 042
Mottagna reaktioner
13 777
Poäng
9 547
Det folk måste förstå är att detta är ett beslut samtliga partier står bakom.
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Det folk måste förstå är att detta är ett beslut samtliga partier står bakom.
Ja, verkar ju inte bara bättre:-(. Massa väldigt välbetalda politiker från höger till vänster som verkar vara totalt oförstående för hur illa det här kommer slå för många.
 

Raset

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
27 Februari 2024
Meddelanden
38
Mottagna reaktioner
11
Poäng
41
Har riktigt ont i magen nu. Jag har i princip klarar mig på jämkning. Jag tror att detta kommer ta mig till kronofogden omgående. Känner för att ge upp. Mycket mörka tankar nu.
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Känner mig så dum att fråga men jag undrar vad detta innebär för våra befintliga lån...blir det dyrare per månad nu fr o m januari 2025?
Inte alls en dum fråga. Dina lån blir inte dyrare per månad. Det styrs av aktuell ränta. Däremot får du inte 30 procent avdrag på dina räntekostnader. Det innebär att du antingen inte får den skatteåterbäring du säkert har vant dig vid eller (om du har jämkning) att du får ut mindre i lön netto eftersom det kommer dra högre skatt på dig.
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp