• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

På väg mot kronofogden, frågetecken.

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 417
Mottagna reaktioner
929
Poäng
757
Om någon oroar sig för att något blir fel, så tycker jag att man "löser det" bäst genom att kontakta den det gäller, KFM i detta fallet. Det rent tekniska kring frågan blandar jag mig inte i.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Om någon oroar sig för att något blir fel, så tycker jag att man "löser det" bäst genom att kontakta den det gäller, KFM i detta fallet. Det rent tekniska kring frågan blandar jag mig inte i.

Har försökt förklara att inget blir fel men det hjälpte inte, tänkte bespara någon en god stund i telefonköer men det gick om intet.
 

Sam89

Kunnig medlem
Poäng: 176
Blev medlem
14 Oktober 2022
Meddelanden
144
Mottagna reaktioner
54
Poäng
176
Det är helt ointressant för KFM vilken tjänstgöringsgrad någon har.
Vill du förklara detta lite mer utförligt? Om någon jobbar 50% och tjänar 15000kr och någon annan jobbar 100% och tjänar 30000kr, det spelar väl ändå roll? Eller det som är viktigt är hur mycket man tjänar och inte vilken tjänstgöringsgrad man har? Jag tror TS menar att hen fått beslut att betala mer än vad hen egentligen tjänar , och det ska väl ändras om det är felaktigt? Eller är jag förvirrad ahahah
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Vill du förklara detta lite mer utförligt? Om någon jobbar 50% och tjänar 15000kr och någon annan jobbar 100% och tjänar 30000kr, det spelar väl ändå roll? Eller det som är viktigt är hur mycket man tjänar och inte vilken tjänstgöringsgrad man har? Jag tror TS menar att hen fått beslut att betala mer än vad hen egentligen tjänar , och det ska väl ändras om det är felaktigt? Eller är jag förvirrad ahahah

Inkomsten är intressant, om den beror på att man jobbat 10% eller 100% ellre sålt sin själ spelar ingen roll.
Ja det menar TS. Jag har också då förklarat x flera att eftersom hon är ensamstående så påverkas inte förbehållet av vilken inkomst man har, och att det därför är helt ointressant vad det står för belopp i utmätningsfältet, eftersom det är förbehållet som är det viktiga. Och eftersom det är orelevant och saknar betydelse, så blev slutsatsen att det är bäst att ringa om det.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Vill du förklara detta lite mer utförligt? Om någon jobbar 50% och tjänar 15000kr och någon annan jobbar 100% och tjänar 30000kr, det spelar väl ändå roll? Eller det som är viktigt är hur mycket man tjänar och inte vilken tjänstgöringsgrad man har? Jag tror TS menar att hen fått beslut att betala mer än vad hen egentligen tjänar , och det ska väl ändras om det är felaktigt? Eller är jag förvirrad ahahah
Det beror på vilket beslut du har.
Du har alltid rätt att få behålla xxxx då innebär det att allt över xxxx betalas in så vilken summa det är är oviktigt för dig för du får ändå behålla xxxx kr.
 

Sam89

Kunnig medlem
Poäng: 176
Blev medlem
14 Oktober 2022
Meddelanden
144
Mottagna reaktioner
54
Poäng
176
Inkomsten är intressant, om den beror på att man jobbat 10% eller 100% ellre sålt sin själ spelar ingen roll.
Ja det menar TS. Jag har också då förklarat x flera att eftersom hon är ensamstående så påverkas inte förbehållet av vilken inkomst man har, och att det därför är helt ointressant vad det står för belopp i utmätningsfältet, eftersom det är förbehållet som är det viktiga. Och eftersom det är orelevant och saknar betydelse, så blev slutsatsen att det är bäst att ringa om det.
Det beror på vilket beslut du har.
Du har alltid rätt att få behålla xxxx då innebär det att allt över xxxx betalas in så vilken summa det är är oviktigt för dig för du får ändå behålla xxxx kr.
Då hänger jag med! Tackar
 

EllenBellen

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
12 September 2021
Meddelanden
703
Mottagna reaktioner
302
Poäng
447
Eftersom det var punkt kan jag ju inte svara på det.
Bara ring dom på måndag och kolla vänligt av om allt stämmer så kan dom säkert förklara för dig eller ändra om det behövs. Det löser sig.
Vill du förklara detta lite mer utförligt? Om någon jobbar 50% och tjänar 15000kr och någon annan jobbar 100% och tjänar 30000kr, det spelar väl ändå roll? Eller det som är viktigt är hur mycket man tjänar och inte vilken tjänstgöringsgrad man har? Jag tror TS menar att hen fått beslut att betala mer än vad hen egentligen tjänar , och det ska väl ändras om det är felaktigt? Eller är jag förvirrad ahahah
Precis. Att få ett utmätningsbeslut på 25% mer än vad en får ut känns inte ”så oviktigt” (förbehållsbeloppet är korrekt). I min värld kollar KFM m arbetsgivaren att lönen jag angivit stämmer o i vilken omfattning msn jobbar - SÅ snopen jag blev att man inte kollar det. SÄRSKILT när jag jobbat 75% i flera år. Kollar KFM inte tidigare uträkning o drar nån slutsats? Tänk om man får nån dags semesterersättning tex- då försvinner den till utmätningsbeloppet vilket den inte hade gjort om korrekt utmätningsbelopp angivit dvs 5500 kr lägre. Nu är d lördagkväll o jag ska inte älta mer. Kanske fel tråd oxå som nån här på forumet tidigare påpekat.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 417
Mottagna reaktioner
929
Poäng
757
Jag skulle bara av egen nyfikenhet vilja veta, rättas felet till av sig självt när KFM gör en uppföljning ? Om man nu tänker att det inte spelar nån roll för utfallet (pengar kvar vs dragna). Men jag tänker om man föreställer sig att man ska söka skuldsanering i framtiden, då kan ju jobbprocenten ha betydelse, och därav blir det viktigt att rätt jobbprocent antecknas ?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Jag skulle bara av egen nyfikenhet vilja veta, rättas felet till av sig självt när KFM gör en uppföljning ? Om man nu tänker att det inte spelar nån roll för utfallet (pengar kvar vs dragna). Men jag tänker om man föreställer sig att man ska söka skuldsanering i framtiden, då kan ju jobbprocenten ha betydelse, och därav blir det viktigt att rätt jobbprocent antecknas ?
När du söker skuldsanering så uppger du dina förutsättningar där och då det har inte med din löneutmätning att göra.
Det som däremot är av betydelse är såklart vad du gjort för att minimera dina skulder och att jobba deltid är negativt vid en skuldsaneringsansökan om det inte finns skäl för det såklart.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 081
Mottagna reaktioner
1 974
Poäng
1 307
Precis. Att få ett utmätningsbeslut på 25% mer än vad en får ut känns inte ”så oviktigt” (förbehållsbeloppet är korrekt). I min värld kollar KFM m arbetsgivaren att lönen jag angivit stämmer o i vilken omfattning msn jobbar - SÅ snopen jag blev att man inte kollar det. SÄRSKILT när jag jobbat 75% i flera år. Kollar KFM inte tidigare uträkning o drar nån slutsats? Tänk om man får nån dags semesterersättning tex- då försvinner den till utmätningsbeloppet vilket den inte hade gjort om korrekt utmätningsbelopp angivit dvs 5500 kr lägre. Nu är d lördagkväll o jag ska inte älta mer. Kanske fel tråd oxå som nån här på forumet tidigare påpekat.
Om ditt förbehåll är korrekt så är beslutet korrekt. Din inkomst har med allra största sannolikhet kontrollerats mot Skatteverkets månadsuppgifter, de är vad din arbetsgivare redovisar, man får hoppas att det är korrekt.
Detta har på intet vis (som påpekats upprepade gånger tidigare) med din anställningsform att göra.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp