• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Omprövning av skuldsanering

ersono

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
12 September 2024
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
Det är så att min skuldsanering inleddes 5/9 2019 och min sista betalning sker nu sista september. Nu till saken jag mailade kfm och dubbelkollade att allt såg bra ut och de bekräftade att jag är klar sista september. Jag kan redan nu se via uscore att jag återfått kreditvärdighet igen. Men så svarade också kfm " du bör dock veta att en borgenär vill ompröva eller upphäva din skuldsanering pga de ser att du haft högre inkomster" denne borgenär gjorde en kreditupplysning på mig 7/9. När jag kollar på lagen om skuldsanering ska en omprövning ske inom ramen av skuldsaneringen. Om de då ansökt efter 5/9 ä de försent ute då? Kfm sa även att handläggningstiden på denna omprövning ligger 4-5 månader bort. Någon som har koll?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

TheNiceGuy

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
17 Februari 2022
Meddelanden
114
Mottagna reaktioner
52
Poäng
177
I lagen står det förövrigt:


7. gäldenärens ekonomiska förhållanden väsentligen har förbättrats efter beslutet om skuldsanering och detta beror på omständigheter som inte kunnat förutses vid beslutet.

I fall som avses i första stycket 7 ska ansökan göras inom fem år från dagen för inledandebeslutet eller, om en betalningsplan löper ut senare, senast den dag då planen löper ut.
 

ersono

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
12 September 2024
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
Stämmer det att du haft mycket högre inkomster?
Mycket skulle jag inte påstå. Mer normala löneökningar varje år. Det som jag tror de noterar på är att under covid var jag hemma från arbetet 100 dagar med ersättning för riskgrupper så hade riktigt låg inkomst dessa månader, under andra året under saneringen.
 

TheNiceGuy

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
17 Februari 2022
Meddelanden
114
Mottagna reaktioner
52
Poäng
177
Det är ju ökning av den inkomst som är lämnad iom ursprungliga beslutet alt senast gjord omprövning som är relevant.
 

ersono

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
12 September 2024
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
Det är ju ökning av den inkomst som är lämnad iom ursprungliga beslutet alt senast gjord omprövning som är relevant.
Ja, fast alla har ju löneökningar, haft från 600-1100 kr varje år. Vilket inte är jätte mycket. Alla andra omkostnader har även de ökat i fas.
 

Lollo123

V.I.P
Poäng: 377
Blev medlem
3 Juni 2020
Meddelanden
503
Mottagna reaktioner
180
Poäng
377
Hur mycket har dina inkomster ökat med från inledande till idag?
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Helt otroligt att borgenärer ska jävlas sista månaden.

Vilken borgenär rör det sig om? Om sista betalning är nu i september så har dom gjort omprövning innan betalplanen löper ut som TheNiceGuy säger.

Hur mycket mer tjänade du under 2023 än vad som står i betalplanen? Delvis om du tar din inkomst i deklarationen för 2023 och delar på 12. Då får du ut vad du tjänade under 2023 i genomsnitt. Ta det beloppet minus den inkomst du angett i betalplanen. Så får du fram hur mycket du ligger över idag.

Hur mycket mer i hyra har du idag än vad som står att du har i hyra i skuldsaneringsbeslutet för 5 år sedan?

Har du tex 5000 kr mer brutto under 2023 än 2019 och en hyra som är 2000 kr mer idag än under 2019 så bör inte omprövningen bli avslagen tänker jag.
Har du högre transportkostnader för ex kollektivtrafik än vad som du hade 2019?

Här finns bra riktlinjer i frågan på hur det ska bedömas:

 

ersono

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
12 September 2024
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
I lagen står det förövrigt:


7. gäldenärens ekonomiska förhållanden väsentligen har förbättrats efter beslutet om skuldsanering och detta beror på omständigheter som inte kunnat förutses vid beslutet.

I fall som avses i första stycket 7 ska ansökan göras inom fem år från dagen för inledandebeslutet eller, om en betalningsplan löper ut senare, senast den dag då planen löper ut.
Precis, har mailat kfm och frågat när ansökan inkom. Om den då inkom efter 5/9 är de försent ute då?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp