• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Omprövning av skuldsanering

ersono

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
12 September 2024
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
Helt otroligt att borgenärer ska jävlas sista månaden.

Vilken borgenär rör det sig om? Om sista betalning är nu i september så har dom gjort omprövning innan betalplanen löper ut som TheNiceGuy säger.

Hur mycket mer tjänade du under 2023 än vad som står i betalplanen? Delvis om du tar din inkomst i deklarationen för 2023 och delar på 12. Då får du ut vad du tjänade under 2023 i genomsnitt. Ta det beloppet minus den inkomst du angett i betalplanen. Så får du fram hur mycket du ligger över idag.

Hur mycket mer i hyra har du idag än vad som står att du har i hyra i skuldsaneringsbeslutet för 5 år sedan?

Har du tex 5000 kr mer brutto under 2023 än 2019 och en hyra som är 2000 kr mer idag än under 2019 så bör inte omprövningen bli avslagen tänker jag.
Har du högre transportkostnader för ex kollektivtrafik än vad som du hade 2019?
Axactor sweden ab. Ska kolla de andra grejjerna imorgon.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 779
Poäng
9 547
Borde inte KFM avslå detta?
 

Kulan

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
27 December 2023
Meddelanden
51
Mottagna reaktioner
13
Poäng
51
Jag ringde också Kfm när min SS avslutades 9/9 för att dubbelkolla allt. Fick bekräftat att ingen borgenär har inkommit med en omprövning. Samma dag som jag ringde Kfm (9/9) tar Intrum en upplysning och då blev jag nojig. Intrum tog en upplysning i juni för att kolla inkomsten så inget konstigt där. Det jag däremot ställer mig frågande till är vitsen med att de tar upplysning samma dag som SS avslutas. Har ngn varit med om det? Hur länge ska man behöva jagas av upplysningar liksom.

Det jag vet är att borgenärer måste inkomma med en omprövning gällande inkomstökning senast samma dag som skusan avslutas.
 

OliviaJ

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
7 September 2024
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Jag ringde också Kfm när min SS avslutades 9/9 för att dubbelkolla allt. Fick bekräftat att ingen borgenär har inkommit med en omprövning. Samma dag som jag ringde Kfm (9/9) tar Intrum en upplysning och då blev jag nojig. Intrum tog en upplysning i juni för att kolla inkomsten så inget konstigt där. Det jag däremot ställer mig frågande till är vitsen med att de tar upplysning samma dag som SS avslutas. Har ngn varit med om det? Hur länge ska man behöva jagas av upplysningar liksom.

Det jag vet är att borgenärer måste inkomma med en omprövning gällande inkomstökning senast samma dag som skusan avslutas.
Vet att Intrum tar upplysningar när en skuldsanering tar slut bara för att uppdatera hur ens betalningsförmåga ser ut. Det är inget att vara orolig för och det syns inte någonstans förutom i deras interna system
 

Kulan

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
27 December 2023
Meddelanden
51
Mottagna reaktioner
13
Poäng
51
Vet att Intrum tar upplysningar när en skuldsanering tar slut bara för att uppdatera hur ens betalningsförmåga ser ut. Det är inget att vara orolig för och det syns inte någonstans förutom i deras interna system

Ja det förstår jag om de gör det före Skusan avslutas, vilket de gjorde i juni då inkomstuppgifterna uppdaterades hos Skatteverket. Men att de tar upplysning samma dag som skusan avslutas förstår jag inte vitsen med då det ändå är sent för dem att inkomma med en omprövning.
 

ersono

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
12 September 2024
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
Jag ringde också Kfm när min SS avslutades 9/9 för att dubbelkolla allt. Fick bekräftat att ingen borgenär har inkommit med en omprövning. Samma dag som jag ringde Kfm (9/9) tar Intrum en upplysning och då blev jag nojig. Intrum tog en upplysning i juni för att kolla inkomsten så inget konstigt där. Det jag däremot ställer mig frågande till är vitsen med att de tar upplysning samma dag som SS avslutas. Har ngn varit med om det? Hur länge ska man behöva jagas av upplysningar liksom.

Det jag vet är att borgenärer måste inkomma med en omprövning gällande inkomstökning senast samma dag som skusan avslutas.
Ja i mitt fall togs upplysning från axactor som begärt omprövning 7/9 vilket är två dagar efter som min skuldsanering egentligen slutar.
 

TheNiceGuy

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
17 Februari 2022
Meddelanden
114
Mottagna reaktioner
52
Poäng
177
Ja i mitt fall togs upplysning från axactor som begärt omprövning 7/9 vilket är två dagar efter som min skuldsanering egentligen slutar.
Du nämnde att din sista betalning är i slutet på september, därav läs återigen det jag skrev, sista meningen.


I fall som avses i första stycket 7 ska ansökan göras inom fem år från dagen för inledandebeslutet eller, om en betalningsplan löper ut senare, senast den dag då planen löper ut.
 

Kulan

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
27 December 2023
Meddelanden
51
Mottagna reaktioner
13
Poäng
51
Du nämnde att din sista betalning är i slutet på september, därav läs återigen det jag skrev, sista meningen.


I fall som avses i första stycket 7 ska ansökan göras inom fem år från dagen för inledandebeslutet eller, om en betalningsplan löper ut senare, senast den dag då planen löper ut.
Kan verkligen detta stämma? Av det jag har läst så är det sista dagen då skusan avslutas vilket är från inledande datum? Är det inte så @Lasseman ?
 

Kulan

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
27 December 2023
Meddelanden
51
Mottagna reaktioner
13
Poäng
51
Sen förstår jag mig inte på Intrum som i mitt fall. Det tar upplysning i juni och en nu i sept. Hur kan de tro att min betalningsförmåga har ändrats på tre månader. Samma taxering gäller ju fortfarande. Suck säger jag bara.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Låter väldigt lite 3-4000 brutto i ökning för att det ska gå igenom ! Jag fick ett beslut i maj av en omprövning jag gjorde och det var att jag tjänat ca 82 000 kr mer brutto . Fick avslag på ansökan . Lönen ökat från 43k till 49k ! Hyran gått gått upp 1000 kr och även förskolan avgiften . Stod att om dom skulle ändrat beslutet skulle jag betalat 2080 kr mer ! Men summan anses inte till räckligt stor som den ökat . Vet du vilket datum som ansökte om omprövning?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp