• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ränteavdrag på konsumtionslån ska trappas av - Förslag från Regeringen

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 319
Mottagna reaktioner
1 355
Poäng
997
Ja, jämkning kan man senast lämna in för helår 2025 nu om 7 veckor, 10e november 2024

Om jämkningen är pga ränteavdraget så tappar man hälften nu i Januari

Blir intressant att se hur Skatteverket löser det på din blankett, för man måste ju själv uppge vad som har säkerhet och vad som inte har säkerhet. Vill man ha en högre jämkning 2025, och därmed få restskatt (låna pengar gratis av staten) kan man uppge att viss del har säkerhet?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 774
Mottagna reaktioner
2 689
Poäng
1 677
Men vad menas då med 50% avdrag?
50% på de 30% man får tillbaka (ish) eller 50% av all ränta?
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Blir intressant att se hur Skatteverket löser det på din blankett, för man måste ju själv uppge vad som har säkerhet och vad som inte har säkerhet. Vill man ha en högre jämkning 2025, och därmed få restskatt (låna pengar gratis av staten) kan man uppge att viss del har säkerhet?
Ja, någonstans i jämkningsblanketten måste man ju fylla i lån med säkerhet och lån utan säkerhet för 2025. Eller så ringer/mailar en handläggare och frågar alla som skickar in hur mycket som är med säkerhet och hur mycket som är utan säkerhet.
Om skuldsanering ligger på tapeten nu eller i framtiden så rekommenderar jag verkligen att vara noga med detta dock. Skatteskuld är negativt för skäligheten för att kunna få skuldsanering.

Men annars som du säger så är det ju bättre att låna av skatteverket nästan gratis för att betala lån som har hög ränta istället.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Men vad menas då med 50% avdrag?
50% på de 30% man får tillbaka (ish) eller 50% av all ränta?
Det är på all ränta för lån utan säkerhet. Har du 200.000 i underskott i deklarationen så får du tillbaka 25.500 istället för 51000 kr på skatteåterbäringen med start nu i januari. Ska du jämka pga räntan så får du jämka för 25.500 kr nu i januari ist för 51000 kr på året.
För 2026 försvinner det helt.
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 774
Mottagna reaktioner
2 689
Poäng
1 677
Det är på all ränta för lån utan säkerhet. Har du 200.000 i underskott i deklarationen så får du tillbaka 25.500 istället för 51000 kr på skatteåterbäringen med start nu i januari. Ska du jämka så får du jämka för 25.500 kr pga räntan.
För 2026 försvinner det helt.
Ah då har jag fattat rätt, tack!
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Relaterat till ämnen så har jag lite svårt att se hur ett aktivt byggande av klyftor mellan rika och (mer eller mindre) fattiga i samhället ska bidra till en känsla av trygghet, gemenskap och solidaritet mellan invånarna.

När lilla Kenta (vars underbetalda mamma tvingas ta blancolån för att ha råd att köpa en ny soffa eller bjuda familjen på en liten semester) ser att deras familj drabbas negativt av en regerings fördelningspolitik samtidigt som hans kusin Carls föräldrar tvärtom gynnas till att ta miljonlån till en ny lyxbåt tror jag det lätt händer något i Kent. Han kanske rent av börjar ser sig om åt sidorna eller nedåt efter någon flykting att lägga skulden för hans familjs situation på:-(
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 042
Mottagna reaktioner
13 777
Poäng
9 547
Jag tycker det är en bra budget. Det säger jag som djupt skuldsatt där jag via Skuldsaneringen åtminstone fått lite slantar tillbaka på skatten. Merparten utav mina vänner och anhöriga har också höga blancon. Men tycker ändå det är en bra budget.

Skatten sänks så pass mycket för mig och min sambo att vi kan lägga dom pengarna på ett ISK-konto som också är skattefritt dessutom.

Jag har inga synpunkter, hade föredragit 2-3 år ränteavdrag ytterligare men sett till helheten blir det inte sämre för mig.

Det är ytterst får som betalar avsevärt mycket mer i ränta än vad dom kommer att tillgodoräkna sig på skatten.

Betalar man 80 000 i ränta per år så får man tillbaka typ 20-25.000 kronor och det är nästan vad skatten sänks. Dessutom kommer skatten att sänkas 2026 också då kommer vi att gå plus. Med ett annat styre hade skatten inte höjts men ränteavdraget hade ändå slopats.
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 319
Mottagna reaktioner
1 355
Poäng
997
Ja, någonstans i jämkningsblanketten måste man ju fylla i lån med säkerhet och lån utan säkerhet för 2025. Eller så ringer/mailar en handläggare och frågar alla som skickar in hur mycket som är med säkerhet och hur mycket som är utan säkerhet.
Om skuldsanering ligger på tapeten nu eller i framtiden så rekommenderar jag verkligen att vara noga med detta dock. Skatteskuld är negativt för skäligheten för att kunna få skuldsanering.

Men annars som du säger så är det ju bättre att låna av skatteverket nästan gratis för att betala lån som har hög ränta istället.

Precis, de bör utveckla e-tjänsten/blanketten så det finns två olika rutor för ränteavdraget. Kommer nog balansera det så att jag får ca 75 % åtminstone (av de 30 %). Att en handläggare ringer runt låter inte troligt, men det blir säkert några stickprov där man uppmanas inkomma med underlag (ungefär som idag).

Skuldsanering ligger inte på tapeten för mig, utan målet är att bli klar med min löneutmätning. Så att låna gratis av staten för att bli klar nån månad eller två snabbare är bara positivt för min del, och jag har råd att hantera den restskatt det blir 2026.
 

Lock

Aktiv medlem
Poäng: 51
Blev medlem
10 September 2024
Meddelanden
43
Mottagna reaktioner
15
Poäng
51
Sen får man sätta det i kontext också. Media skriver att dom gynnas mest. Men i verkligheten så gynnas dom ca 120kr mer än de som tjänar en vanlig lön på 35.000-40.000. Det kanske låter på media som tusenlappar, men det är en lunch i månaden mer dom gynnas som tjänar 64000. Inget direkt att bli stött över.

Ser dock ut som att ränteavdraget försvinner över 2 år som befarat. Det ska bara röstas igenom i November, men i princip alla partier ser ut att stå bakom det, om inte annat har tidöpartierna själva majoritet.
Nu får du allt redovisa sina siffror.

För dem siffror man presenterar från regeringen säger att tjänar man 64000 får man ~840:- mer i plånboken per månad.
medianlönen får ~270:-. Ganska mycket mer än 120:- då.
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp